handdator

Visa fullständig version : Halvförkylning, släpper aldrig


Hercoles
2013-10-20, 13:33
Tjena.

Drog för en och en halv vecka på mig en skitig förkylning och har haft halsont i en vecka. Förkylningen och halsontet har delvis släppt, men är fortfarande rasslig i halsen och har en rinnande näsa samt rethosta.

Är rekommendationerna att vara tålmodig och vänta ut skiten jag har tills det helt är borta, eller är det bara att köra? Vill inte riskera att bli sjuk igen. Detta är mitt längsta uppehåll från styrketräning sedan ett halvår tillbaka. Blir helt vansinnig på detta..

Tacksam för hjälp/ tips från kollograbbarna och damer

CalleP
2013-10-20, 13:38
Okej kompis ska ge dig ett tips. Jag gjorde inprincip en exakt lika dan tråd som du för cirka ett halvår sedan.

Jag var enormt frustrerad över att jag inte kunde träna och det blev hela tiden värre och värre. Det slutade med att jag var sjuk i ett halvår och det jag lärde mig av detta är att aldrig träna ifall man är förkyld / rosslig utan låta det ta sin gång.

Ifall träningsuget är enormt så ta en liten promenad i naturen och ät några äpplen.

Så mitt tips som är baserat på personlig erfarenhet är att vänta tills du mår bra igen och kör sedan. För det är VERKLIGEN inte värt det. Hoppas du tar till dig detta.

knuckles
2013-10-20, 13:38
Om du inte känner dig så risig hade jag tränat. Sådana där små förkylningar brukar försvinna för mig om jag kör ett pass eller 2.

Hercoles
2013-10-20, 14:00
Okej kompis ska ge dig ett tips. Jag gjorde inprincip en exakt lika dan tråd som du för cirka ett halvår sedan.

Jag var enormt frustrerad över att jag inte kunde träna och det blev hela tiden värre och värre. Det slutade med att jag var sjuk i ett halvår och det jag lärde mig av detta är att aldrig träna ifall man är förkyld / rosslig utan låta det ta sin gång.

Ifall träningsuget är enormt så ta en liten promenad i naturen och ät några äpplen.

Så mitt tips som är baserat på personlig erfarenhet är att vänta tills du mår bra igen och kör sedan. För det är VERKLIGEN inte värt det. Hoppas du tar till dig detta.

Tack för svaret. Jag litar på dig och tar den där extravilan, trots att det kliar ut i fingerspetsarna..

Thornblom
2013-10-20, 14:05
Om du är pigg som en lärka men är snuvig och roslig i halsen kan du gott gå och köra ett diskopass. Knäböj och marklyft är inte det smartaste dock. Kan tom hjälpa att blåsa iväg skiten.

Myschly
2013-10-20, 14:36
Om träningen är intensiv kan den förvärra din förkylning (t ex knäböj, marklyft, bänk), däremot om det bara är lite lätt rörelse som får igång blodet är det positivt (en avslappnande promenad, ett väldigt lätt 20-min pass på motionscykel).

Jag fick en förkylning i söndags, tränade måndagen & onsdagen, inte de bästa passen jag kört men jag ökade vikt & reps på några lyft iaf. Varför gjorde jag detta om det inte är smart? Jag hade bestämt mig för att jag skulle äta o inte bli sjuk, äta en jävla massa. Om du vill bli frisk &/ pröva att träna när du är sjuk är nyckeln att äta 5 frukter om dagen (helst 3+ olika), dricka en massa juice (tranbärsjuice är jättebra), o käka en massa mat. Ät dig mätt, tvinga i dig lite till, o ät en lr två extra måltider. Riktig mat, inte köttbullar o pasta, utan en riktig måltid med massa grönsaker, pizzasallad o paprika funkar till mkt mat. Varma såser o mkt varmt te hjälper även för halsen, vilket gör det lättare att äta, o se till att sova mycket.

Är man inte villig att äta mycket av allt som är bra för en o kanske lite glass (låt det smälta på tungan, bättre för halsen) så ska man ligga i sängen o tycka synd om sig själv, inte träna, det är bara för de som är villiga att äta det som krävs. De andra jag känner som blev förkylda samtidigt med samma symptom mådde mycket sämre än mig o var förkylda längre.

Hercoles
2013-10-20, 16:03
Om träningen är intensiv kan den förvärra din förkylning (t ex knäböj, marklyft, bänk), däremot om det bara är lite lätt rörelse som får igång blodet är det positivt (en avslappnande promenad, ett väldigt lätt 20-min pass på motionscykel).

Jag fick en förkylning i söndags, tränade måndagen & onsdagen, inte de bästa passen jag kört men jag ökade vikt & reps på några lyft iaf. Varför gjorde jag detta om det inte är smart? Jag hade bestämt mig för att jag skulle äta o inte bli sjuk, äta en jävla massa. Om du vill bli frisk &/ pröva att träna när du är sjuk är nyckeln att äta 5 frukter om dagen (helst 3+ olika), dricka en massa juice (tranbärsjuice är jättebra), o käka en massa mat. Ät dig mätt, tvinga i dig lite till, o ät en lr två extra måltider. Riktig mat, inte köttbullar o pasta, utan en riktig måltid med massa grönsaker, pizzasallad o paprika funkar till mkt mat. Varma såser o mkt varmt te hjälper även för halsen, vilket gör det lättare att äta, o se till att sova mycket.

Är man inte villig att äta mycket av allt som är bra för en o kanske lite glass (låt det smälta på tungan, bättre för halsen) så ska man ligga i sängen o tycka synd om sig själv, inte träna, det är bara för de som är villiga att äta det som krävs. De andra jag känner som blev förkylda samtidigt med samma symptom mådde mycket sämre än mig o var förkylda längre.

Så din rekommendation är att träna och äta som ett djur?

Myschly
2013-10-21, 15:36
Om du känner att du klarar av att träna, dvs du är inte helt uttslagen och du har bestämt dig psykiskt (mind over matter), så kör ett träningspass o var nöjd med det du får till. Det kommer förmodligen inte vara ditt bästa pass (ibland kan man dock vara en best), men det betyder inte att du ska mesa ur, det är dock jävligt korkat att gå till failure på alla set.

Bestämmer du dig för att ignorera din förkylning så måste du äta, annars är det nästintill garanterat att det blir värre, inte ens Buddha skulle kunna klara det 10 förkylningar i rad. Huruvida du lyckas med träning vid förkylning beror på hur väl du känner din kropp, mängden frukt o grönt du får i dig, o hur mycket käk du lyckas tvinga i dig. Återigen, te hjälper också.