handdator

Visa fullständig version : Teres Major


JonasF
2013-10-19, 15:43
Det verkar som att jag fått ganska stora Teres Major, nästan så det ser ut som stora klumpar på ryggen. Inte så tilltalande. Nu vill jag ju såklart jämna ut detta på ryggen så det ser bra ut. Några förslag?

major Pectoralis
2013-10-19, 15:50
Hur har du tränat rygg? Har du kört mycket vertikala drag?

Kanske MTM blir mindre framträdande om latsen kommer ikapp? Dock är det svårt att träna lats utan att träna teres major samtidigt.

Kanske mycket roddövningar (om du inte redan gjort det) så att trapz, romber och lats kommer ikapp? Kanske marklyft kan göra något för övre rygg i stort?

Bara spekulationer. Knivigt dilemma. Inväntar svar från Body-builder-hörnan.

Mags
2013-10-20, 21:23
Jag är också nyfiken, ibland ser man deffade killar på gymmet och vissa har liksom väldigt synliga teres major... inet lika snyggt som sora lats och traps (tycker jag). Men men, coolt med stor rygg iaf. :)

pezrulezhaakon
2013-10-20, 22:11
Tänk vad fint det skulle vara om någon skulle berätta att det finns X-antal övningar och utföranden med betydande effekt endast för Teres Major.. :)

Skulle vara kul att höra en sådan förklaring, och hur det skulle funka anatomiskt. :)

Bryggan
2013-10-20, 22:42
Tänk vad fint det skulle vara om någon skulle berätta att det finns X-antal övningar och utföranden med betydande effekt endast för Teres Major.. :)

Skulle vara kul att höra en sådan förklaring, och hur det skulle funka anatomiskt. :)Det går såklart inte men kan man inte få lite mer betoning på vissa muskler än andra, vid tex latsdrag. Jag kan tänka mig att Teres Major arbetar lite mer om man "drar med armarna", istället för med axlarna vid latsdrag. Såklart stimuleras latsen vid alla former av "dra vertikalt ner en vikt" men kanske lite mindre eller mer beroende på hur övningen utförs?

pezrulezhaakon
2013-10-20, 22:47
Bryggan

Nej, det är ju överarmens rörelse som bestämmer både lats och TMs arbete. Då spelar det ingen roll hur axelpartiet rör sig, eftersom de påverkas lika mycket av det.

Arne Persson
2013-10-21, 06:38
M. latissimus dorsi och M. teres major är och förblir, åtminstone ett bra tag till, synergister. Detta innebär, i detta fall, att man inte behöver lägga ner någon större energi och tankemöda och krångla till det med att försöka hitta övningar, som inte existerar, för enbart den ena eller den andra muskeln.;)
"Rövtorkarmusklerna" arbetar alltid tillsammans!:)

Wormzie
2013-10-21, 07:35
Har hört teorier om att en sämre hållning (ökad thorakalkyfos) kan leda till underutvecklade rear-delts, mellersta traps och istället får mer belastning på teres major. Har ingen tillförlitlig källa på det här, men vill minnas att jag läste det på tnation så kanske tål att tas med en nypa (skottkärra) salt..

pezrulezhaakon
2013-10-21, 09:20
Wormize

Ta ett par till skottkärror för säkerhets skull :)

Anders The Peak
2013-10-21, 09:34
Har hört teorier om att en sämre hållning (ökad thorakalkyfos) kan leda till underutvecklade rear-delts, mellersta traps och istället får mer belastning på teres major. Har ingen tillförlitlig källa på det här, men vill minnas att jag läste det på tnation så kanske tål att tas med en nypa (skottkärra) salt..
Men det kommer sig säkert av att axlarna är lite olika konstruerade och har inte så stor del i träningen möjligen kan det justeras med lite olja för en del som måste se bra ut vid ett visst tillfälle.

Wormzie
2013-10-21, 13:43
http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/back_blast_for_the_tragically_latless

Tål att läsas i alla fall:)

JonasF
2013-10-21, 14:54
Mycket teorier här :)

Det jag vet är att jag är ganska varierad i ryggträningen. Kör inte något annat mer än det andra och jag är väldigt noga med tekniken. Är det isf något jag varit lite lat med är det faktiskt latsträning, men börjar bättra mig. Inte det största fanet av vertikala drag, känns obekvämt, men som sagt, bättrar mig och har en varierad träning.
Har heller ingen dålig hållning så vitt jag vet eller något som är märkbart underutvecklat.

Funderar på att trycka mer erector och rhomboids, kanske skulle jämna ut? bara allmänt mera lats?
Laddar upp en avslappnad tjockisbild bara för att försöka visa tydligare:

Bryggan
2013-10-21, 15:47
Schyssta lats iaf..mer traps och romboider kanske.

Zkewl
2013-10-21, 16:20
Det där var väl inte så illa eller? Får du lägre kroppsfett är jag övertygad om att din rygg kommer synas...

Myschly
2013-10-21, 19:00
Ryggen är enkel:
Marklyft
Rodd
Chinups

Just do it. För lr senare ser de kickass ut!

major Pectoralis
2013-10-21, 20:12
Vet att teres major är latissimus hjälpgumma men...

Om man gör en skuldersänkning kan man väl komma åt latsen utan att åverkan/påverkan på teres major? Sedan blir det väl en himla massa depressioner innan man ser någon effekt på latissimus med den träningen. Men i alla fall.

Latissimus som fäster i fascia thoracolumbalis och kota Th6-L5 (?) borde väl kunna medverka i någon columnarörelse, typ rotation eller extension. Vi snackar lite men i alla fall. Tycker själv att marklyft kan kännas i latsen, även om det kanske strikt akademiskt kanske inte är möjligt eftersom armarna inte rör sig (om man inte räknar med att man statiskt pressar stången mot kroppen).

Likaså tänker jag att en hög rodd (mot övre bröst) kan ta något mer på latissimus än på teres major. Jag tänker att armen ("humerus") inte direkt rör sig närmare scapula/skulderbladet.

Allt detta är självklart filosofiskt dravel men i alla fall.

dmoller
2013-10-21, 20:12
Ryggen är enkel:
Marklyft
Rodd
Chinups

Just do it. För lr senare ser de kickass ut!

fan jag som gillar köra pullups, kan jag ändå få en okej rygg?

major Pectoralis
2013-10-21, 20:15
chin-ups är pull-ups på svenska.

Det lär inte spela någon roll vilket du kör, även om pronerat är mycket manligare.

Powerlifter
2013-10-22, 07:17
Framåtroterad med en hint av vingscapula.

pezrulezhaakon
2013-10-22, 08:23
major Pactoralis

Ditt filosofiska dravel är välkommet, men det stämmer inte med vad som händer.

Snubben
2013-10-22, 08:29
http://i.imgur.com/76tVwoI.gif

Morty
2013-10-22, 08:37
Klättrare har ofta överdimensionerade Teres Major, förutsatt att de är muskulösa.

Så seså, alla som vill ha större teres major. Ge er fan på att klara Cobra Crack.

Att ha en för stor Teres Major [i förhållande till Lats] går inte.

Chris Sharma:
https://equipboard.s3.amazonaws.com/uploads/user/image/97/original_squared_chris-sharma.jpg

Myschly
2013-10-22, 19:07
Chinups är ju egentligen underhand o pullups pronated, men de e ju samma sak förutom att det påverkar armen annorlunda:
Mot dig = fokus på biceps
Mot varandra = fokus på brachialis, starkaste positionen enligt mig (inte universeellt)
Bort från dig = mindre hjälp från armarna, dvs biceps o brachialis blir "aldrig" felande länken