handdator

Visa fullständig version : Tjej som vill ha tips på att lära sig att äta

TEriksson
2013-10-18, 23:34
Hejsan alla underbara träningsvänner.

Jag är en tjej på 22år som har problem med att äta så mycket som jag vill.
Jag är 172cm lång och väger ca 55,5kg vilket jag själv tycker är för lite.

Jag har alltid varit smal och kan i stort sätt äta vad jag vill utan att det händer allt för mycket, har hög förbränning.

Jag styrketränar och har gjort det ett tag, mitt mål är att bli stark och stor *flex* nä men att eventuellt kanske tävla i bikini om ett år eller så.

Jag hade velat få i mig minst 2500kcal om dagen men i snitt ligger jag nog bara på 1500 tyvärr.

Jag vill gärna få något sorts tips på hur man kommer ihåg att äta och så och hur man lär sig att äta? Kan man lära sig att bli hungrig? Just nu äter jag bara för att jag vet att jag måste äta, och jag har blivit bättre på det och jobbar på det dagligen.

Men tips någon? På hur man lär sig att vara hungrig och komma ihåg att äta?

Tacksam för svar, mvh Therese :)

Gober
2013-10-19, 07:13
Börja med att lägga upp exempel på din dag när det gäller kost.

bighulken
2013-10-19, 07:23
Att ha vissa basrutiner underlättar!!

frukost/ordentlig sådan-mellanmål-lunch-mellanmål-middag/inte allför sent på dygnet.

alltså rutiner i livet.......;-).

jontexer
2013-10-19, 09:40
Hejsan alla underbara träningsvänner.

Jag har alltid varit smal och kan i stort sätt äta vad jag vill utan att det händer allt för mycket, har hög förbränning.

Jag hade velat få i mig minst 2500kcal om dagen men i snitt ligger jag nog bara på 1500 tyvärr.

Vad får dig att tro att du har hög förbränning och kan äta vad du vill när du ligger på i snitt 1500kcal? :S Är ganska självklart att ingen går upp i vikt av så lite energi

z_bumbi
2013-10-19, 09:48
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

century
2013-10-19, 10:09
Många likheter här, jag är lika lång som du, har vägt ungefär samma men långsamt trappat upp till ca 60 kg genom att äta omkring 2500 kcal. Träningen har fått en rejäl skjuts och formen känns faktiskt bara bättre! :-)

Jag äter överlag bra mat med mycket protein men har ingen lust att räkna varenda kalori jag stoppar i mig, vill kunna leva mer "normalt" än så. Jag brukar tänka att mina huvudmål (frukost, lunch, middag, kvällsmål) ska innehålla ~500 kcal vardera och sedan har jag ca 500 kcal till att fördela på mindre mellanmål. För mig funkar det ypperligt, jag har ganska bra koll på matens innehåll från tidigare kaloriräkning och kan därför uppskatta mängden, blir något för lite äter jag mer ett annat mål. Det är ju inte så himla viktigt att det blir exakt nu, det är bara ett sätt att tänka för att få i mig tillräckligt.

TEriksson
2013-10-19, 13:47
Vad får dig att tro att du har hög förbränning och kan äta vad du vill när du ligger på i snitt 1500kcal? :S Är ganska självklart att ingen går upp i vikt av så lite energi

För att det inte alltid har varit såhär, jag brukade äta riktigt riktigt mycket om dagarna förr, åt mer än mina föräldrar och dom äter mycket. Men sen skadade jag mig första gången, bröt/krossade lårbenet och efter det försvann mycket av min matlust.

Sen blev det bättre igen när jag arbetade med hästar och jag åt en hel del då med men när man jobbar aktivt 07-18 så blir det svårt att få bra rutiner på ätandet blev att vi åt frukost vid 8 sen åt jag oftast inte igen förens på kvällen. Och sen när jag åkte hem för att jag bröt ryggen hängde nog mina dåliga matvanor med mig.

Sen blev dom bättre ett tag när jag var tillsammans med mitt ex, blir ju alltid att man äter mer i relationer så då la jag på mig ca 2-3kg på 1,5 år, började träna när vi var tillsammans med. Se nu blev jag singel för nästan 2 månader sedan och föll tillbaka till mina gamla matvanor. Nu känns det som att jag berättat hela min livshistoria. *rolleyes*

TEriksson
2013-10-19, 14:02
Jag brukar tänka att mina huvudmål (frukost, lunch, middag, kvällsmål) ska innehålla ~500 kcal vardera och sedan har jag ca 500 kcal till att fördela på mindre mellanmål.

Det här låter som ett supertips, ska prova detta, låter riktigt smart :) :d
Kul med så många likheter haha :)

TEriksson
2013-10-19, 14:03
Att ha vissa basrutiner underlättar!!

frukost/ordentlig sådan-mellanmål-lunch-mellanmål-middag/inte allför sent på dygnet.

alltså rutiner i livet.......;-).

Jooo det ligger nog mycket i det där, har inga direkta rutiner i livet alls tyvärr. Ska se till att styra upp det :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376
Tack :)