handdator

Visa fullständig version : Ni som kör push/pull 2 dagar på raken.


Sach
2013-10-16, 22:29
Detta riktas väll främst till er som tidigare har haft några problem med axlarna och kör såhär.
Upplever ni obehag eller att ni lättare drar på er små inflammationer osv i axlarna?
Axlarna och armbågarna används ju väldigt mycket i även ryggträning och jag funderar helt enkelt över hur bra det faktiskt kan vara att träna så ur ett skadeperspektiv?
Anledningen till att jag frågar detta är för att jag skulle vilja hoppa på en 3 split som körs 2-1-2 men då kommer press och drag att tränas 2 dagar på raken ibland och jag har tidigare haft ett flertal inflammationer i mina axlar och det knakar och knastrar otroligt mycket i dom, något det har gjortsedans jag började träna.
Jag har även lite problem med mina armbågar, eller nja, det gör endast ont i dom när jag sträcker ut dom till max när jag är kall men under träning känner jag inget.
Så vad tror ni? Någon kunnig som skulle vilja dela med sig av sin syn på detta?
Läste detta på bodybuilding.com, ligger det något i det?

"Push/Pull/Legs ensures that the “legs” workout (which is typically the hardest/most physically and mentally demanding workout of the week) ends up always having a rest day before and after it, which is nice. The downside is that the “push” and “pull” workouts are always done on back-to-back days. While this isn’t THAT big of a deal, it can still present some problems. For example, the shoulder girdle is used significantly in both workouts (as are the elbows), and this could be an issue for people with preexisting injuries or those who’d just like to prevent them. There’s also the next-day soreness factor. Doing back exercises like rows and pullups with any lingering tightness/soreness in any of those “pushing” muscles can be a little annoying or possibly even limit range of motion in really bad cases."

Althen
2013-10-16, 22:54
Har inte varit några som helst problem för mig, och då har jag rätt stela/dåliga axlar. Kör på och se hur det känns, och glöm inte att värma upp rejält.

ceejay
2013-10-16, 22:55
Har du haft problem kanske du skall anpassa dig efter det. Annars är det inga problem.

J89
2013-10-17, 10:10
Prova, min personliga erfarenhet av att köra så är dålig.
Det går bra några veckor men sen ger axlarna med sig.

PureWhey
2013-10-17, 10:26
Jag har kört så länge och upplever inga problem.
Har man trubbel med axlarna kanske det inte är opti såklart.

drkrupp
2013-10-17, 18:40
Jag har tidigare haft problem med supraspinatus i ena axeln vilket tog ett par år att komma över men jag har inga problem alls att köra push/pull 5 dagar i veckan (lår på push-dagen och hamstring på pull-dagen).

Dock kör jag sidolyft för axlarna bara.

tjing
2013-10-17, 18:48
Mån: Push

Ons: Pull

Fre: Push

Lör: Ben + armar

...är ett alternativ.

Mån, Ons, Fre roterande d v s.

För egen del accentuerades mina axelproblem just av back-to-back push/pull träning i våras. Kan dock köra hantelpress nu igen (ta i trä) men skador suger.

J.V
2013-10-17, 18:52
Testade ett kort tag bara push/pull. Blev ganska slitigt, men då var jag kanske dålig på att dra ner på övningar och setantal också.

Push överkropp/pull överkropp/ben/vila/repetera fungerar däremot underbart. Utan tvekan bästa varianten jag testat på.