handdator

Visa fullständig version : Träningsupplägg för jägare/motsv


dominera
2013-10-18, 18:38
Jag håller för närvarande på med min GMU och kommer att bli klar med den inom några veckor. Jag har nyligen tackat ja till en anställning och kommer alltså fortsätta med en befattning inom ett vanligt markstridsförband i armén. Jag har dock som mål att inom några år "avancera" och söka mig till mer krävande befattningar, typ något i stil med kustjägare, fallskärmsjägare osv.

Då jag redan är inne i GMU så håller jag givetvis på med regelbunden träning både vad gäller styrka och kondition. Men då jag siktar på att kunna söka till jägare inom något år så behöver jag förbättra mig både vad gäller styrka och kondition. Därför frågar jag er som är duktiga på detta med träning, vad för upplägg skulle vara riktigt bra om man vill bli jägare eller motsvarande? Alltså hur ska man träna för att kunna bli en kustjägare (motsv.) inom några år?

Hur står sig detta program? http://rekrytering.forsvarsmakten.se/Global/Rekryteringswebbplatsen/Pdf-och-worddokument/Specialforbanden/traningsprogram_infor_uttagning.pdf

Vet ej vad jag tar i dom 3 stora då jag mest kör uthållighetsträning, men ligger på:

Beep-test: 11,8
Multitest: 470
Chins: 8
Armhävningar: 25

Control_61
2013-10-18, 18:51
Vad innebär "program 2 pass 1" osv?

dominera
2013-10-18, 18:55
Bra fråga, dom hänvisar till detta då: http://rekrytering.forsvarsmakten.se/Global/Rekryteringswebbplatsen/Pdf-och-worddokument/Specialforbanden/styrketraningsprogram.pdf

Det förstlänkade är ett program innehållande både styrka + kondition.

Och detta beskriver själva övningarna: http://rekrytering.forsvarsmakten.se/Global/Rekryteringswebbplatsen/Pdf-och-worddokument/Specialforbanden/ovningsbeskrivningar_styrketraningsprogram.pdf

Control_61
2013-10-18, 18:59
Jag tycker det ser bra ut, och hade jag varit du hade jag kört på angivet program!

Dvs. kondition, marschträning, styrketräning med framförallt kroppsvikt. Antagligen (saknar erfarenhet av soldatlivet) så ändamålsenligt som det kan bli.

FoxCharlie
2013-10-18, 19:19
Firmans rekommendationer funkar alltid. Men du kommer ju inte palla följa deras program i all evighet.

Jag skulle rekommendera dig att skaffa bra löpvana. Spring mycket och regelbundet!
Se till att du skaffar en kropp som håller. Dina knän och rygg kommer ta stryk i framtiden.
Detaljer på upplägg för detta är jag inte den bästa att fråga. Men knäböj och marklyft är givet. ;)

Hitta ett program för att träna pannben också. :P Att marscha med ryggsäck är bra för hela kroppen. Vänj kroppen vid att bära tung och långt. Men stegra belastningen så klart!

Lycka till! Kör hårt!

dmoller
2013-10-19, 03:18
Hitta ett program för att träna pannben också. :P Att marscha med ryggsäck är bra för hela kroppen. Vänj kroppen vid att bära tung och långt. Men stegra belastningen så klart!
Lycka till! Kör hårt!

detta, snöra på kängorna också och gå tills fötterna blöder :)

Payter
2013-10-19, 03:29
Han som skrivit programmet du länkar till vet vad han sysslar med.

Torsk_ole
2013-10-19, 06:28
Det länkade programet är för uttagning till specialförbanden. Kör du enligt det länken kommer det gå bra även på tjänster som motsvarar dina mål.

Mitt absoluta bästa tips är att ha ett långsiktigt mål. Följ programet till punkt och pricka. Försök inte gena i kurvorna, för då kommer du få skador. Att vänja sig vid långa marscher etc tar tid!

Börje H
2013-10-19, 07:07
Jag tycker det ser bra ut, och hade jag varit du hade jag kört på angivet program!

This!

Jag skulle rekommendera dig att skaffa bra löpvana. Spring mycket och regelbundet! Se till att du skaffar en kropp som håller. Dina knän och rygg kommer ta stryk i framtiden.
Detaljer på upplägg för detta är jag inte den bästa att fråga. Men knäböj och marklyft är givet. ;)

Eller this!

detta, snöra på kängorna också och gå tills fötterna blöder :)

Not this!!
Var otroligt rädd om fötterna. Vårda dem bättre än en fotmodell! Skavsår och överbelastningar i fötter/underben är en mycket stor orsak till avgångar från alla former av markburna tjänster och ffa för jägarna det absolut största. Om jag fick ge ett råd, utöver de "vanliga" programmen ovan så skulle det vara att rikta in dig också på regelrätta fotövningar. Typ:
http://www.gaochlopkliniken.se/nyheter/traning-stark-fotterna
http://erikborjesson.wordpress.com/2012/11/03/ovningar-for-att-trana-upp-fotstyrkan/

De anpassade testerna är svinhårda, men otroligt varierande och en utmaning utöver det normala :thumbup:

Torsk_ole
2013-10-19, 19:45
Sen beror det lite på vad du vill göra. Ska du gå mot Kustjägare så måste du börja träna paddling.

För båda tjänsterna måste du ha god simvana.

Sista tipset är att gå med i en orienteringsklubb, för du kommer att orientera en massa!

dmoller
2013-10-19, 20:40
Not this!!


skrevs såklart lite skämtsamt, menade mer att han ska gå in sig i kängorna och kunna ha på dom i flera timmar utan att det blir obehagligt. självklart ska man ta hand om sina fötter :thumbup:

Hemi
2013-10-20, 03:53
Sen beror det lite på vad du vill göra. Ska du gå mot Kustjägare så måste du börja träna paddling.

För båda tjänsterna måste du ha god simvana.

Sista tipset är att gå med i en orienteringsklubb, för du kommer att orientera en massa!

Bra tips, de brukar väl paddla (skotta sig fram) snabbt två och två över kortare sträckor. Orientering, paddling, klättring, jakt, djur, hund och friluftsliv mm, många andra har just sådana intressen också. Brukar finnas mindre gym men utfallsgång, en och en och enhalvbensböjar av olika slag samt enklare olika bryggor en eller tvåbens för ben och rygg tränar kroppen bra.

hilfebre
2013-10-20, 10:05
Handlar nog också en del om inställning och psykisk styrka och envishet. Inte alla som är funtade att bli väcka mitt i natten och prestera. Du kan ju alltid prata med någon som har erfarenhet av jägartjänst, säkert en bra förberedelse :) Lycka till!