handdator

Visa fullständig version : Overnight oats?


Ozziking
2013-10-17, 14:44
Tja! som rubriken. Har ni några bra overnight oats recept?

Jag testade 90g gryn och 5 dl vatten vilket resulterade uppsvälda havregryn men fortfarande en hel del vätska på toppen.. alltså inge bra.

Uppskattar svar! Är sugen på att testa!

mvh

Mickee
2013-10-17, 14:51
Gjorde en "snickers overnight oat" för länge sen.
Har för mig att konsistensen och smaken blev bra :)

100g havregryn
30g rispuffar (enbart för mer volym)
1l mild lättyoghurt
20g proteinpulver
En del cancao + lite salt

cashewnötter och kolasås som topping.

Gurkyngel
2013-10-17, 15:30
Jag brukar göra davosgröt och det är väl lite i samma klass?

1 dl rågflingor/havregryn och 150-20 ml youghurt av valfri sort. Har också gjort på light kokosmjölk och då blandat i lite psylliumfrön för att det ska bli lite tjockare konsistens.
Absolut godaste davosen jag gjort är på risgryn (som kokas mjuka i vatten innan de blandad med youghurt). Brukar sedan smaksätta med kanel och Fun light apelsin samt toppa med apelsin och äpple. Grymt gott och grymt mättande :)

R Scarpa27
2013-10-17, 19:40
några st bara googla och hitta massa.
och testa.
http://www.buzzfeed.com/arielknutson/overnight-oat-recipes-oatmeal-cold

gå in på länken och se recept nr.19... key lime oat..
den funkar kanon då jag testat.

Ozziking
2013-10-17, 19:53
testar nu med 3 dl havregryn och 2 dl soyamjölk. får se resultat imorgon

Pompere
2013-10-17, 20:31
40g havregryn - 1 dl vätska är en bra ratio

Johannas
2013-10-21, 08:31
Chiafrön, bovete, mandelmjölk, vanilj, in i kylen under natten! Supergott =)

Gurkyngel
2013-10-21, 10:31
Chiafrön, bovete, mandelmjölk, vanilj, in i kylen under natten! Supergott =)

Skall testas PRONTO!!!

arogen
2013-10-26, 08:26
250g yoghurt
50g rabarber
25g granola
25g havregryn
stevia
vaniljarom
in i kylen över natten!

rabarberpaj! *drool*

Lin
2013-11-03, 18:09
Jag tycker det är jätte gott att blanda ihop:
1 dl havregryn
1,75 dl mjölk/mjölk+vatten
1/2 mosad banan
1 msk jordnötssmör
1-3 msk kvarg
chiafrön
vaniljsocker, agavesirap & salt efter smak

sött och gott ska det va ;)

Tobbey
2013-11-03, 21:48
Letade mig tillbaka till en gammal post jag skrev i "hela dagens mat" tråden som jag åt under semestern, denna var fruktansvärt god:

Overnight oats:

50g Kellogs All Bran (krossade lite lätt)
50g Havregryn (AXA)
150g Mini Keso 1,5% (Arla)
150g Mild Vaniljyoghurt 2% (Arla)
30g Soltorkade Dadlar (Klippta i mindre bitar)
Hermesetas sötströ
Salt

Riktigt tjockt, som jag gillar det. Vänd tallriken upp och ner och det händer ingenting. Addera vatten/mjölk om du tror det är fööör tjockt.

sophia
2013-11-22, 00:10
Jag brukar blanda kvarg och havregryn, proteinrikt och gott! Mumsigt att blanda i lite kanel/kardemumma och gojibär/nötter också!

machine gun
2013-11-22, 18:22
Tycker att det blir bäst om en faktiskt kokar gröten kvällen innan, blir mkt bättre konsistens och mer volym än vid enbart blötläggning. Brukar köra havregrynen i mikron med mer vatten än vanligt, låta svalna och sen ställa in i kylen över natten. Blir som pudding i konsistensen. För maximal volym tillsätt psylliumfrön (innan kokning) och ännu mer vatten.

Sheikah
2017-05-14, 17:11
Bump:

Ska börja koka min gröt kvällen innan den ska förtäras, för att hinna med morgonträning innan frukost. Måste jag kyla gröten fram till morgonen efter eller kan den stå kvar i rumstemperatur på spisen för att snabbt värmas upp? Något negativt med att inte kyla den snabbt efter tillagning på kvällen?

Ingredienser är havregryn, ägg och kakao.

Tolkia
2017-05-26, 22:14
Är det ägg skulle jag ställa i kylen. Ja, annars också, men ännu mer med ägg.

daystyle
2017-06-13, 13:48
Jag brukar köra havregryn, mandelmjölk, banan, chiafrön och lite oatly med smak av apelsin/mango!

Termy
2017-06-14, 08:58
Ibland kör jag en "kall" matlåda och tar min vanliga blandning med kvarg/yoghurt, havregryn, granola, blåbär, ev. rivet äpple och/eller hackade jordgubbar när säsongen är rätt. Alla möjliga sådana blandningar får ju en tjockare och i mitt tycke riktigt smarrig konsistens efter en natt i kylen.

z_bumbi
2017-06-14, 09:07
Bump:

Ska börja koka min gröt kvällen innan den ska förtäras, för att hinna med morgonträning innan frukost. Måste jag kyla gröten fram till morgonen efter eller kan den stå kvar i rumstemperatur på spisen för att snabbt värmas upp? Något negativt med att inte kyla den snabbt efter tillagning på kvällen?

Ingredienser är havregryn, ägg och kakao.

Kylen men tänker du ändå värma den så vet jag inte vad du tjänar i tid?

Jag har aldrig testat med ägg men vanlig havregrynsgröt gör jag numera så att jag slår kokande vatten över grynen och låter stå minst 10 min. Om du förbereder kvällen innan så behöver du bara låta vattnet koka upp och när du tränat klart bör det vara rimlig ättemperatur, blir den för kall så linda en handduk runt kärlet. Jag gissar att du kan röra ner äggen direkt efter vattnet men jag har som sagt aldrig testat så det är något du får prova ut själv.