handdator

Visa fullständig version : Tips på kiropraktiker i Sthlm?


mialm
2013-10-16, 14:10
Tänkte höra mig för om tips på en bra kiropraktor i Stockholmsområder? Gärna på södra sidan om man får vara specifik. Har problem med ljumske/lår när jag springer och har läst att många med samma symptom har löst det genom att knäcka till ryggen lite pga snett bäcken.

Egentligen kan man väl googla sig till första bästa, men det är alltid lika obehagligt när det ska knäckas i kroppen, så jag tar gärna tips på någon ni varit hos och där ni helst inte avled efter besöket. ;)

Snorkelfarsan
2013-10-22, 21:15
Att manipulera ryggkotorna osv som kiropraktorer ofta gör kan vara jäkligt farligt. Finns för övrigt ganska dåligt med evidens för att deras metoder är effektiva. Säkrare att uppsöka en sjukgymnast.

gargaroff
2013-10-23, 09:46
Att manipulera ryggkotorna osv som kiropraktorer ofta gör kan vara jäkligt farligt. Finns för övrigt ganska dåligt med evidens för att deras metoder är effektiva. Säkrare att uppsöka en sjukgymnast.

+1

Jag gick hos kiropraktor många gånger för "snett/roterat bäcken" var dyrt och kom hela tiden tillbaks. En sjukgymnast hjälpte mig ta reda på hur jag hamnat i sitsen och jobba bort problemet.

mialm
2013-10-23, 09:51
Tack för svaren. Jag tror att mitt problem uppstod efter en löptur i mörkret när jag tog ett kliv i en liten grop (bara någon/några centimeter djup) som jag inte såg, så jag landade med benet helt rakt (den sidan jag har ont på nu) och allting "vobblade till" i kropp och ben. Gjorde inte ont direkt, men när jag kom hem och blev kall så gjorde det rejält ont.

Det behöver givetvis inte vara just det som orsakade det, men det är min bästa gissning. Eftersom jag läst om många andra med samma symptom som jag har och det varit pga snett bäcken och lösts med lite knäckning så kändes det relevant. Men jag vet såklart inte om mitt scenario ens kan "skapa" ett snett bäcken, no clue =)

Fredrik_S
2013-10-23, 15:18
Tack för svaren. Jag tror att mitt problem uppstod efter en löptur i mörkret när jag tog ett kliv i en liten grop (bara någon/några centimeter djup) som jag inte såg, så jag landade med benet helt rakt (den sidan jag har ont på nu) och allting "vobblade till" i kropp och ben. Gjorde inte ont direkt, men när jag kom hem och blev kall så gjorde det rejält ont.

Det behöver givetvis inte vara just det som orsakade det, men det är min bästa gissning. Eftersom jag läst om många andra med samma symptom som jag har och det varit pga snett bäcken och lösts med lite knäckning så kändes det relevant. Men jag vet såklart inte om mitt scenario ens kan "skapa" ett snett bäcken, no clue =)

Problemet är väl att det är samma person som säger att bäckenet är snett som sedan tar 700+ kronor per gång, manipulerar x antal gånger och sen säger att det ser rakt ut när han känner att han mjölkat ut tillräckligt ur sitt offer

mialm
2013-10-23, 15:28
Problemet är väl att det är samma person som säger att bäckenet är snett som sedan tar 700+ kronor per gång, manipulerar x antal gånger och sen säger att det ser rakt ut när han känner att han mjölkat ut tillräckligt ur sitt offer

Fast om det nu är snett, och om det är pga det jag skrev, så behövs det ju rättas till givetvis och bör då inte komma tillbaka. Ska man gå efter hur det gått för andra som jag läst om så har dom kunnat springa obehindrat bara någon dag efter behandlingen, så det bör inte vara något långdraget med x antal behandlingar. Men återigen så är jag verkligen ingen expert på ämnet, det är bara vad mina google-skills har snappat upp.

Dessutom föll valet på Naprapatlandslaget och en naprapat där som tar hand om en UFC fighter, inte för det i sig är någon garantistämpel men han är skitnöjd och rekommenderade honom varmt. Men vi får väl se, om det skulle vara så att problemet kommer tillbaks så går jag självklart till botten med det och hittar roten till det onda.

Men det är väl lite som att gå till tandläkaren för man har hål i tanden, självklart måste man hitta orsaken till varför (du borsta inte tillräckligt ofta) men du måste fortfarande gå till tandläkaren för att laga hålet.

L-Sami
2013-10-23, 19:23
Fast om det nu är snett, och om det är pga det jag skrev, så behövs det ju rättas till givetvis och bör då inte komma tillbaka. Ska man gå efter hur det gått för andra som jag läst om så har dom kunnat springa obehindrat bara någon dag efter behandlingen, så det bör inte vara något långdraget med x antal behandlingar. Men återigen så är jag verkligen ingen expert på ämnet, det är bara vad mina google-skills har snappat upp.

Dessutom föll valet på Naprapatlandslaget och en naprapat där som tar hand om en UFC fighter, inte för det i sig är någon garantistämpel men han är skitnöjd och rekommenderade honom varmt. Men vi får väl se, om det skulle vara så att problemet kommer tillbaks så går jag självklart till botten med det och hittar roten till det onda.

Men det är väl lite som att gå till tandläkaren för man har hål i tanden, självklart måste man hitta orsaken till varför (du borsta inte tillräckligt ofta) men du måste fortfarande gå till tandläkaren för att laga hålet.

Att man med hjälp av manipulation kan justera bäckenets position är enligt mina kunskaper inte möjligt. Vad jag förstår finns det inte tillräckligt med evidens att det fungerar. Det är kiropraktorpropaganda oftast som saknar stöd och självläkningsprocessen är inte att underskatta.

mialm
2013-10-24, 08:25
Att man med hjälp av manipulation kan justera bäckenets position är enligt mina kunskaper inte möjligt. Vad jag förstår finns det inte tillräckligt med evidens att det fungerar. Det är kiropraktorpropaganda oftast som saknar stöd och självläkningsprocessen är inte att underskatta.

Intressant. Nu ska jag vara där om en timme, så får vi se om det blir någon förbättring. Jag har haft besvären i 1½ - 2 månader ungefär, om behandlingen fungerar och jag kan springa obehindrat om någon dag eller två så är jag beredd att påstå att det fungerar, såvida man inte hänvisar till placebo givetvis.

Men det ska ju också sägas att det är inte ens säkert att jag har har ett snett bäcken, det är ju bara en teori jag kommit fram till efter att ha läst andra folks symptom och hur dom kommit till rätta med. Så det är långt ifrån någon bevisad slutsats =)

mialm
2013-10-24, 11:13
Uppdatering. Dels som svar till er som kommenterat, och dels om någon annan har liknande symptom någon gång.

Min kommenterar om ett snett bäcken var ingenting han snappade upp, så troligtvis sågade han det mentalt =)

Domen från naprapaten var att jag är helt otroligt stel/orörlig i axlar och övre ryggen så det partiet "faller framåt", som gör att musklerna i övre ryggen arbetar på tok för lite, och det blir obalans i nedre ryggen och höftböjaren osv som får jobba mer för att stötta upp, och pga fel muskler får kompensera så gör det att jag får ont i ljumsken/höftböjaren. Dessutom så är (tänk att man ligger på ryggen på en brits) mitt högerbenben/fot vinklat lite utåt så att adduktorerna också blir inblandade i helt fel rörelse, tydligen pga nånting i höftböjare/rygg var stelt/orörligt (typ..)
Jag ska inte svära på att han sa exakt så som jag skriver, det är taget från minnet bara.

Lösningen. Ingen löpning, cykling eller simning (eller någon form av träning som involverar höftböjaren) i två-tre veckor. Under tiden jobbar jag på att få upp rörligheten enligt ett program jag fick, samt ytterligare 4-5 återbesök.

mialm
2013-10-24, 11:17
Att manipulera ryggkotorna osv som kiropraktorer ofta gör kan vara jäkligt farligt. Finns för övrigt ganska dåligt med evidens för att deras metoder är effektiva. Säkrare att uppsöka en sjukgymnast.

Det var så det blev faktiskt, som synes i posten ovan. Jag trodde att han skulle knäcka lite och så blev det bra, men som du/ni föreslog så försökte han hitta orsaken till det onda och lösa det.

+1

Jag gick hos kiropraktor många gånger för "snett/roterat bäcken" var dyrt och kom hela tiden tillbaks. En sjukgymnast hjälpte mig ta reda på hur jag hamnat i sitsen och jobba bort problemet.

Se kommentar ovan, du har helt rätt.

Problemet är väl att det är samma person som säger att bäckenet är snett som sedan tar 700+ kronor per gång, manipulerar x antal gånger och sen säger att det ser rakt ut när han känner att han mjölkat ut tillräckligt ur sitt offer

Nu blir det x (4-5) antal besök hos naprapaten för 700+ kronor per gång ändå, men förhoppningsvis är besvären borta sen iaf =)