handdator

Visa fullständig version : Mask i magen hos katter.


skivståång
2013-10-16, 23:01
Hur märker man ifall de har det?

Kan det smittas till människan?

blaaargh
2013-10-16, 23:10
På våra katter har de funnits små maskar i häcken på dom och i avföringen. Jag vet inte om det kan smitta, men veterinären sa att man skulle kanske inte slicka sig om händerna när man pillat på katterna :D

Tricce
2013-10-16, 23:39
Och har du 2 katter och det visar sig att en har det så ge avmaskning till bägge för det smittar via kattlådan.

Rahf
2013-10-17, 00:38
Kolla avföringen, som Blaaargh sa.

Byggare Sultan
2013-10-17, 00:54
Antingen ser du mask i avföringen eller så skickar du avföringsprov via veterinär.

/Sultanen

Juxta
2013-10-17, 08:27
Mask i magen kan verkligen te sig olika.

En av mina katter brukar få en nudel i anus som sticker ut, inte trevligt men då är det verkligen dags att avmaska.

Den andra katten blev en gång helt apatisk och åt inget eller drack, bara låg ner och var inte alls sig själv. Vi åkte in till djurakuten och trodde han var på väg att kolavippen, men dom hittade ingenting men dom provade att avmaska honom. Han var iallafall sig själv när vi hämtade upp honom 2 dagar senare och 8000kr fattigare. Värt varenda öre för en avmaskning. :D

hillbilly90210
2013-10-17, 08:33
Jag hade oroat mig mer för toxoplasma. Otäckt.

PureWhey
2013-10-17, 08:37
Min katt käkar enorma mängder när den har mask.

xodd
2013-10-17, 08:38
Jag hade oroat mig mer för toxoplasma. Otäckt.

Hade jag också gjort om det var så att jag hade HIV/AIDS eller någon annan immunosupprimerande rolig sjukdom eller behandling.

Juxta
2013-10-17, 08:43
Hade jag också gjort om det var så att jag hade HIV/AIDS eller någon annan immunosupprimerande rolig sjukdom eller behandling.

hillbilly90210 skriver ju faktiskt "jag" så.... ;)

hillbilly90210
2013-10-17, 09:38
:d

Men, kanske inte bara...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=202626

skivståång
2013-10-17, 09:56
Well katterna gör sina behov utomhus 9/10 gånger, så svårt o kolla avföringen. Nu mår ju dock katterna som de alltid gjort, så misstänker inget i dagsläget!

Nått kul o tillägga dock var mormors härliga kommentar åt den äldsta katten. att han har lite hängmage, beror på mask.

Ja det låter ju lite konstigt, som om masken var så tung att magen skulle töjas ut!

Elle kan mormor faktiskt ha rätt, nån som vet?


I alla fall, hur gör ni kattägare.. låter ni katterna sova i eran säng. Här hemma går katterna mer än gärna o lägger sig i min säng, brukar bära bort dem, vill ju inte ha allt de kan bära på i min säng, fästingar osv.. Hur gör ni?

skivståång
2013-10-17, 09:57
Jag hade oroat mig mer för toxoplasma. Otäckt.

Har för mig att, var det inte denna parasit som gjorde en mer aggressiv, högre libido osv..

Var en polare som läst nån studie att denna parasit var vanlig i Brasilien, därför de var så bra på fotboll, haha.. Who knows?

Juxta
2013-10-17, 09:58
Well katterna gör sina behov utomhus 9/10 gånger, så svårt o kolla avföringen. Nu mår ju dock katterna som de alltid gjort, så misstänker inget i dagsläget!

Nått kul o tillägga dock var mormors härliga kommentar åt den äldsta katten. att han har lite hängmage, beror på mask.

Ja det låter ju lite konstigt, som om masken var så tung att magen skulle töjas ut!

Elle kan mormor faktiskt ha rätt, nån som vet?


I alla fall, hur gör ni kattägare.. låter ni katterna sova i eran säng. Här hemma går katterna mer än gärna o lägger sig i min säng, brukar bära bort dem, vill ju inte ha allt de kan bära på i min säng, fästingar osv.. Hur gör ni?

Dom får sova överallt, innan vi fick en liten flicka för några veckor sen fick dom sova mellan mig och tjejen ibland också, uppe vid kuddarna. Skitmysigt. :)
Enda stället dom inte får sova nu är på dom olika ställena där barnet sover eller ska sova framöver.

VoDaresVins
2013-10-17, 10:27
Vi bor på landet så maskkurer får vi ge regelbundet med några månaders mellanrum. Märker både på pälsen och storleken på vår katt när den har mask. Ser inte lika stor och fräsh ut.
Katten får nog sova var som helst utan på köksbordet eller i min famn. Masken är inte orsaken utan jag gillar helt enkelt inte katter.