handdator

Visa fullständig version : "Frätskador" på tänderna, någon annan?


Alkro
2013-10-18, 18:00
Jag får väldigt ont i kindtänderna när jag äter citrusfrukt, sallad med vinäger, surt godis etc. Jag antar att det beror på frätskador vilket är ganska vanligt. Mina tänder är dock inte särskilt gula eller glasaktiga som det står att de ska vara, det gör bara ont när jag tuggar om jag intar dessa livsmedel.

Jag dricker ungefär 0,5-0,75L pepsi max per dygn men det är koncentrerat till 1-2 timmar på kvällen och resten av dygnet dricker eller äter jag inte något surt överhuvudtaget. Någon som är insatt i ämnet? Tror ni 2-3 glas pepsi max per kväll förvärrar tillståndet? Tycker det verkar lite konstigt att den mängden läsk skulle kunna orsaka detta när folk generellt går och trycker i sig frukt, godis, te etc flera gånger per dag.

mattilainen
2013-10-18, 18:03
Jag frågade faktiskt tandläkaren om detta igår när jag var där. Hon förklarade att sura drycker kan bidra till erosion, vilket hon förklarade att topparna på tänderna slets ner. Dock var detta främst när man dricker sura drycker och sedan direkt efteråt borstar tänderna. Jag dricker ca 2 l lightdricka per dag och hon såg inga som helst nedslitningar på tandtopparna. Dock kan jag ju inte säga att det är så för dig.

Alkro
2013-10-18, 18:07
Jag frågade faktiskt tandläkaren om detta igår när jag var där. Hon förklarade att sura drycker kan bidra till erosion, vilket hon förklarade att topparna på tänderna slets ner. Dock var detta främst när man dricker sura drycker och sedan direkt efteråt borstar tänderna. Jag dricker ca 2 l lightdricka per dag och hon såg inga som helst nedslitningar på tandtopparna. Dock kan jag ju inte säga att det är så för dig.

Var hos tandläkaren för ett år sedan då jag hade haft ont i tänderna, han röntgade tänderna och undersökte. Det såg helt perfekt ut enligt honom, jag har aldrig haft hål i tänderna eller liknande.

Om inte läsken är boven i dramat antar jag att det är på grund av att jag borstar tänderna rätt hårt, men det är bara kindtänderna jag har problem med, har aldrig ilningar i framtänderna, inte äns när jag äter glass eller liknande. Jag tänker mig dock att det är någon form av erosionskador jag har som dock verkar vara isolerade till tuggytan på kindtänderna, kanske tandgnissling eller något?

http://www.svenskmjolk.se/Mjolk-smor-och-ost/Halsa/Stor-skillnad-pa-olika-dryckers-effekt-pa-tandhalsan/#.UmFqXvnIZIo
Såg där att man jämfört pH sänkning för olika drycker och cola-light var ju marginell sänkning.

XXXL
2013-10-18, 18:20
Jag har kommit fram till att ingen har riktigt nån aning varför våra tänder går sönder för utan att det beror på otur, genetik och hur planeterna står.

Jag har rätt dåliga tänder, jag frågade min tandläkare vad jag skulle göra åt det och varför det blev så, hon sa att det var för att jag åt mycket godis men jag sa till henne att jag inte hade ätit godis på 3 år och då förstod hon helt plötsligt inget.

tlk
2013-10-18, 19:40
Hej TS,

Min gissning är att du har blottade tandhalsar på dina kindtänder. Dvs. du har borstat så pass mycket att tandköttet har dragit sig bort en bit och en del av tandens rot har blivit blottad.

Varför tror jag detta? För du säger att du har borstat hårt. ;)

Också är det typiskt symptom just att det är när du kränger surt.

En lite förklarande bild hur jag resonerar:
http://a1.mndcdn.com/image/upload/t_article_v2/hxkekgp9f3q9b3ysdyshq.jpg


Yttersta höljet på tanden är emalj och är det intakt får du i regel inte ont. Det är tätt och fint. Under det ligger ett lager av dentin. Dentinet i sig är fullt av små kanaler som går rätt in i pulpan, och rådande teorier om varför smärta i tänder uppstår är för att vätskan i dentinkanalerna sätts i rörelse och nervutskott i kanalerna triggas och signalerar smärta.

Normalt täcks ju då dentinet av emalj, eller under tandköttsgränsen av "cement" (högersidan av tanden på bilden). Har du borstat rejält hårt så får du lätt en sänkning av tandköttsgränsen (vänstersidan av tanden på bilden) och borstar lätt som kattsingen bort cementet. Du får då "blottade dentinkanaler".


Så varför när det är surt? undrar du såklart. De här dentinkanalerna, om de får vara i fred, kommer att kalkas igen av kalcium och annat i saliven. Och då slutar retningen för det blir ingen rörelse genom kanalen... Tills du häller på din sura läsk som löser upp kalkbildningen och det blir fritt blås i kanalen igen.



Det kan såklart även vara erosionsskador men det brukar synas rätt tydligt på tänderna.. symtomen blir desamma och anledningen är detsamma, dvs. du har inget skyddande lager över dentinet för emaljen har eroderat bort. Kan klart göras både med läsk och tandgnissling.




@XXXL: Du borde byta tandläkare. ;)

R Scarpa27
2013-10-18, 19:47
kanske borstar med tandkräm som nöter på tänderna och försämrar emalj osv.
torr i käften?
m.m

tlk
2013-10-18, 19:49
Och förstås...

Sluta upp att borsta hårt. Byt till extramjuk borste och trefingers-grepp.

tlk
2013-10-18, 19:51
torr i käften?
m.m

Jag blir nyfiken på hur du resonerar kring att torrhet skulle ge ilningar.

R Scarpa27
2013-10-18, 20:01
Jag blir nyfiken på hur du resonerar kring att torrhet skulle ge ilningar.

mot karieshå ilningar osv... fått lära av min tandläkare och fixade lite snabb info här...
Den viktiga saliven

Din saliv är bra av många anledningar. Den underlättar till exempel att tugga, svälja och tala. Den sköljer rent dina tänder och bidrar till att skydda dem mot karies. I saliven finns också så kallade antimikrobiella ämnen som hjälper till i försvaret mot munhålans bakterier. Saliven innehåller även syraneutraliserande ämnen.

Ju mer saliv du har desto bättre! Därför är det bra att öka salivflödet – till exempel genom att tugga sockerfria tuggummin som innehåller xylitol.

Om du ofta känner dig torr i munnen och misstänker att dina salivkörtlar inte producerar tillräckligt mycket saliv, ta kontakt med din tandläkare så får du professionell hjälp om det behövs.

tlk
2013-10-18, 20:20
mot karieshå ilningar osv... fått lära av min tandläkare och fixade lite snabb info här...
Den viktiga saliven

Din saliv är bra av många anledningar. Den underlättar till exempel att tugga, svälja och tala. Den sköljer rent dina tänder och bidrar till att skydda dem mot karies. I saliven finns också så kallade antimikrobiella ämnen som hjälper till i försvaret mot munhålans bakterier. Saliven innehåller även syraneutraliserande ämnen.

Ju mer saliv du har desto bättre! Därför är det bra att öka salivflödet – till exempel genom att tugga sockerfria tuggummin som innehåller xylitol.

Om du ofta känner dig torr i munnen och misstänker att dina salivkörtlar inte producerar tillräckligt mycket saliv, ta kontakt med din tandläkare så får du professionell hjälp om det behövs.

Xylitol kommer iofs inte att öka salivutsöndringen... men tuggande kommer att göra det.




Mina 0.02 euro:

Visst är det så att har man låg salivproduktion så ökar kariesprevalensen ofta rätt drastiskt just eftersom syraattacken från sött ätande inte går att åtgärda lika effektivt.

Det verkar ju dock inte vara TS problem tänker jag... Det är lightläsk liksom. Den borde swischa förbi hyfsat snabbt och inte fastna på plats som matrester gärna gör. Inte heller borde den ge någon direkt ändring i pH i plackvätskan. Plack har ju rätt dålig permeabilitet och pH i plackvätska brukar ju mest bara ändras vid sockerförtäring.

Jag tror alltså inte att salivens syraneutralisering är relavant i fallet lightläsk och citron. Men jätterelevant om det rör sig om att stabilisera pH i plack efter man käkat lösgodis och annan mat.

Min känsla av TS beskrivning är att det inte alls rör sig om kariesproblematik. Sur lightläsk, vinäger, citron... allt surt. Men inget som egentligen berör karies, förutom det sura godiset då. Och visst får du uppluckring av emaljen av just karies som potentiellt kan blotta dentinkanalerna men har det gått så långt så borde det ju ändå vara snack om en D3:a med sönderbrutet ytskickt. Och undersökningen hos TS tandläkare (kliniskt + röntgen) gav ju ingan sådana indikationer.. och han förefaller inte vara en kariesaktiv person.

Alkro
2013-10-18, 22:14
Hej TS,

Min gissning är att du har blottade tandhalsar på dina kindtänder. Dvs. du har borstat så pass mycket att tandköttet har dragit sig bort en bit och en del av tandens rot har blivit blottad.

Varför tror jag detta? För du säger att du har borstat hårt. ;)

Också är det typiskt symptom just att det är när du kränger surt.

En lite förklarande bild hur jag resonerar:
http://a1.mndcdn.com/image/upload/t_article_v2/hxkekgp9f3q9b3ysdyshq.jpg


Yttersta höljet på tanden är emalj och är det intakt får du i regel inte ont. Det är tätt och fint. Under det ligger ett lager av dentin. Dentinet i sig är fullt av små kanaler som går rätt in i pulpan, och rådande teorier om varför smärta i tänder uppstår är för att vätskan i dentinkanalerna sätts i rörelse och nervutskott i kanalerna triggas och signalerar smärta.

Normalt täcks ju då dentinet av emalj, eller under tandköttsgränsen av "cement" (högersidan av tanden på bilden). Har du borstat rejält hårt så får du lätt en sänkning av tandköttsgränsen (vänstersidan av tanden på bilden) och borstar lätt som kattsingen bort cementet. Du får då "blottade dentinkanaler".


Så varför när det är surt? undrar du såklart. De här dentinkanalerna, om de får vara i fred, kommer att kalkas igen av kalcium och annat i saliven. Och då slutar retningen för det blir ingen rörelse genom kanalen... Tills du häller på din sura läsk som löser upp kalkbildningen och det blir fritt blås i kanalen igen.



Det kan såklart även vara erosionsskador men det brukar synas rätt tydligt på tänderna.. symtomen blir desamma och anledningen är detsamma, dvs. du har inget skyddande lager över dentinet för emaljen har eroderat bort. Kan klart göras både med läsk och tandgnissling.




@XXXL: Du borde byta tandläkare. ;)

Tack för resonemanget! Jag har fått höra tidigare att det kan vara tandhalsarna som kan göra ont men den smärtan jag upplever nu känns i mitten av tanden på själva tuggytan och är proportionerlig mot hur hårt jag tuggar, känns inte direkt som ilningar utan mer som en svidande känsla mitt i tanden. Desto hårdare saker jag tuggar desto värre känns det om jag har en sådan "dag" när det gör ont i tänderna. Äter jag ett äpple har jag sådana här besvär typ 12 timmar efteråt, det som är värst är typ pizzasallad vilket jag fått sluta äta för att jag får så ont i tänderna dagen efter och kan knappt tugga något hårt. På din beskrivning låter det ju som att jag har exponerat dentin mitt på tuggytan och efter att jag äter något surt luckras kanalerna upp precis som du säger.

tlk
2013-10-18, 22:36
Tack för resonemanget! Jag har fått höra tidigare att det kan vara tandhalsarna som är blottade och har varit med om sådana ilningar någon gång tidigare i livet, men det känns ju som ilningar och isningar. Den smärtan jag upplever nu känns i mitten av tanden på själva tuggytan och är proportionerlig mot hur hårt jag tuggar, känns inte direkt som ilningar utan mer som en svidande känsla mitt i tanden. Desto hårdare saker jag tuggar desto värre känns det om jag har en sådan "dag" när det gör ont i tänderna. Äter jag ett äpple har jag sådana här besvär typ 12 timmar efteråt, det som är värst är typ pizzasallad vilket jag fått sluta äta för att jag får så ont i tänderna dagen efter och kan knappt tugga något hårt.

Alright. Ypperligt intressant. Jag vill veta mer. :cool: Och internetdiagnostik suger!

Skulle det vara kraftig erosion på tuggytan så borde din tandläkare ändå ha sett det hela tänker jag. Dito med om du gnisslat ner dem.

Och du får bara ont när du äter de här mer sura livsmedlena?


Och det är alla bakre tänder? Just om det är typ alla så tror jag ännu mer på blottade tandhalsar. Är det bara en så är det mycket möjligt något helt annat.


Nu tänker jag så här:

Det ligger lite till som så här att du har ingen känsel i emaljen alls utan det kräver lite att där är fritt in till dentinet.. vilket det förstås kan ha blivit av erosion/tandgnissling, någon spricka, eller små små karies angrepp. Fast alla dessa saker borde din tandläkare ha sett dårå... Hur som helst kan du väldigt sällan känna av exakt var det är som smärtan som registreras av tanden egentligen kommer ifrån. Tanden är ändå rätt liten och för din hjärna att lokalisera exakt vilket nervutskott i tanden som reagerar är osannolikt.


Vad du känner av att du tuggar på något är trycket som registreras av trycksensorer runt om tänderna. De kan förstås ha ökat sensivitet pga. inflammation i närområdet men då borde du ha ont oavsett vad du tuggar på och inte bara på de här sura livsmedlena.


Jag tror alltså det hela är en kombination av att sensorer runt och under tanden signalerar att du får ökat tryck för du tuggar på något, och parallellt så får du även smärtrespons från innuti tanden. Och din glada hjärna synkar ihop detta och får det till att du får ont i mitteln av tanden.


Varför jag fortfarande tror på blottade tandhalsar. Vilket förstås din tandläkare borde kunna se det med.

Alkro
2013-10-18, 22:47
Alright. Ypperligt intressant. Jag vill veta mer. :cool: Och internetdiagnostik suger!

Skulle det vara kraftig erosion på tuggytan så borde din tandläkare ändå ha sett det hela tänker jag. Dito med om du gnisslat ner dem.

Och du får bara ont när du äter de här mer sura livsmedlena?


Och det är alla bakre tänder? Just om det är typ alla så tror jag ännu mer på blottade tandhalsar. Är det bara en så är det mycket möjligt något helt annat.


Nu tänker jag så här:

Det ligger lite till som så här att du har ingen känsel i emaljen alls utan det kräver lite att där är fritt in till dentinet.. vilket det förstås kan ha blivit av erosion/tandgnissling, någon spricka, eller små små karies angrepp. Fast alla dessa saker borde din tandläkare ha sett dårå... Hur som helst kan du väldigt sällan känna av exakt var det är som smärtan som registreras av tanden egentligen kommer ifrån. Tanden är ändå rätt liten och för din hjärna att lokalisera exakt vilket nervutskott i tanden som reagerar är osannolikt.


Vad du känner av att du tuggar på något är trycket som registreras av trycksensorer runt om tänderna. De kan förstås ha ökat sensivitet pga. inflammation i närområdet men då borde du ha ont oavsett vad du tuggar på och inte bara på de här sura livsmedlena.


Jag tror alltså det hela är en kombination av att sensorer runt och under tanden signalerar att du får ökat tryck för du tuggar på något, och parallellt så får du även smärtrespons från innuti tanden. Och din glada hjärna synkar ihop detta och får det till att du får ont i mitteln av tanden.


Varför jag fortfarande tror på blottade tandhalsar. Vilket förstås din tandläkare borde kunna se det med.

Det gör framförallt ont på på nedre raden, de två tänderna näst längst bak, min visdomstand bakom känns ingenting(har haft visdomständerna i typ 5-6 år). Känns likadant på båda sidorna.

Observera att det inte gör ont att tugga på sura livsmedel så länge jag inte haft ont innan dess, om jag t.ex. har en dag när det inte gör ont i tänderna så går det bra att äta pizzasallad, men därefter gör det ont någon dag eller två. Det avtar desto mindre sura livsmedel jag får i mig. Brukar funka bra så länge jag håller mig till min pepsi max och inte intar något surt utöver detta men den här veckan drack jag apelsinjuice två morgonar på jobbet och nu idag har jag haft ont i tänderna igen, åt tacos till kvällen och de hårda skalen gjorde skitont att tugga på.

Klein
2013-10-18, 23:02
Tanderosion orsakas av sur mat och sura uppstötningar. Sedan finns det karies som i praktiken har samma effekt men orsakas av bakterier som metaboliserar socker till syra. Något annat som är lätt att missa är gnisslande av tänder. Detta kan också orsaka emaljskador.

För att minska tanderosion sluta helt enkelt ät sur mat och försök få i dig mer kalciumfosfat typ från ben eller opastöriserad mjölk. Något av det allra värsta man kan stoppa i sig är färskpressad apelsinjuice.

Karies korrelerar positivt med frekvensen på sockerintag, järnbrist och dvitaminbrist. Karies korrelerar negativt med tandborstning, tandtrådsbruk, och floursköljning. Alltså borsta tänderna 2 gånger om dagen, använd tandtråd iaf 3 gånger i veckan, skölj med flour några gånger i veckan, kolla upp dina d-vitamin och järnnivåer.

tlk
2013-10-19, 06:20
Det gör framförallt ont på på nedre raden, de två tänderna näst längst bak, min visdomstand bakom känns ingenting(har haft visdomständerna i typ 5-6 år). Känns likadant på båda sidorna.

Observera att det inte gör ont att tugga på sura livsmedel så länge jag inte haft ont innan dess, om jag t.ex. har en dag när det inte gör ont i tänderna så går det bra att äta pizzasallad, men därefter gör det ont någon dag eller två. Det avtar desto mindre sura livsmedel jag får i mig. Brukar funka bra så länge jag håller mig till min pepsi max och inte intar något surt utöver detta men den här veckan drack jag apelsinjuice två morgonar på jobbet och nu idag har jag haft ont i tänderna igen, åt tacos till kvällen och de hårda skalen gjorde skitont att tugga på.

Låter jäklar otrevligt. Tycker din tandläkare borde ha kunnat hitta vad det är för fel. Jag har liksom svårt att tänka mig att det skulle göra ont i tanden av någon anledning alls än att just emaljen är borta av någon anledning (blottade tandhalsar, karies, erosion, gnisslingar). Men det känns så random att det skulle vara karies/erosion/gnisslingar till sån grad att det orsakar smärta på just så många ytor, och de ytor, som du beskriver.

Jag tror du har borstat för hårt och problematiken är blottade tandhalsar. KOMMER ALDRIG ATT ÖVERGE MIN FAVORIT!!!

Tanderosion orsakas av sur mat och sura uppstötningar. Sedan finns det karies som i praktiken har samma effekt men orsakas av bakterier som metaboliserar socker till syra. Något annat som är lätt att missa är gnisslande av tänder. Detta kan också orsaka emaljskador.

För att minska tanderosion sluta helt enkelt ät sur mat och försök få i dig mer kalciumfosfat typ från ben eller opastöriserad mjölk. Något av det allra värsta man kan stoppa i sig är färskpressad apelsinjuice.

Karies korrelerar positivt med frekvensen på sockerintag, järnbrist och dvitaminbrist. Karies korrelerar negativt med tandborstning, tandtrådsbruk, och floursköljning. Alltså borsta tänderna 2 gånger om dagen, använd tandtråd iaf 3 gånger i veckan, skölj med flour några gånger i veckan, kolla upp dina d-vitamin och järnnivåer.


Skadorna från erosion och de skador du får från överdriven demineralisering från försurade plack (från "sockerintag") ser väldigt olika ut både på makro- och mikronivå. Effekten på emaljen är hyfsat olik.


Ditt påstående att "karies korrelerar negativt med tandborstning" är fel. Rengörning av tänder hjälper inte ett dyft för att motverka karies. Jmf. gärna med de nationella riktlinjerna för vuxen tandvård så ser du nog rätt snabbt att just rengörning (tandtråd, tandborstning) är inget som rekommenderas för att motverka karies... detta då just eftersom det helt saknar vetenskapligt stöd att det skulle vara till någon nytta. Både i teori och praktik falerar tanken att rengörning skulle motverka karies.

Rekommendationen att trycka i sig mjölk (pga. kalciumfosfat) för att motverka erosion fungerar inte den heller. En eroderad tand kommer att förbli eroderad och kan inte återmineraliseras. Hade det varit så att det var en karierad tand så kunde den säkerligen delvis återmineraliseras men då finns det inte precis några bra indikationer på att dricka mjölk skulle göra någon skillnad... det kalciumfosfat du har i munnen från saliven brukar göra fint däremot.

Vad som ofta rekommenderas är dock att man applicerar fluor. Gärna med tandkräm eftersom det är bra sätt att göra det.



Förståss är det bra att rengöra tänderna med borste och något för mellanrummen... men inte för att motverka karies.