handdator

Visa fullständig version : Inte ökat på två år. Hur ska jag träna?


Rundhus
2013-10-18, 15:54
Jag har varken ökat i styrka eller volym på två år. Har legat på balans under hela den tiden men jag tycker att jag ändå borde ha ökat iaf lite grann. Jag ser det som att träningen har varit dålig.

Jag vänder mig nu därför till kolozzeum. Skulle uppskatta om någon kunde tipsa om ett träningsprogram som är "kolozzeum approved" så att säga. Visst, man ska testa vad som fungerar för en själv osv men jag har ju uppenbarligen misslyckats med detta så lika bra att glömma den idén.

Kan träna måndag, onsdag, fredag och eventuellt lördag. Torsdagen tänkte jag köra konditionsträning i form av intervaller.

Tack på förhand

Snubben
2013-10-18, 16:03
http://www.muscleandstrength.com/workouts/phul-workout

Den är iallafall Snubben-approved. Inte för det betyder något i sig men ändå.. :thumbup:


Annars kan du alltid kika i denna av TranceII; http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=204887

z_bumbi
2013-10-18, 16:13
Hur har du tränat fram tills nu, vad väger du, hur lång är du, vad tar du i olika övningar och vad är de huvudsakliga målen?

Rundhus
2013-10-18, 16:34
Hur har du tränat fram tills nu, vad väger du, hur lång är du, vad tar du i olika övningar och vad är de huvudsakliga målen?

Jag har hoppat mellan olika program som en apa med ADHD så det är inte direkt relevant. :( Har kört 5/3/1 någon vecka, din tre split någon vecka osv. Tänkte skärpa till mig nu men vill gärna ha ett säkert kort om jag ska köra samma program i ett år.

Jag väger 71kg ungefär och är 176cm lång, cirka 15 procent kroppsfett.

Böj 75kg*6
Bänk 90kg*1
Mark 130kg*2
Chins 13 på kroppsvikt
Stående press 50kg*3
Stångcurl 40kg*6

Mitt mål är främst att få igång styrkan igen.

alphahanen2
2013-10-18, 16:43
Om jag vore du hade jag droppat viktkåtheten och börjat med stronglifts även fast jag egentligen spyr på det programmet.

Mentality
2013-10-18, 16:49
Välj vilket schema som helst och håll dig till det.

Myschly
2013-10-18, 17:01
Om man försökt samma sak i ett år o inte sett nån skillnad vore det logiska att skriva vad man gjort, o inte gjort. I ditt fall verkar det som att du testat det mesta, förutom att köra ett program i 3 månader, är detta korrekt?

Styrkan är huvudmålet, skulle rekommendera en veckas paus, o sen bestämmer du dig för något program o kör klart det:
-Kör 5/3/1 igen, men på riktigt
-Stronglifts
-Något väldigt enkelt, tex

Push Squat 3x3-5
Bänk 3x3-5
Press 2x10-15

Pull Deadlift 3x3-5
Pendlay Rows 3x3-5
Chinups 2x10-15


Oavsett vad du väljer, välj något o kör det sålänge det rekommenderas, o tänk på att du kanske vill börja med lägre vikter så du får säg 2 veckor på dig att vänja dig innan du når dina nuvarande max. Dels för att vänja kroppen, o vänja in programmet mentalt, men även för att ge dig en paus från tanken att dessa gränser du har levt inom är omöjliga. Liksom man kan sätta en vikt på psyket så man inte klarar den, kan man komma över detta, o spöa skiten ur den vikten!

InShape
2013-10-18, 17:32
Träna Hårdare och Ät mer.
Att ägna så mycket tid till program och dylikt är helt waste of time, har vart där själv och ångrar mig enormt att jag inte tränade på hårdare förr i tiden.
Håll bara koll på progression viktmässigt, både vågen hemma och vikterna på gymmet...
Varva högreps med lågreps i Perioder.

maattee10
2013-10-18, 18:00
Träna Hårdare och Ät mer.
Att ägna så mycket tid till program och dylikt är helt waste of time, har vart där själv och ångrar mig enormt att jag inte tränade på hårdare förr i tiden.
Håll bara koll på progression viktmässigt, både vågen hemma och vikterna på gymmet...
Varva högreps med lågreps i Perioder.

+1

mät även magen/midjan

dluddeckens
2013-10-18, 18:06
Jag har hoppat mellan olika program som en apa med ADHD så det är inte direkt relevant. :( Har kört 5/3/1 någon vecka, din tre split någon vecka osv. Tänkte skärpa till mig nu men vill gärna ha ett säkert kort om jag ska köra samma program i ett år.

Jag väger 71kg ungefär och är 176cm lång, cirka 15 procent kroppsfett.

Böj 75kg*6
Bänk 90kg*1
Mark 130kg*2
Chins 13 på kroppsvikt
Stående press 50kg*3
Stångcurl 40kg*6

Mitt mål är främst att få igång styrkan igen.


Där jag fetmarkerat är anledningen till att det går skit för dig. Slöseri att träna om man helt saknar plan.

531 är ett helt fantastiskt upplägg tycker jag. Men alla de vanliga kända programmen har sina fördelar. Välj ett och håll dig till det.

Med dina mediokra stats hade jag nog valt ett helkroppsupplägg, 3 ggr i veckan.

Rundhus
2013-10-18, 18:33
Jag tror jag kör all pro. Då blir det ju ett känt program och tre helkroppsprogram per vecka med tydlig progression. Mitt mål är att klara av att köra det i sex månader utan att byta.

Ado2000
2013-10-18, 18:48
Träna Hårdare och Ät mer.
Att ägna så mycket tid till program och dylikt är helt waste of time, har vart där själv och ångrar mig enormt att jag inte tränade på hårdare förr i tiden.
Håll bara koll på progression viktmässigt, både vågen hemma och vikterna på gymmet...
Varva högreps med lågreps i Perioder.


Varför ska han varva hög å låg reps ?

Lillgrabben
2013-10-18, 18:48
+1

mät även magen/midjan

Nåja, magmåttet i sig torde inte vara så viktigt om man är grabb & väger 71 kg! ;)

I övrigt instämmer jag med vad andra skrivit:

* Ät lite mer mat - dvs ett litet överskott så du kan tillgodogöra dig träningen bra
* Välj ut ett program som du följer en längre tid, utvärdera därefter resultaten