handdator

Visa fullständig version : När f*n sätts värmen på?


LeBron
2013-10-20, 10:45
Någon som vet? :) Bor i ett ÖBO-hus och det är KALLT inomhus. Håller man fönster och balkong stängd en längre tid blir det OK, men man måste ju få vädra sitt hem utan att det ska bli Rysk-WW2-Tysk-kyla här inne. Elementen är "neutrala", dvs varken varma eller kalla, vrider jag hela vägen åt motsatt håll så blir dom iskalla.

tossefar
2013-10-20, 10:50
Ring öbo. Mina element kom igång i början på september.

LeBron
2013-10-20, 11:00
Ring öbo. Mina element kom igång i början på september.

redan i september?! Får göra det imorgon.

Spiffy
2013-10-20, 11:03
Den där pinnen som reglerar värmen kanske har fastnat.
Skruva av termostaten och se om den går att röra.

dream_theater_
2013-10-20, 11:09
Du kanske måste lufta elementen.

Jukka Sejlite
2013-10-20, 11:41
Vad är ett öbo-hus?

sweetkarolina
2013-10-20, 11:59
Vad är ett öbo-hus?

Ett hus på en ö. :)

J.V
2013-10-20, 12:32
Vad är ett öbo-hus?Ett fastighetsbolag i en stad som börjar på Ö, förslagsvis.

Nutrid
2013-10-20, 12:46
Min hyresvärd snålar som fan med elementen aswell.

Klagar varje år på skiten :P

LeBron
2013-10-20, 12:46
Vad är ett öbo-hus?

Ett fastighetsbolag i en stad som börjar på Ö, förslagsvis.

Örebro Bostäder tror jag det står för. :)

snelhest
2013-10-20, 13:29
Känns det inte rätt dyrt och fattigt att bo i en kass hyresrätt i en stad vars bostadrättspriser ökar ca 15% per år?

PureWhey
2013-10-20, 13:31
Känns det inte rätt dyrt och fattigt att bo i en kass hyresrätt i en stad vars bostadrättspriser ökar ca 15% per år?

Givande inlägg.

PowPow
2013-10-20, 13:38
Inte för att vara den som är den. Men tanken är väl inte att man ska ha fönster eller balkongdörr öppna när det är så kallt att man måste värma upp lägenheten?

Byggare Sultan
2013-10-20, 13:39
Vad har man för rättigheter mot sin hyresvärd angående värmen på vintern? Förra vintern stod jag inte ut utan köpte ett extra element som jag ställde i sovrummet. Kopplas till elen som jag givetvis får betala. Några allmänna bestämmelser om gradantal som hyresvärden måste rätta sig efter?

/Sultanen

4623
2013-10-20, 13:42
http://www.hyresgastforeningen.se/fraga_oss/sidor/hur-kallt-och-varmt-far-det-vara-i-lagenheten.aspx

drift
2013-10-20, 15:22
Vad har man för rättigheter mot sin hyresvärd angående värmen på vintern? Förra vintern stod jag inte ut utan köpte ett extra element som jag ställde i sovrummet. Kopplas till elen som jag givetvis får betala. Några allmänna bestämmelser om gradantal som hyresvärden måste rätta sig efter?

/Sultanen



18 grader skall hyresvärden hålla. 20 grader är rekomendationen. Under 18 ses som en sanitär olägenhet, men under väderomslag så kan tempen sjunka under 18 över kortare perioder utan att några regler frångås.

r1kkie
2013-10-20, 15:45
Bor i ÖBO och förra vintern hade jag inte ens elemnten på. :)

Men jag skulle kolla "pinnen" som reglerar tempraturen om den fastnat.

MkII
2013-10-20, 16:48
Exakt hur hade du tänkt hålla värmen med fönstrena öppna? kan ju börja elda inomhus om du ens vill komma i närheten med 20 grader inne med fönstra öppna. mongo

R Scarpa27
2013-10-20, 19:29
mkII
men så mkt värme släpper de ju inte ut för att han vill vädra då och då......
nu handlade det om hans element. (som inte är igång.)

jag själv vädrar året om med ett fönster =)... härligt.
(inte så frusen av mig heller =P)

ta en hårblås och blås under täcket..och lys med ficklampa och kika ving tidning.

dock led jag på ett hotell för inte så längesedan 15 grader........

Tobbey
2013-10-20, 20:17
givande inlägg.

+1

XXXL
2013-10-20, 20:21
http://www.hyresgastforeningen.se/fraga_oss/sidor/hur-kallt-och-varmt-far-det-vara-i-lagenheten.aspx

Konstigt att det står att de max får var 26 grader på sommaren, 90% av alla Sveriges hushåll lär ju vara över 26 grader en varm sommardag så hur tänkte de där? Och vad är de tänkt att en hyresvärd ska göra? Installera AC?

PowPow
2013-10-20, 22:27
mkII
men så mkt värme släpper de ju inte ut för att han vill vädra då och då......
nu handlade det om hans element. (som inte är igång.)


Men det hänger ju ihop. TS skriver ju själv att temperaturen är OK sålänge man håller dörrar och fönster stängda. Kan aldrig tänka mig någon hyresvärd som sätter värmen så att det blir 20 grader i lägenheterna med fönster öppna :D

Vi hade det förvisso så i föreningen jag bodde i tidigare. Utegivaren gick sönder så vi körde full värme så folk själv kunde reglera med elementernas termostat. Folk valde att reglera det med fönsterna istället. I januari. That fjärrvärmeräkning :D

Att ha fönster öppna året om, och ändå hålla vettig inomhustemperatur är inte speciellt ekonomiskt.

Loke
2013-10-21, 07:01
men man måste ju få vädra sitt hem utan att det ska bli Rysk-WW2-Tysk-kyla här inne.

Nja, det måste man inte, ventilationen ska fixa den vädring som behövs. Lite äldre hus har visserligen ett ventilationssystem som ändå bara blåser ut värmen, men i måttlig mängd och på ett lite smart sätt. Det är dock sant att de flesta vädrar mycket. Ett förslag kan vara att ha en inglasad balkong. Det har visat spara mer värme än själva inglasningen i sig isolerar, och det beror antagligen på att man då kan vädra genom att öppna balkongdörren och få lite växthusuppvärmd luft runt 0 grader istället för den verkliga uteluften på -15.

Sen blir det ju en viss fördröjning på uppvärmningen när kylan slår till ganska plötsligt. Idag finns det absolut teknik för att låta väderprognoser vara med som en faktor att styra uppvärmningen med, det skulle kunna förbättra inomhusklimatet och även minska uppvärmningskostnaderna. Det är intressant att notera att människor ju även upplever värme på olika sätt vid olika tillfällen. På hösten när kylan plötsligt slår till vill man ha det extra varmt, på våren kan man acceptera lite lägre temperaturer. Men generellt gäller att fastighetsägare underskattar värdet av minskad energiförbrukning och förbättrat inomhusklimat.

Sen anser iofs jag att det finns väldigt mycket pengar att spara på att folk lär sig ha tröjor på och kanske även mössa inomhus. Då funkar 16 graders inomhustemperatur, istället för typ 22-24 som vissa har.

Kabuto
2013-10-21, 07:35
Någon som vet? :) Bor i ett ÖBO-hus och det är KALLT inomhus. Håller man fönster och balkong stängd en längre tid blir det OK, men man måste ju få vädra sitt hem utan att det ska bli Rysk-WW2-Tysk-kyla här inne. Elementen är "neutrala", dvs varken varma eller kalla, vrider jag hela vägen åt motsatt håll så blir dom iskalla.

Sluta vädra när det är vinter plz.

Mental
2013-10-21, 07:49
Vädra kan man ju göra, men inte så kylan sätter sig i väggarna. En minut eller två räcker för att byta luft.

Och det som slår mig är att ytterst få av de som klagar på temperaturen faktiskt mäter. Kollade lite med en fastighetsskötare på sigtunahem som åker ut och mäter vid klagomål. Temperaturen mitt i rummet är nästan alltid 22 vid kontroll, då blir folk skitsura för de tycker det är för kallt.

PowPow
2013-10-21, 08:00
Vädra kan man ju göra, men inte så kylan sätter sig i väggarna. En minut eller två räcker för att byta luft.

Och det som slår mig är att ytterst få av de som klagar på temperaturen faktiskt mäter. Kollade lite med en fastighetsskötare på sigtunahem som åker ut och mäter vid klagomål. Temperaturen mitt i rummet är nästan alltid 22 vid kontroll, då blir folk skitsura för de tycker det är för kallt.

Som Loke var inne på: Har man en fungerande ventilation så byts luften i rummet ungefär 2 gånger per timme, och då har man inget extra vädringsbehov. Om man inte släppt en brakare eller dylikt. Då kan det vara OK med vädring av mer akut karaktär :D

Beroende på vilket rum man pratar om och vilken typ av ventilation man har, så kan öppna fönster i vissa fall till och med försämra luftutbytet i en bostad.

Mental
2013-10-21, 08:25
Som Loke var inne på: Har man en fungerande ventilation så byts luften i rummet ungefär 2 gånger per timme, och då har man inget extra vädringsbehov. Om man inte släppt en brakare eller dylikt. Då kan det vara OK med vädring av mer akut karaktär :D

Beroende på vilket rum man pratar om och vilken typ av ventilation man har, så kan öppna fönster i vissa fall till och med försämra luftutbytet i en bostad.

Gammal 50talskåk, självdrag. Vi rekommenderas att vädra ca 5 min morgon och kväll :D

PowPow
2013-10-21, 08:35
Gammal 50talskåk, självdrag. Vi rekommenderas att vädra ca 5 min morgon och kväll :D

Ja, självdrag kan ha lite issues. Jag hade också problem där jag bodde innan. Huset byggt på 40-talet, och sedan dess har man tilläggsisolerat fasaden och satt in nya täta fönster. Sen hade tidigare ägare fått för sig att tapetsera över samtliga tilluftsventiler och kopplat köpsfläkten till kökets frånluft.

Tro fan att man var tvungen att öppna fönsterna då :D

Det räckte dock att öppna upp tilluftsventilerna i ytterväggarna, sen blev det ett jäkla tröck.

Viktor_Balck
2013-10-21, 08:53
Sen anser iofs jag att det finns väldigt mycket pengar att spara på att folk lär sig ha tröjor på och kanske även mössa inomhus. Då funkar 16 graders inomhustemperatur, istället för typ 22-24 som vissa har.

haha, ärligt talat. Jäkligt behagligt med 16 grader inomhus, sen ingår väl värmen rätt ofta i hyran. Som någon annan var inne på så kan den där pinnen som sitter under reglaget fastnat men kanske behövs luftas också.