handdator

Visa fullständig version : Hur ska mulliga jag träna? [Bilder]


Minifuture
2013-10-17, 17:26
Hej!

Jag har gått från 110kg tjock till 82kg mullig på mindre än ett år. Min längd är 188cm. Ålder 25.

Jag började att träna i mars och körde då styrka (basövningar) 3ggr/v med ett kaloriunderskott på -1000kcal (-1kg/v). Skötte inte proteinintaget exemplariskt är jag rädd dock och jag ökade inte särskilt mycket i vikter, men med tanke på att jag inte tidigare gymmat så kan jag åtminstone vara väldigt glad över att jag lärt mig hur man tränar så att säga (vilka övningar & redskap osv). Samtidigt som jag faktiskt fått in en rutin!
Något jag aldrig tidigare lyckats med.

Var nära på att ge upp efter några månader eftersom inget egentligen hände rent styrkemässigt, men då försökte jag spontant att göra en chin - vilket jag ALDRIG i mitt liv klarat tidigare - och gjorde 8st på studs. Hädanefter har jag inte haft något problem alls med motivationen :) Slarvar dock fortfarande med att få i mig allt protein, så hade tänkt köpa proteinpulver.

Det jag ville få fram är att jag hela tiden har deffat. Jag deffar även i skrivande stund för att jag har mycket fett kvar att göra mig av med. Jag vill gärna bli av med detta så fort som möjligt, men mitt egentliga mål är att sommaren 2014 kunna gå runt utan tröja på stranden och dylikt och göra det med rak rygg. Något jag inte gjort sedan jag var 13år :| Då menar jag inte att jag vill ha världens sixpack eller något. Det räckerhelt enkelt se slank ut, men ändå på ett hälsosamt sätt, dvs inte för tanig eller smalfet.

Ni kan se på de mindre smickrande bilderna nedan hur jag idag ser ut! Baserat på dessa bilder och det jag skrivit ovan;

Hur tycker ni att jag borde träna för att uppnå mina mål? Och hur många kilo tror ni jag har kvar att tappa för att få bort mestadels av fettet - för att se "smal/normal" ut?

Ni, Kolozzeumare, är orsaken till att jag från första början tog mig i nackskinnet och började träna och för det vill jag bara säga tack! Skillnaden på mig nu jämfört med tidigare detta år är enorm, speciellt ansiktet är förändrat. Är mycket villig att helt lägga om min träning och kost utefter det ni säger. Och spara inte på kritiken så länge den är konstruktiv! :)


104191 104192

crizzan
2013-10-17, 18:33
Tycker du ser ganska "normal" ut redan nu, om man jämnför med alla (och inte bara på kolo).

5-10kg till tror jag behövs för du ska se "smal" ut men personligen skulle jag lagt mig på balans om jag var du. För jag vill INTE se smal ut. Hellre 17:% bf på 100kg än 10% på 65kg ^^

Men mycket handlar om vad man personligen vill och om du vill se bra ut till sommaren tycker jag du ska gå på balans ett tag för att sedan innan sommaren dra på en ny/till deff.

Minifuture
2013-10-17, 20:06
Tycker du ser ganska "normal" ut redan nu, om man jämnför med alla (och inte bara på kolo).

5-10kg till tror jag behövs för du ska se "smal" ut men personligen skulle jag lagt mig på balans om jag var du. För jag vill INTE se smal ut. Hellre 17:% bf på 100kg än 10% på 65kg ^^

Men mycket handlar om vad man personligen vill och om du vill se bra ut till sommaren tycker jag du ska gå på balans ett tag för att sedan innan sommaren dra på en ny/till deff.

Oj tack så mycket!

Ok! Tror du jag kan bygga en del genom att bara lägga mig på balans då eller?

r1kkie
2013-10-17, 20:12
Oj tack så mycket!

Ok! Tror du jag kan bygga en del genom att bara lägga mig på balans då eller?

Ligga på balans med huvudsakligen protein som energikälla.

Då kan du säkert minska ditt BF samtidigt som du ligger kvar på din vikt alt går upp nått kg. Iaf det jag gjort de senaste månaderna. +2kg 10.99%-6.72%

z_bumbi
2013-10-17, 20:43
Jag håller med om att balans verkar lämpligt och också om att om du känner att du vill ta bort lite mer fett inför sommaren så kan du köra en deff då. Du kanske går upp några kilon när du börjar äta mer men det är bara första veckan (bli inte förvånad om det ser bättre ut i spegeln) och sedan ligger du något så när stilla i vikt. Lite upp och ner är bara naturligt men för många upp i rad är inte bra.
Balans har andra fördelar än de rent träningstekniska och det är att du "lär dig" hur mycket du bör äta för din nuvarande kroppsvikt och på sätt minskar risken att vikten sticker iväg uppåt igen. Det största problemet för många är inte att gå ner i vikt utan att veta när det är dags att slutta deffa för att ha motivation nog att stanna kvar på den nya kroppsvikten.

amini
2013-10-17, 21:25
kör TUNGT för att få lite mer former medans du fortsätter till din önskade fett%
oroa dig inte, du kommer inte bygga värsta muskler i underskott men kan rädda formen
ps 1000 kcal underskott e för tok för mycket

Coffe
2013-10-18, 04:11
Personligen hade jag i ditt läge försökt bygga lite mer muskler innan jag skär ner mer på fettet, men det är bara min åsikt :) Som någon skrev innan, hellre 100kg på 17% än 65kg på 10%!

Sarco
2013-10-18, 07:09
Ja, som alla andra säger: kaloribalans eller mycket litet underskott och fortsatt styrketräning. Med fokus på progression! Glöm inte att köra lite kondition, på något sätt som du tycker är roligt, också för din hälsas skull.

Utvärdera om 5 månader så har du tid att deffa ner några kilon under våren om du så önskar.

PureWhey
2013-10-18, 08:13
Tycker du ser ganska "normal" ut redan nu, om man jämnför med alla (och inte bara på kolo).

5-10kg till tror jag behövs för du ska se "smal" ut men personligen skulle jag lagt mig på balans om jag var du. För jag vill INTE se smal ut. Hellre 17:% bf på 100kg än 10% på 65kg ^^

Men mycket handlar om vad man personligen vill och om du vill se bra ut till sommaren tycker jag du ska gå på balans ett tag för att sedan innan sommaren dra på en ny/till deff.

Väger du 100 på 17% bf väger du förhoppningsvis inte 65 när du gått ner till 10% bf.

Minifuture
2013-10-21, 11:41
Tack alla för tipsen!

Då gör jag som ni säger och försöker lägga mig närmare balans!

För att ligga på balans bör jag enligt en snabb uträkning ligga på 2500 kcal. Tycker det låter ganska mycket med tanke på att jag sitter stilla varje dag förutom de 45min jag spenderar på gymmet :|

Vore det förnuftigt att säga att 2000kcal vore ett bra riktmått? Det är fortfarande runt 800kcal mer än vad jag ligger på nu (japp jag kör 1200kcal per dag när jag deffar :P). Vill ju ändå allt annat än att "bulka" och långsamt gå upp i vikt (fettmassa) igen.

Hade likaså tänkt sprida ut passen så att jag kör en muskelgrupp (nästan) varje vardag (5ggr/v). Vore detta på något sätt bättre/sämre än att sprida det på 3 dagar? Antar att det är en dum fråga, men frågar ändå :|

ulf123
2013-10-21, 11:51
Om jag var du hade försökt tappa cirka 5 kg fett till och sedan bulkat långsamt ett bra tag.

PS.
Jag hade undvikit att försök att pricka energibalans. Det är lockande att försöka göra det med tron att det kommer att göra att man bygger muskler och tappar fett samtidigt, men jag skulle säga att det är mycket tivelaktigt att den effekten skulle uppstå hos dig eftersom du redan styrketränat en del.

z_bumbi
2013-10-21, 12:12
Att ha tränat från mars på underskott är inte något jag ser som att det skulle hindra möjligheten att lägga på sig muskler vid kaloribalans, speciellt inte för någon som legat på så lågt som 1200 kcal/dag. Att nöta teknik och öka i styrka är något som garanterat går att göra och det är bra för träning i framtiden. Det är också kul att upptäcka att man kan göra saker man inte kunde göra innan pga minskad kroppsvikt och ökad styrka.
Bortsett från det så är målet med balans främst att stabilisera kroppen vid den nya vikten.

nissepelle
2013-10-21, 19:10
Utifrån egen erfarenhet så SUGER DET att träna på kaloribalans. Händer fan ingenting. Men börjar man äta mer så bara flyger de tyngre hantlarna ur hantelstället.

Dooxy
2013-10-22, 11:50
Hej

Kör ett novis schema typ 5x5 3 gånger i veckan googla ’’icecreamfitness 5x5’’ det är ett bra schema kör det själv just nu är inne på vecka 10 från 90kg knäböj till 110x 5x5 på en deff!

Sen kan du söka på IIFYM kalkylator på google så räknar du ut hur mycket du ska ha få att gå ner. Personligen tror jag det är bättra om du kör en slow-buld så du får lite massa på dig, efter det laggar du ner Myfittnesspal sen börjar du logga allt du äter och följer din mat budget.

Lycka till

Minifuture
2013-11-04, 16:39
Update

Hej igen! Tänkte komma med en kort update!

Har kört på balans nu i 2veckor och har ökat på respektive övningar. Antagligen för att jag alltså har mer energi. Min kroppsvikt har ökat precis som ni förutspått med tanke på vätska etc, men med hela 4-5kg och jag verkar ligga hyfsat stillsamt där nu.

2v är inte särskilt länge, men tycker mig se betydligt större armmuskler nu än tidigare (något flickvännen kommenterat mycket :P) men bortsett från det så ser jag lite tjockare ut runt magen. Något som också kommenterats ;> Kan det bero på vatten eller dylikt?

Hade tänkt köra på balans nu hela månaden (november) ut och se hur det gynnar mig för att sedan eventuellt ta ett beslut utifrån det. Tror ni det är för kort tid att dra något slags beslut på?

z_bumbi
2013-11-04, 16:43
Äter du mer så har du också mer mat i mag och tarmar och omfång ökar därför.
4-5 kg är ganska normalt och så länge du ligger stilla där så är det inget konstigt.

Minifuture
2013-11-04, 17:27
Äter du mer så har du också mer mat i mag och tarmar och omfång ökar därför.
4-5 kg är ganska normalt och så länge du ligger stilla där så är det inget konstigt.

Ok tack för att du redde ut det!

Vad tror du om att ta ett beslut om framtida träning baserat på rådande månad? Är det en för kort tid att dra någon slutsats på?

Minifuture
2013-11-11, 20:17
Skulle vilja få lite snabb input bara. Jag tränar nu 40minuter varje lunchrast, varje vardag. Det finns inget illa att säga om det hoppas jag? Så här det upplägget ut:

Måndag: Rygg
Tisdag: Bröst
Onsdag: Ben
Torsdag: Armar
Fredag: Mage, Axlar
Lör/Sön: Vila

Känner ibland att jag blir väldigt spänd i underarmarna medan jag tränar, det blir stenhårt, men det släpper ganska snart efter jag slutat. Inget man behöver oroa sig över?

Jag har för övrigt fåt väldigt stora ådror på armarna nu som syns nästan lite för synligt även när jag inte tränar. Det ser konstant ut som jag är extremt vältränad om man bara kollar på armarna, vilket inte alls stämmer. Varför är det så med tanke på att jag har mycket fett på kroppen? Har jag helt enkelt lite underhudsfett på armarna?

Snubben
2013-11-11, 20:29
Skulle vilja få lite snabb input bara. Jag tränar nu 40minuter varje lunchrast, varje vardag. Det finns inget illa att säga om det hoppas jag? Så här det upplägget ut:

Måndag: Rygg
Tisdag: Bröst
Onsdag: Ben
Torsdag: Armar
Fredag: Mage, Axlar
Lör/Sön: Vila

Känner ibland att jag blir väldigt spänd i underarmarna medan jag tränar, det blir stenhårt, men det släpper ganska snart efter jag slutat. Inget man behöver oroa sig över?

Jag har för övrigt fåt väldigt stora ådror på armarna nu som syns nästan lite för synligt även när jag inte tränar. Det ser konstant ut som jag är extremt vältränad om man bara kollar på armarna, vilket inte alls stämmer. Varför är det så med tanke på att jag har mycket fett på kroppen? Har jag helt enkelt lite underhudsfett på armarna?

Det är väl helt enkelt så att du får s k. pump i armarna. Du får tänka på att i nästintill alla övningar du kör så greppar du med händerna, då får underarmarna arbeta - det blir mycket för dom små liven. Men ingen fara med det, kör på :thumbup:

Om du nu tränar som du gör, varje lunch, ca 40 min, varför inte bara köra helkropp två gånger i veckan, jag tror du kommer vinna mer på det (utan några som helst belägg). Din kropp får mer träning och bör reagera bättre på det.

Minifuture
2013-11-11, 20:39
Det är väl helt enkelt så att du får s k. pump i armarna. Du får tänka på att i nästintill alla övningar du kör så greppar du med händerna, då får underarmarna arbeta - det blir mycket för dom små liven. Men ingen fara med det, kör på :thumbup:

Om du nu tränar som du gör, varje lunch, ca 40 min, varför inte bara köra helkropp två gånger i veckan, jag tror du kommer vinna mer på det (utan några som helst belägg). Din kropp får mer träning och bör reagera bättre på det.

Ok! Jo exakt de får jobba rejält :D Tack för att du rädde upp det.

Tror inte jag skulle hinna det :o Varför får den mer träning om jag kör helkropp två gånger? :P Just nu hinner jag för övrigt med max 3-4 övningar (kör endast 3set på alla övningar) då jag lyfter ganska tungt samt som att saker och ting ofta är upptagna (skiljer sig varje dag dock).

Minifuture
2013-11-27, 09:53
Update igen då.

6v senare kan jag konstatera att jag ökat i vikter samt att jag formats lite till det bättre på många sätt och vis, men ser dessvärre lite tjockare ut nu när man ligger på balans ;> Tycker dock jag ser relativt biffig ut jämfört med vad jag tidigare gjort.

Tänkte köra på fram till årsskiftet, sen tänkte jag faktiskt börja deffa. Vill få bort mitt fett och lilla magen :/ Känns som jag ändå har mer fett än vad många tror!