handdator

Visa fullständig version : Stretch, att kontrahera antagonisten eller ej


Apdjur
2013-10-18, 14:57
När jag står på huk ass to grass (utan vikter eller med lätta vikter i en knäböj) så vill som för så många andra hälarna lätta från golvet, bara några centimeter nu jämfört med hur det var förr innan jag jobbade på rörligheten.

Jag märker att det är lättare att behålla hälarna i de där sista centrimetrarna om jag drar ner hälarna genom att aktivt dra upp framsidan av foten mot smalbenet med hjälp av muskulaturen i smalbenet. Dorsiflex tror jag det fina ordet för detta är.

Nu är frågan, är detta en kroppslig funktion, att jag har lättare att slappna av i antagonisterna till muskeln jag kontraherar?

Eller är det en rent fysisk funktion, att tyngden av min kropp + det jag har på axlarna inte utövar lika stort tryck som jag kan dra uppåt med hjälp av musklerna på framsidan av smalbenet?

Kort sagt, skulle jag få exakt samma effekt av att smacka på med mer tyngd på axlarna eller finns det någon skillnad?

Flummig fråga kanske, får se om någon hajjar vad jag menar.

Egentligen gäller väl frågan all stretching. Om jag till exempel vill stretcha hamstrings så kan jag lägga upp benet på ett bord och pressa överkroppen mot knät. Då tvingar ju trycket jag utövar på hamstrings att benet rätar ut sig.

Ett annat sätt är att ligga på rygg och dra knät mot bröstet och sedan med hjälp av muskelkraft i quadriceps räta ut benet så det stretchar i hamstrings.

Är detta i sak samma stretch eller är det två olika sorters stretchar? I den ena kontraheras antagonisten, i den andra inte.