handdator

Visa fullständig version : Traps dagen efter axlar?


BERZEERK
2013-10-17, 22:58
Mitt nuvarande schema:
Måndag: Bänk, militärpress och någon tricepsövning.
Tisdag: Chins, sittande rodd, smala latsdrag med V handtag, skivstångscurl och shrugs med skivstång
Onsdag: Knäböj, mage, ev benspark och lårcurl
Torsdag: Bänkpress, sittande axelpress och och någon tricepsövning.
Fredag: Marklyft, en ryggövning (typ 5 set stångrodd), shrugs med skivstång och ibland blir det några set biceps alternativt något för underarmarna.
Lördag & Söndag: Vila

Nu till stora frågan. Hur blir det med trapsen? Får dom pisk både måndag, tisdag, torsdag och fredag? Det är ju inte bra isf.. Vet inte hur mycket dom involveras i bänk och militärpress. Dom kanske involveras så pass lite så dom är klara att tränas på riktigt dagen efter? Jag försöker just nu prioritera trapsen, då jag egentligen ALDRIG brukar träna i någon renodlad övning, såsom shrugs.:cool::):cool::):hbang:

whuddafuks
2013-10-17, 23:16
Dom involveras rätt mycket i militärpressar. Tror du skulle kunna skippa shrugsen någon dag, t.ex. på fredagen då marklyft + 5 set stångrodd kommer att ta en hel del på trapsen. Fast det beror helt på vad dina mål är. Du kanske gillar riktigt stora traps! Du känner själv om det blir för mycket :)

Annars finns det också bättre alternativ än att nöta shrugs för stora traps. Försök att få en hög siffra på dina marklyft. Har då aldrig sett någon som både markar mycket och har små traps. Tunga roddar kommer också ge dem pisk!

pezrulezhaakon
2013-10-17, 23:29
Traps behöver inte alls involveras i militärpress.

BERZEERK
2013-10-17, 23:54
Traps behöver inte alls involveras i militärpress.

Utveckla. Har det med rörelselängden att göra? Eller handlar det om att försöka isolera axlarna i något mindgame under repsen?

pezrulezhaakon
2013-10-18, 00:07
BERZEERK

Trapsen aktiveras om du lyfter axelpartiet i militärpressen, alltså en shrugrörelse, vilken inte är nödvändig.
Håller axelpartiet nerdraget med ett lätt nyp i nedre traps, så tränar du delta, triceps, serratus anterior och lite bröst.

Bryggan
2013-10-18, 06:46
Något slags stryk får mina övre trapz vid marklyft och raka mark. Enda gången jag prickar dem är på bendagen hehe.

Bryggan
2013-10-18, 06:52
Tunga roddar kommer också ge dem pisk!Är det så? Jag försöker koppla ur dem så mycket det går genom att inte luta mig för långt bak och tänka på att dra ner axlarna. Draget i ryggen letar jag när jag kör rodd, betoningen ligger på lats, baksida axlar, romber och mellan/nedre trapz.

whuddafuks
2013-10-18, 12:55
Är det så? Jag försöker koppla ur dem så mycket det går genom att inte luta mig för långt bak och tänka på att dra ner axlarna. Draget i ryggen letar jag när jag kör rodd, betoningen ligger på lats, baksida axlar, romber och mellan/nedre trapz.

Övre traps kommer ju inte användas så mycket om man nu inte i 'shruggar' upp vikten. När jag sade traps syftade jag inte enbart på övre, vilket i för sig TS kanske tänkte på så det jag sade kanske var irrelevant..