handdator

Visa fullständig version : Triceps


krafth
2004-03-09, 11:18
Tänkte lite på en grej idag på gymet.. Folk har grymt olika triceps muskulatur, självklart vet jag att människors muskler ser annorlunda ut. Men det är just triceps jag uppmärksamat mest, en del har två delade "kulor" även fast dom kan vara väldigt små hos vissa.
Min triceps är som hos en hel del andra, mer långsmal på hela undersidan.
Personligen anser jag att den korta och peakade varianten är snyggare.

Har det här med gener o.s.v för varje individ att göra? Eller kan man få en annan form på tricpes beroende på hur man tränar den?

shirunai
2004-03-09, 11:26
Menar du på undersidan, blir väll långa och medialahuvudet som ser ut som två bullar, jag tror det har att göra med bodyfat hur stora skilnaderna blir, eller träningen visst det lär vara lite genetiskt också

MasterChief
2004-03-09, 12:43
Det här är en intressant frågeställning!
Vissa muskler kan man ändra proportionerna på. Ta tex triceps (siffrorna inom parentes syftar till bilden i inlägget längre ned): Det långa huvudet(1) passerar axelleden och har därmed en annan funktion än sina två syskon(2,3). Skulle en person endast köra pullover och inget annat så lär det långa huvudet utvecklas mer än de två andra huvudena. Anledningen är givetvis att bakåtpendling i axelleden inte aktiverar det mediala(2) och laterala huvudet(3). Däremot är de ytterst få som bara tränar pullover. De flesta kör ett otal olika övningar och stressen på de olika huvudena lär blir relativt likartad under åren. Därmed bör man se en utveckling på triceps som blir proportionellt jämförbar med ursprungsvärdet. Man bör även notera att tillväxthormoner har en anabol effekt inte bara på de fibrer som arbetat hårdast utan en "total" effekt på omkringliggande muskelvävnad. I klarspråk, även om en övning tar lite mer på ett visst huvud så lär effekten av träningen sätta sig någorlunda likartat på hela triceps.

Vissa hävdar bestämt att de bygger bättre "häng" i triccarna av liggande press från pannan (eller runt huvudet). Den övningen aktiverar det långa huvudet extra hårt och efter tiden skulle det då ge en överutveckling gentemot de övriga huvudena. Jag har lite svårt att köpa det argumentet om personen tränar sjuttioelva andra övningar. Men här får man nog prova själv och komma fram till vad som fungerar.

Marre-Sthlm
2004-03-09, 12:55
Originally posted by MasterChief
Det här är en intressant frågeställning!
Vissa muskler kan man ändra proportionerna på. Ta tex triceps: Det långa huvudet passerar axelleden och har därmed en annan funktion än sina två syskon. Skulle en person endast köra pullover och inget annat så lär de långa huvudet utvecklas mer än de två andra huvudena. Anledningen är givetvis att bakåtpendling i axelleden inte aktiverar det mediala och laterala huvudet. Däremot är de ytterst få som bara tränar pullover. De flesta kör ett otal olika övningar och stressen på de olika huvudena lär blir relativt likartad under åren. Därmed bör man se en utveckling på triceps som blir proportionellt jämförbar med ursprungsvärdet. Man bör även notera att tillväxthormoner har en anabol effekt inte bara på de fibrer som arbetat hårdast utan en "total" effekt på omkringliggande muskelvävnad. I klarspråk, även om en övning tar lite mer på ett visst huvud så lär effekten av träningen sätta sig någorlunda likartat på hela triceps.

Vissa hävdar bestämt att de bygger bättre "häng" i triccarna av liggande press från pannan. Den övningen aktiverar det långa huvudet extra hårt och efter tiden skulle det då ge en överutveckling gentemot de övriga huvudena. Jag har lite svårt att köpa det argumentet om personen tränar sjuttioelva andra övningar. Men här får man nog prova själv och komma fram till vad som fungerar.

Du har inte lust å leta fram nån bild å posta, å sen skriva om samma sak fast med små siffor så man vet vilken del av triceps du snackar om. Är ingen kung på anatomi så hajar inte riktigt vilken som är vilken del :bow: :bow:

MasterChief
2004-03-09, 13:02
Marre-sthlm:

Självklart, när du ber så snällt! :D
Däremot fick jag inte in bilden i ursprungstexten så du får scrolla lite...
Notera att det mediala huvudet ligger delvis täckt av det långa huvudet så pilen kan misstolkas(se färgernas skiftningar för att se hur det mediala huvudet ligger under det långa).

Marre-Sthlm
2004-03-09, 13:03
Schyrre mannen :hbang: :bow:

MasterChief
2004-03-09, 13:08
Hoppas du blev klokare. Kan vara lite svårt att "översätta" anatomibilder till verkligheten, men om du klämmer lite på din egna triceps så faller nog bitarna på plats! *fråga annars* :thumbup:

Shadow Warrior
2004-03-09, 13:12
Originally posted by MasterChief
Hoppas du blev klokare. Kan vara lite svårt att "översätta" anatomibilder till verkligheten, men om du klämmer lite på din egna triceps så faller nog bitarna på plats! *fråga annars* :thumbup:

Alltså borde liggande scullcrusher på plan bänk med en kontraktionspunkt lite snett bakåt vara en mycket bra all-around övning (såvida man inte kastar upp vikten som vissa...). Eller hur Master Chief?

Karl_alfred
2004-03-09, 13:13
kastar upp vikten?

Honn
2004-03-09, 13:14
French press/skull crushers runt huvudet har rekommenderats några gånger på detta forum.

Marre-Sthlm
2004-03-09, 13:17
Originally posted by MasterChief
Hoppas du blev klokare. Kan vara lite svårt att "översätta" anatomibilder till verkligheten, men om du klämmer lite på din egna triceps så faller nog bitarna på plats! *fråga annars* :thumbup:

Aaa min tricpes går som en hästsko, antar att dom 2 som jag ser på min arm då är dom 2 yttersta på "din" bild.
Dvs nummer 1an och den lilla över 3an som inte har nåt nummer.
Right?

Shadow Warrior
2004-03-09, 13:18
Originally posted by Honn
French press/skull crushers runt huvudet har rekommenderats några gånger på detta forum.

Jag ser ingen anledning till att ta stången runt huvudet, och inte heller kasta upp den, detta utförande brukar ju gå hand i hand...:D

Det räcker gott och väl att sänka stången till mitten utav huvudet eller till pannan om man ligger med huvudet utanför bänk kanten.

MasterChief
2004-03-09, 13:18
Originally posted by Shadow Warrior


Alltså borde liggande scullcrusher på plan bänk med en kontraktionspunkt lite snett bakåt vara en mycket bra all-around övning (såvida man inte kastar upp vikten som vissa...). Eller hur Master Chief?

Scullcrusher har jag faktiskt inte hört förut, men jag antar att du menar vanliga liggande french press, eller tricepspress från pannan (som Honn skrev). Det är defintivt en av de bästa övningarna för triceps!

MasterChief
2004-03-09, 13:19
Originally posted by MasterChief


Scullcrusher har jag faktiskt inte hört förut, men jag antar att du menar vanliga liggande french press, eller tricepspress från pannan (som Honn skrev). Det är defintivt en av de bästa övningarna för triceps!

Ska du maximera anspänningen i det långa huvudet bör du gå runt huvudet!

Karl_alfred
2004-03-09, 13:22
Originally posted by Shadow Warrior


Jag ser ingen anledning till att ta stången runt huvudet, och inte heller kasta upp den, detta utförande brukar ju gå hand i hand...:D


då rekomenderar jag dig att läsa Arnes artikel. Sen funderar jag på vad du menar med att kasta?

Shadow Warrior
2004-03-09, 13:22
Originally posted by MasterChief


Ska du maximera anspänningen i det långa huvudet bör du gå runt huvudet!

Precis, gå runt huvudet och sträcka ut paralellt med golvet, "old-school barbell extensions", alltså inte längre samma övning:D

Shadow Warrior
2004-03-09, 13:24
Originally posted by Karl_alfred


då rekomenderar jag dig att läsa Arnes artikel. Sen funderar jag på vad du menar med att kasta?

Med kasta menar jag att man accelererar övningne med serratus och latsen. Vilket blir effekten om man kör explosivte runt huvudet.

MasterChief
2004-03-09, 13:26
Originally posted by Marre-Sthlm

Aaa min tricpes går som en hästsko, antar att dom 2 som jag ser på min arm då är dom 2 yttersta på "din" bild.
Dvs nummer 1an och den lilla över 3an som inte har nåt nummer.
Right?
Den inre delen av hästskon är nummer 1 och den på armens yttersida är nummer 3. 2:an är delvis helt täckt av 1:an och kan tydligt kännas som en liten knöl lång ner på armen precis ovanför armbågen.

Karl_alfred
2004-03-09, 13:28
Originally posted by Shadow Warrior


Med kasta menar jag att man accelererar övningne med serratus och latsen. Vilket blir effekten om man kör explosivte runt huvudet.

delvis ska ju armen röra sig, men inte som i en pullover.

Shadow Warrior
2004-03-09, 13:29
Originally posted by Karl_alfred


delvis ska ju armen röra sig, men inte som i en pullover.

Jag tycker man ska ha en ytterst liten rörelse i överarmen/axelleden.

shirunai
2004-03-09, 13:57
Jag har absolut ingen rörelse i överarmen på tricepspress (eller vad ni nu vill kalla det) självklart kör man runt huvudet då det stressar bäst.

shirunai
2004-03-09, 13:59
Jag har absolut ingen rörelse i överarmen på tricepspress (eller vad ni nu vill kalla det) självklart kör man runt huvudet då det stressar bäst.

såhär kör jag http://www.exrx.net/AnimatedEx/Triceps/BBLyingTricepsExt.gif

fast överarmen är still i samma läge som han är i botten, men mer dorsalflexerade händer och tummarna på samma sida som de andra fingrarna.

Shadow Warrior
2004-03-09, 14:02
Är det inte ganska dumt att säga att du kör sådär när du inte kör sådär....:rolleyes:

Fartman
2004-03-09, 14:31
Originally posted by Shadow Warrior
Är det inte ganska dumt att säga att du kör sådär när du inte kör sådär....:rolleyes:

och den där kommentaren var väl inte så jävla genomtänkt heller?

det bilden framförallt visar bra är ju att man inte behöver köra "pullover-style" och ändå kommer runt huvudet.
jag kör nästan exakt som snubben på bilden och tricce-träningen går mycket bra!

krafth
2004-03-09, 14:38
Originally posted by MasterChief

Den inre delen av hästskon är nummer 1 och den på armens yttersida är nummer 3. 2:an är delvis helt täckt av 1:an och kan tydligt kännas som en liten knöl lång ner på armen precis ovanför armbågen.


Jag är nöjd med svaret jag fick i början, svinbra att du slängde upp den där teckningen. :hbang:

Jag tror att jag hajja vad du menar nu. Tack! :thumbup:

MasterChief
2004-03-09, 14:43
Originally posted by krafth

Jag är nöjd med svaret jag fick i början, svinbra att du slängde upp den där teckningen. :hbang:
Jag tror att jag hajja vad du menar nu. Tack! :thumbup:

Vassego! :bpump:

Arne Persson
2004-03-09, 15:26
Jag råkar i alla fall ha mina långa tricepshuvuden mycket välutvecklad framför aallt pga av att jag alltid kört runt huvudet istället för mot pannan. Överhuvudtaget så har jag alltid kört övningarna så att jag även maximalt stimulerat triceps långa huvud.

Shadow Warrior
2004-03-09, 20:11
Originally posted by Fartman


och den där kommentaren var väl inte så jävla genomtänkt heller?

det bilden framförallt visar bra är ju att man inte behöver köra "pullover-style" och ändå kommer runt huvudet.
jag kör nästan exakt som snubben på bilden och tricce-träningen går mycket bra!

Killen i animeringen hade en ganska lång rörelse i överarmen och desutom så hade han toppkontraktionen vertikalt mot taket.... han vem det nu var skrev ju själv att han inte hade någon rörelse i överarmen...

Hades
2004-03-09, 20:30
Originally posted by Shadow Warrior


Killen i animeringen hade en ganska lång rörelse i överarmen och desutom så hade han toppkontraktionen vertikalt mot taket.... han vem det nu var skrev ju själv att han inte hade någon rörelse i överarmen...

Han sa aldrig att han körde som han på bilden, utan att han körde så men med ett vilkor:

"fast överarmen är still i samma läge..."

För övrigt ganska barnsligt att märka ord, speciellt när man har fel.

Arne Persson
2004-03-09, 23:12
Originally posted by Shadow Warrior


Precis, gå runt huvudet och sträcka ut paralellt med golvet, "old-school barbell extensions", alltså inte längre samma övning:D

Du skall gå tillbaks till utgångsläget så att du arbetar dynamiskt med det långa huvudet, inget djävla statiskt trams!

Shadow Warrior
2004-03-09, 23:33
Originally posted by Hades


Han sa aldrig att han körde som han på bilden, utan att han körde så men med ett vilkor:

"fast överarmen är still i samma läge..."

För övrigt ganska barnsligt att märka ord, speciellt när man har fel.

han skrev "fast överarmen är still i samma läge..." samtidigt som han antydde på att han hade samma toppkontraktions punkt....

Det går helt enkelt inte att gå runt huvudet och låsa ut vertikalt mot taket utan att förflytta överarmen!

nordland
2004-03-10, 07:23
Överarmen kommer att röra sig lite oavsett om man kör mot pannan eller om man kör runt huvet. Den lilla rörelsen bakåt är bara fördelaktig då den gör att triceps sträcks ut mer, samtidigt som det stressar armbågsleden mindre än om du skulle försöka hålla armen helt still.

JAM
2004-03-10, 15:58
Originally posted by Shadow Warrior
han skrev "fast överarmen är still i samma läge..." samtidigt som han antydde på att han hade samma toppkontraktions punkt....Nej, det gjorde han inte. "överarmen är still i samma läge som han är i botten". Sluta gnäll nu, du har fel denna gång. Punkt.

För övrigt håller jag med Nordland. Ja, och Arne förståss.

Shadow Warrior
2004-03-10, 17:17
Originally posted by JAM
Nej, det gjorde han inte. "överarmen är still i samma läge som han är i botten". Sluta gnäll nu, du har fel denna gång. Punkt.

För övrigt håller jag med Nordland. Ja, och Arne förståss.

Han skrev inget om vilken toppkontraktionspunkt han hade, därav är denna vinkel en okänd faktor = X :D

Jorgen
2004-03-10, 20:03
Lägg ner tjafset och ordmärkeriet. Bums!

//Jörgen

kraftsport
2004-03-11, 15:00
Originally posted by Arne Persson


Du skall gå tillbaks till utgångsläget så att du arbetar dynamiskt med det långa huvudet, inget djävla statiskt trams!

Hej Arne

Hur gör du när du kör denna övning, pekar armarna rakt upp mot taket i slutläget (kontraherat läge) eller snett bakåt? Tar du en liten paus uppe eller nere? Vilket tempo har du på nervägen och uppvägen?

Ligger du med huvudet på bänken eller just utanför kanten?

Arne Persson
2004-03-11, 18:40
Originally posted by kraftsport


Hej Arne

Hur gör du när du kör denna övning, pekar armarna rakt upp mot taket i slutläget (kontraherat läge) eller snett bakåt? Tar du en liten paus uppe eller nere? Vilket tempo har du på nervägen och uppvägen?

Ligger du med huvudet på bänken eller just utanför kanten?

Pez har bilder till tricepsartikeln. Hetsa honom lite så sätter han nog snart in dom.

KNAS
2004-03-11, 19:56
En bild som kan hjälpa lite i klargörande- och referenssyfte:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/45_degree_barbell_french_pr.gif

Metal_boy_
2004-03-11, 20:13
fattar mig inte på dem som kör till pannan...då kan man lika gärna peta ut armbågarna och börja köra smala pressar istället....att bara köra till pannan ger ju heller inte maximal stretch på baksidan...de e ju precis som att stanna på halva vägen och börja curla upp igen när man kör biceps...ni som snackar om att det kan bli som en pullover övning bör sänka vikterna...

Shadow Warrior
2004-03-11, 20:17
Originally posted by KNAS
En bild som kan hjälpa lite i klargörande- och referenssyfte:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/45_degree_barbell_french_pr.gif

Exemplariskt utförande! :thumbup:

(förutom handleden som bör vara något bakåt böjd)

Arne Persson
2004-03-11, 23:04
Originally posted by Shadow Warrior


Exemplariskt utförande! :thumbup:

(förutom handleden som bör vara något bakåt böjd)

Definitivt INTE ett exemplariskt utförande!!!!! Överarmarna är ju helt fixerade istället för att vara aktiva i rörelsen, händerna skall RUNT huvudet, handlederna skall vara dorsalflexerade mm. Denna sk exemplariska teknik kommer att med tiden ge armbågsproblem mm.

KNAS
2004-03-11, 23:32
Originally posted by Arne Persson


Definitivt INTE ett exemplariskt utförande!!!!! Överarmarna är ju helt fixerade istället för att vara aktiva i rörelsen, händerna skall RUNT huvudet, handlederna skall vara dorsalflexerade mm. Denna sk exemplariska teknik kommer att med tiden ge armbågsproblem mm.
Då ändrar vi på den för att visa vad som är korrekt övningsutförande.

FEL!
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/45_degree_barbell_french_pr.gif

Rätt!
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/45_degree_barbell_french_rp.gif

Arne Persson
2004-03-11, 23:58
Originally posted by KNAS

Då ändrar vi på den för att visa vad som är korrekt övningsutförande.

FEL!
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/45_degree_barbell_french_pr.gif

Rätt!
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/45_degree_barbell_french_rp.gif

Stången skall fortfarande runt huvudet mm. Det är bara handleden som är ok. Jag hoppas att PEZ kan sätta in mina bilder snart. Det är vad åtminstone jag menar med korrekt utförande.

Pez
2004-03-12, 01:15
Originally posted by Arne Persson


Pez har bilder till tricepsartikeln. Hetsa honom lite så sätter han nog snart in dom.

Har scannat och pulat och gnott och fixat...för att sedan skicka över resultatet till Jarod, som är våran "Gatekeeper" för servern, så att han skulle kunna lägga upp klabbet för nedladdning.
Detta gjorde jag för ett par veckor sedan... så det är följdaktligen Jarod som bör hetsas, piskas, hudflås och grillas tills han hostar upp nämnda artikel och bilder på forumet. :thumbup:

/pez

jim
2004-03-12, 01:20
*väntar på Pez*

Pez
2004-03-12, 01:23
Originally posted by jim
*väntar på Pez*

Då väntar du förgäves - "bollen" är som sagt hos Jarod nu. Men eftersom han är smålänning så är han så snål att han inte verkar vilja dela med sig av bilderna.. :smash:

/pez :D

Arne Persson
2004-03-12, 01:24
Originally posted by Pez


Har scannat och pulat och gnott och fixat...för att sedan skicka över resultatet till Jarod, som är våran "Gatekeeper" för servern, så att han skulle kunna lägga upp klabbet för nedladdning.
Detta gjorde jag för ett par veckor sedan... så det är följdaktligen Jarod som bör hetsas, piskas, hudflås och grillas tills han hostar upp nämnda artikel och bilder på forumet. :thumbup:

/pez

Ähum, Jarod! Var är bildmaterialet???:whipped: :whipped: :whipped: