handdator

Visa fullständig version : Trött i armar vid rodd


NewLife
2013-10-19, 14:43
Hej

Provade att köra roddmaskinen för första gången nu i veckan. Dock så kände att jag blev trött i armarna och ryggen långt innan jag blev trött konditionsmässigt, är detta normalt eller har jag taskig teknik?

Mvh

Snorkelfarsan
2013-10-19, 15:32
Hej

Provade att köra roddmaskinen för första gången nu i veckan. Dock så kände att jag blev trött i armarna och ryggen långt innan jag blev trött konditionsmässigt, är detta normalt eller har jag taskig teknik?

Mvh

Det är ju lite det som är hela poängen med styrketräning till skillnad mot konditionsträning. Styrketräning är övervägande anaerob, vilket ungefär innebär att man inte hinner syresätta musklerna och blir snabbt utmattad (mjölksyra). Så det du beskriver är vad man ska uppleva. Däremot är det viktigt att du inte gungar för mycket med överkroppen eller juckar, då rodden är en sån övning där man kan lassa på rätt mycket vikt. Satsa på ett strikt utförande där du fokuserar på att dra ihop skulderbladen i slutläget, som om du försöker klämma fast en bok med skuldrorna.

Mentality
2013-10-19, 15:35
Det är ju lite det som är hela poängen med styrketräning till skillnad mot konditionsträning. Styrketräning är övervägande anaerob, vilket ungefär innebär att man inte hinner syresätta musklerna och blir snabbt utmattad (mjölksyra). Så det du beskriver är vad man ska uppleva. Däremot är det viktigt att du inte gungar för mycket med överkroppen eller juckar, då rodden är en sån övning där man kan lassa på rätt mycket vikt. Satsa på ett strikt utförande där du fokuserar på att dra ihop skulderbladen i slutläget, som om du försöker klämma fast en bok med skuldrorna.

Jag tror att han syftar på konditionsmaskinen, rodd.

major Pectoralis
2013-10-19, 15:35
snackar vi inte concept?

major Pectoralis
2013-10-19, 15:37
OnT: har du inte kört så mycket roddmaskin så är det rimligt att tekniken inte är på topp. Det är bara att nöta. Sedan beror det också mycket på vilket tempo man kör. Tycker själv att roddmaskin är bättre lämpad för korta och hårda intervaller (20sek - 4 minuter) snarare än att köra lugnt och länge.

z_bumbi
2013-10-19, 16:30
Hej

Provade att köra roddmaskinen för första gången nu i veckan. Dock så kände att jag blev trött i armarna och ryggen långt innan jag blev trött konditionsmässigt, är detta normalt eller har jag taskig teknik?

Mvh

Det kan vara tekniken men konditions består också av två delar, den centrala som gäller för all kondition och den perifiera som gäller anpassning för de muskler som arbetar vid en viss typ av rörelse.
Oavsett vilket det är så är lösningen ofta den samma och det är att köra lugna pass utan att gå max för att både nöta teknik och anpassa kroppen till rörelsen.

NewLife
2013-10-19, 21:47
Jag var kanske lite otydlig men det är konditionsmaskinen jag menar, den som dom kör på athletic fitness. Tänkte på nu i efterhand att den var inställd på maximal "tröghet". Får testa att kanske sänka den lite köra på och sen känna efter. :)

Myschly
2013-10-20, 14:57
Tänkte på nu i efterhand att den var inställd på maximal "tröghet". Får testa att kanske sänka den lite köra på och sen känna efter. :)Det var det jag tänkte fråga om, där har du boven i dramat!