handdator

Visa fullständig version : Kan balansplatta hjälpa mina fotleder (gammal stukning)?


Xtreme
2013-10-19, 09:59
Förra sommaren (över ett år sedan) stukade jag min högra vrist/fot ganska rejält när jag spelade tennis och trampade fel. Lät det läka själv utan hjälp av läkare eller något sådant. Känner normalt ingen i foten idag varken i vila eller när jag tränar. Dock om jag står upp och pressar höger fots ytterkanten/vid lilltån mot golvet så att fotsulan pekar åt vänster känner jag mer än stramning (väldigt lätt smärta) på utsidan av fotleden under knölen som är på utsidan. I jämförelse om jag gör samma med min vänstra fot känns det bara ytterst lite stramning.

Förmodligen är det den gamla skadan som gör att det smärtar mer i höger fot. Har funderat på om en balansplatta kan hjälpa eller någon annan övning? Hur effektivt är det för att stärka fotlederna?

Spelar även innebandy och när jag börjar bli riktigt trött har jag märkt att jag någon gång varit nära att trampa fel igen med höger fot (har inte hänt med vänster igen), men lyckats rädda det i sista sekund.

Sheogorath
2013-10-19, 10:16
Om du inte gör den där specialrörelsen, har du några besvär? Tänker i samband med löpning eller annat?

Termy
2013-10-19, 10:17
Köp in en Bosuboll som du kan ha hemma och stifta daglig bekantskap med denna. Ju stabilare muskulatur du har kring fotleden desto mindre risk att du stukar ligamenten en gång till.

Xtreme
2013-10-19, 10:28
Om du inte gör den där specialrörelsen, har du några besvär? Tänker i samband med löpning eller annat?

Nej ingen smärta, men rädd att jag ska trampa fel igen eftersom det har varit nära några gånger när jag spelat innebandy.

Sheogorath
2013-10-19, 10:35
Nej ingen smärta, men rädd att jag ska trampa fel igen eftersom det har varit nära några gånger när jag spelat innebandy.

Du kan enkelt testa om stabiliteten brister genom att testa balansen på ett ben. Är du svajigare på din högersida och dessutom har en stukning i botten är bristande stabilitet i fotleden en het kandidat.