handdator

Visa fullständig version : Bra och billigt proteinpulver utan mjölk.


JoNaSsS
2013-10-17, 13:23
Hej!

Jag är allergisk mot mjölkprotein och kan därför inte äta vanligt vassleproteinpulver. Det enda kosttillskott jag använder för tillfället är EAA vilket jag intar direkt efter träning. Jag inbillar mig dock att jag får i mig lite för lite protein under dagarna så jag funderar därför på att kompensera detta genom att inta en proteinshake som mellanmål varje dag.

Jag vet att det finns både sojaprotein, äggprotein, hampaprotein och förmodligen ännu fler alternativ , men de flesta jag tittat på verkar väldigt dyra i jämförelse med EAA eller vassleproteinpulver. Dessutom har jag ingen aning om något av dessa sorters protein är bättre än något annat så om någon har något tips om något bra och billigt protein utan mjölk så skulle jag bli väldigt tacksam!

Onigiri
2013-10-17, 13:27
Är det inte enklare att äta större proteintätare måltider än lägga till ett mellanmål och ha mindre protein i varje måltid? Men du kanske föredrar att äta fler små måltider än färre stora.

LillisJ
2013-10-17, 13:29
Man kan ju räkna aminosyror som 2x så mycket protein också. Alltså 10g EAA = 20g protein, så EAA är inte så långt ifrån vassleprotein kostnadsvis.

JoNaSsS
2013-10-17, 13:35
Är det inte enklare att äta större proteintätare måltider än lägga till ett mellanmål och ha mindre protein i varje måltid? Men du kanske föredrar att äta fler små måltider än färre stora.
Nja, då jag jobbar 7-16 och bara har en lunchrast och en kort fikarast så hinner jag bara äta en stor måltid under arbetsdagen. På eftermiddag och kväll äter jag dock två större måltider, men inbillar mig dock ändå att jag borde få i mig lite mer protein.
Man kan ju räkna aminosyror som 2x så mycket protein också. Alltså 10g EAA = 20g protein, så EAA är inte så långt ifrån vassleprotein kostnadsvis.
Det är ju sant, men går det bra att inta EAA som mellanmål då? Jag har fått för mig att det bara bör intas i samband med träning.

Kvicksilver
2013-10-17, 13:51
.

Det är ju sant, men går det bra att inta EAA som mellanmål då? Jag har fått för mig att det bara bör intas i samband med träning.

Du kan ta EAA när som helst. Det är ju trost allt bara vanliga aminosyror.

JoNaSsS
2013-10-17, 13:59
Du kan ta EAA när som helst. Det är ju trost allt bara vanliga aminosyror.

Ja men kroppen tar väl upp EAA fortare än annat proteinpulver så därför är det väl mer lämpligt att inta någon form av proteinpulver än EAAt när det gäller som mellanmål på jobbet eller?

Kischen
2013-10-17, 14:26
Ja men kroppen tar väl upp EAA fortare än annat proteinpulver så därför är det väl mer lämpligt att inta någon form av proteinpulver än EAAt när det gäller som mellanmål på jobbet eller?

Nej du kan ta eaa där. Du kan också ta det till en komplett måltid om du vill kompensera.. låter tråkigt men det är inga problem att göra så.

JoNaSsS
2013-10-17, 19:40
Nej du kan ta eaa där. Du kan också ta det till en komplett måltid om du vill kompensera.. låter tråkigt men det är inga problem att göra så.

Hmm jag är ändå lite tveksam till EAA som mellanmål, är mer inställd på äggproteine för tillfällett, men det kanske inte är bättre ändå? Någon fler som har en åsikt om vad jag borde välja?

R Scarpa27
2013-10-17, 19:53
tkr veganskt har blivit billigt.

tkr sojaprotein är det vetigaste i din situation.

annars mixa egen...

z_bumbi
2013-10-17, 20:03
Börja med att kolla om du faktiskt får i dig för lite protein.

Visar det sig att du ligger lågt så funkar EAA som komplement, det finns numera också vegetariska blandningprotein som inte är så dyra.

JoNaSsS
2013-10-17, 20:45
Börja med att kolla om du faktiskt får i dig för lite protein.

Visar det sig att du ligger lågt så funkar EAA som komplement, det finns numera också vegetariska blandningprotein som inte är så dyra.

Hmm vart går gränsen för "för lite" protein då skulle du säga? Jag väger 90 kg. Är 100 gram per dag för lite, 150 gram också? Kanske får bli EAA ändå då, det är ju trots allt både billigt och gott, så om det nu funkar lika bra som mellanmål, så varför inte testa :)

R Scarpa27
2013-10-17, 20:55
Hmm vart går gränsen för "för lite" protein då skulle du säga? Jag väger 90 kg. Är 100 gram per dag för lite, 150 gram också? Kanske får bli EAA ändå då, det är ju trots allt både billigt och gott, så om det nu funkar lika bra som mellanmål, så varför inte testa :)

ät mer protein då?
annars är det ju inga dyra melllanmål med sojaisolat osv.

men mat finns ju mängder olika alternativ till protein.