handdator

Visa fullständig version : Svagare C-vitaminkapslar?


Old Nick
2013-10-19, 09:54
Det enda tillskottet jag känner att jag behöver är C-vitamin. Jag blir snabbt trött i benen om jag inte tar det. Jag kan dock inte ta hela brustabletter för den skyhöga dosen askorbinsyra de innehåller är alldeles för vätskedrivande så jag pinkar som en kamel och kan bli mer eller mindre uttorkad efter ett tag. Så jag har brutit dem i mindre bitar och det blir förstås bättre. Men helst skulle jag vilja ha dem i piller eller kapselform för det känns inte bra för tänderna att dricka detta varje dag.

Men de svagaste jag hittat är Ido-C på apoteket som innehåller 500 mg, vilket fortfarande är väl mycket. Sen finns det förstås hippiemärken som kostar skjortan men de är jag inte intresserad av.

Finns det något prisvärt alternativ som bara innehåller 100 mg? Eller 200? Och som inte kommer med en massa andra vitaminer och mineraler som jag inte vill ha.

King Grub
2013-10-19, 11:27
Bryt isär brustabletter i fler delar?

z_bumbi
2013-10-19, 11:49
Jag är faktiskt lite förvånad över att normaldoserade tabletter har försvunnit från marknaden, 50-100 mg är betydligt rimligare doser men jag gissar att de inte säljer längre när 1 g är så vanliga.

ChrisDEFC
2013-10-19, 13:39
Köper tabletter och delar dem i två. Går säkert dela dem fler gånger men jag nöjer mig med 2 a 500mg som jag tar typ varannan dag.

Fogel
2013-10-19, 15:11
Askorbinsyra finns att köpa i kryddpåsar från santa maria om jag inte misstar mig, borde inte finnas något mer prisvärt.

z_bumbi
2013-10-19, 16:48
Askorbinsyra finns att köpa i kryddpåsar från santa maria om jag inte misstar mig, borde inte finnas något mer prisvärt.

Man kan köpa det betydligt billigare (iofs spelar priset för pulver kanske ingen större roll då det är så mycket billigare oavsett märke) men det är fortfarande pulver vilket inte efterfrågades. Inte för att jag tror litet glas med askorbinsyra som man svepet har så stor efffekt på tänderna men i alla fall.

r2d2r2d2
2013-10-19, 17:42
Jag googlade "vitamin c 100 mg" och fick ett antal träffar på första sidan med shoppar som erbjuder 100 milligrammare, de flesta utländska förvisso men ändå. Hittade en svensk shop som säljer 100mg och 200mg. Fan vad jag är duktig :d