handdator

Visa fullständig version : Hur fungerar egentligen självrisk gällande mobiltelefoner?


cAase
2013-10-18, 11:50
Hej!

Har en Nexus 4 inhandlad ifrån tele2 med 14 månaders abonnemang kvar. Blir totalt 2300kr jag har kvar att betala. Nu har jag ingen allriskförsäkring och inte heller mobilförsäkring.

Men jag har läst att alla ska ha någon självriskbetalning på 1500 man kan få genomförd. Är detta möjligt? 1500kr är trots allt lindrigare än 2300kr.

Mvh

Dumbell
2013-10-18, 11:57
Självrisker täcker telefonen inte abonnemanget.

henrikl
2013-10-18, 12:21
Man har en försäkring för att få ersättning om något händer varan som är försäkrad. T.ex att man tappar telefonen så den går sönder eller att den blir stulen. Du kan inte använda en försäkring för att försöka betala av en vara eller något om du tror det.

cAase
2013-10-18, 13:35
Man har en försäkring för att få ersättning om något händer varan som är försäkrad. T.ex att man tappar telefonen så den går sönder eller att den blir stulen. Du kan inte använda en försäkring för att försöka betala av en vara eller något om du tror det.

Ursäkta, mkt otydligt skrivet av mig. Jag tappade mobilen i backen och fick en liten spricka samt touchen har slutat fungera.

smalis
2013-10-18, 13:51
Ursäkta, mkt otydligt skrivet av mig. Jag tappade mobilen i backen och fick en liten spricka samt touchen har slutat fungera.

Hände exakt samma sak med min Nexus 4, blev att lämna på reparation som kostade 2134kr tror jag det var. Självrisken låg på 1500 så jag sparade då alltså 634kr.

Jazen
2013-10-18, 14:01
Har för mig att mobiltelefoner nuförtiden går på hem drulleförsäkring om man har nå sådan. Betalar 1500:- ifall nått pajjar då

Har du inte drulle hemförsäkring eller tagit mobilförsäkring så får du pröjsa allt själv

cAase
2013-10-18, 14:01
Hände exakt samma sak med min Nexus 4, blev att lämna på reparation som kostade 2134kr tror jag det var. Självrisken låg på 1500 så jag sparade då alltså 634kr.

Förstår dock inte riktigt, vi säger att det inte gäller abonnemanget, vilket jag antar att det inte gör. Jag har 14 månader kvar varav 100kr är för mobilen, så det blir 1400kr. Enkelt sagt skulle jag tjäna något?

Scratch89
2013-10-18, 14:02
Jag har en helt vanlig försäkring på Länsförsäkringar och i den ingår en drulleförsäkring med en självrisk på 500 kr. Har du kollat upp din hemförsäkring? Den täcker oftast mer än vad man tror.

eternallord
2013-10-18, 14:16
Förstår dock inte riktigt, vi säger att det inte gäller abonnemanget, vilket jag antar att det inte gör. Jag har 14 månader kvar varav 100kr är för mobilen, så det blir 1400kr. Enkelt sagt skulle jag tjäna något?

Detta har ingenting med ditt abonnemang eller abonnemangstid att göra. Du har köpt en telefon av värde X som du "betalar av" genom att låsa dig till ett abonnemang, oftast med förhöjd månadsavgift. Detta är orelaterat till ditt problem, hur du betalade telefonen är irrelevant.

Att byta skärm kostar vad det kostar och DEN summan kan du eventuellt få minskad genom att använda försäkringen. Du måste fortfarande betala av det du har kvar att betala av på mobilen (abonnemanget vill säga).

Donner
2013-10-18, 14:17
Din betalning till din leverantör har inget med ditt försäkringsbolag att göra. Du kan alltså inte betala av din telefon med hjälp av pengarna du får ut.

cAase
2013-10-18, 14:21
Självklart vet jag att de inte kommer betala min abonnemangstid eller liknande, det förstår jag. Men jag tänkte ta de 14 månader jag har kvar och betala som en klumpsumma. Och då hjälper lite slantar ifrån försäkringsbolaget givetvis.

eternallord
2013-10-18, 14:28
Självklart vet jag att de inte kommer betala min abonnemangstid eller liknande, det förstår jag. Vet du? För det är precis det du föreslår i samma inlägg :)

Men jag tänkte ta de 14 månader jag har kvar och betala som en klumpsumma. Och då hjälper lite slantar ifrån försäkringsbolaget givetvis.
Du kan endast använda försäkringspengarna för att ersätta den skadade varan.



Du kan eventuellt göra det "bakvägen" och få ut pengar från försäkringen för en helt ny telefon (antar att du vill uppgradera nu) och sen använda det du "sparat" för att betala klumpsumman, men det är nog upp till försäkringsbolaget om det är okej att du köper en annan modell för försäkringspengarna, samt hur mycket du faktiskt får ut för din Nexus. Eventuellt betalar dom bara mellanskillnaden från självrisken för ett skärmbyte och då funkar detta ju inte alls.