handdator

Visa fullständig version : Vad behöver jag egentligen?


Enformigt
2013-10-16, 21:27
Halloj!

Jag är ännu en "Noob" här på forumet som tänker mycket på träning och får väl inte så mycket gjort ;) Nejmen så här är det att jag har inte 100 koll på tillskott och hade varit bra med lite svar.

Jag har tränat från och till i några år iallafall och aldrig riktigt använt mig av kosttillskott som jag egentligen borde då jag inte får i mig tillräckligt med mat tyvärr.


Jag har använt whey100 från ******** ett paket, men det är allt, jag har börjat träna nu 3 ggr i veckan och tänkte höra vilka kosttillskott man borde ha som en pojke som mig?

Är 18 år, käkar aldrig frukost.. Ofta ingen go mat i skolan och när jag kommer hem blir det till 90% alltid smörgås, blir nästan aldrig lagad mat eftersom föräldrarna går på diet. Ända gången jag gör något annat än smörgås så blir det makaroner och köttbullar.


Min plan det iallafall närmsta halvåret ska vara attjag käkar frukost, trycker ner mat så mycket jag kan i skolan och i övrigt och tar med frukt eller något och försöker äta var 3e timma och sedan ta kosttillskott.

Jag har funderat väldigt mycket på att köpa hem en gainer och därefter kommer min fråga om jag behöver mitt proteinpulver samtidigt som min gainer, eftersom det inte är jätte mycket protein i gainer (förutsatt att jag behöver proteinet)

Och ifall jag ska använda proteintillskottet ska jag bara ta det 3ggr om dagen ? Eller till varje måltid? För det låter väldigt mycket i så fall.




Ursäkta om ni tycker jag läst på för lite och så, men är lite av en lathund och står lite olika överallt tycker jag...


MVH.

Johan_P
2013-10-16, 21:52
Är 18 år, käkar aldrig frukost.. Ofta ingen go mat i skolan och när jag kommer hem blir det till 90% alltid smörgås, blir nästan aldrig lagad mat eftersom föräldrarna går på diet. Ända gången jag gör något annat än smörgås så blir det makaroner och köttbullar.

Jag har funderat väldigt mycket på att köpa hem en gainer och därefter kommer min fråga om jag behöver mitt proteinpulver samtidigt som min gainer, eftersom det inte är jätte mycket protein i gainer (förutsatt att jag behöver proteinet)


Du har funderat väldigt mycket på att köpa gainer men du nämner inget om att du kanske skulle... börja laga mat? Smörgåsar och makaroner/köttbullar kommer man inte långt på i längden. Finns mycket proteinrik mat som är gott och lätt att laga.

Använd proteinpulver för att öka ditt totala proteinintag under dygnet, om inte vanlig mat räcker till. Det går inte att svara "x antal gram" per dygn då du inte redovisat hela kosten under en vanlig dag. Man brukar sikta på runt 2-2,5 g protein per kg kroppsvikt om man styrketränar mycket - men skit i detaljerna och se till att få i dig tillräckligt med protein. Det är inte ovanligt man når höga proteinnivåer utan kosttillskott. Något som däremot är vanligt är att många (framför allt nybörjare) överhypar kosttillskott och höjer det till skyarna :D

Klein
2013-10-17, 01:08
Proteintillskott och då i form av vassleprotein är bara användbart om du deffar. Ligger du på balans eller bulkar så behöver du bara kreatin monohydrat, fiskolja, och D-vitamin. Eventuellt kalcium och magnesium ifall du inte äter mjölkprodukter och nötter. Övriga kosttillskott är bortkastade pengar.

cero
2013-10-17, 01:17
Smörgåsar och makaroner/köttbullar kommer man inte långt på i längden.

Varför inte? Köttbullar, makaroner, lite grönsaker och ett stort glas mjölk till det är ju jävligt opti. Smörgåsar med bra pålägg är också bra mat.

Ett tips till Enformigt är att köra på storkok. Ställ dig en söndag och laga 2 rätter i ordentliga mängder som du sedan kan värma och äta under veckan.

F ö håller jag med Klein här.

PS. Någon som har ett bra 3 dagars schema? Kör just nu med helkropp typ på varje pass

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Rasmus Carlsson
2013-10-17, 02:01
Tycker att du skall börja med att äta ordentligt med mat och inte vänta på att du oxå har kosttillskott hemma men sen är nog en gainer det du bör satsa på. Mjölk är förövrigt ett lätt sätt att få i sig extra kalorier och protein. :)

cero
2013-10-17, 02:09
Gainer är dock ingen långsiktig lösning, om man inte vill fortsätta käka det i all evighet. Lägger man på sig ett par kilo och sedan slutar med gainer så går man ju ned i vikt igen, så det gäller att lära sig äta mer och/eller mer enegitätt.

1L mjölk + 2 bananer är 800 kcal. Där har du en "gainer". Mixa ned lite havregryn som legat i blöt en stund så får du ännu mer energi.

PureWhey
2013-10-17, 09:53
Lite jordnötssmör i ceros gainer så får du mer kcal och fett också ^.^

Alltidxx
2013-10-17, 10:57
Gainer är bra för att få upp kalorierna men är ganska fattigt på näring. Försök hitta sätt att äta mer bra mat i första hand.

Bookie69
2013-10-17, 13:22
Fråga i andra forum eftersom dom flesta här på Kolo är emot tillskott. Mat och koffeintabletter är standard svaren på alla trådar som finns här.

Alltidxx
2013-10-17, 15:47
Fråga i andra forum eftersom dom flesta här på Kolo är emot tillskott. Mat och koffeintabletter är standard svaren på alla trådar som finns här.
Till saken hör att han är 18 år och relativt färsk eftersom träningen varit sporadisk. Han borde ställa frågor om kosthållning men ställer frågor om kosttillskott. Ingen säger att kosttillskott är värdelösa men om man verkligen vill hjälpa på riktigt så bör man säga "sanningen" som man själv känner den. Inte skriva saker för att man ska få "likes" för det (lista kosttillskott på begäran av en person som borde prioritera annat).

cero
2013-10-17, 15:53
Fråga i andra forum eftersom dom flesta här på Kolo är emot tillskott. Mat och koffeintabletter är standard svaren på alla trådar som finns här.

De flesta som frågar om tillskott här vet inte ens varför de tar dem eller vad effekterna är.

Men visst, skäms på oss som faktist vill hjälpa till och inte bara svarar på frågor. :)