handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag bära mig åt ???


Jögge
2004-03-09, 00:55
Är väl som alla vanliga människor, men nu har jag fått upp ögonen för styrketräning och känner mig verkligen motiverad.

Då undrar jag hur jag ska göra för att få ett effektivt förstaresultat.

Har väl en eller två ringar runt magen som INTE är muskler...
Ska jag äta vettigt för att gå ner i fett samtidigt som jag tränar och i såna fall: Hur ska jag träna / äta..? /

Eller

Ska jag öka i volym med kost och träning för att sedan deffa bort det överflödiga när jag har musklar under det "överflödiga" ?
I såna fall: Hur ska jag träna / äta..?

Har som sagt vad inte hållt på med träningen seriöst tidigare.
Träningsprog och tips mottages gärna..

Calleman
2004-03-09, 01:14
Nästan omöjligt att lyckas uppnå två goda ting samtidigt. Ger bättre resultat om du först inriktar dig på att t ex bygga för att sen deffa bort dina överskottskilon.

Men som nybörjare kan man faktiskt få bort en del överskottskilon samtidigt som man bygger...har läst detta någonstans men har inga som helst vetenskapliga bevis för att det ska stämma. Detta överlämnar jag till kära kungen här på forumet!

Jögge
2004-03-09, 01:19
Tack för ditt svar, låter sunt att bygga först få man har "någonting" att deffa ner sig till, men jag är ny i gebitet så jag hoppas få fler svar från Er som är "gamla rävar" och kan detta...

Tack så länge

Garnax
2004-03-09, 03:41
Helt upp till dig.

Vill du banta ner dig lite först innan du satsar på styrketräning.
Kanske köra kondition 3 eller 4 dagar per vecka och ha 1 dag styrketräning så du kan köra igenom hela kroppen under 1 pass.
Lite lättare för att vänja kroppen vid vikter.

För att när du tappat lite i kilo falla över mer på ren styrketräning med en snygg splitt och minska konditionsträningen.

Eller så börjar du bygga på nu och deffar bort allt det där senare.

Dock vill jag rekomendera dig att köra ganska enkelt och med lite mindre vikt första månaden. Vänja muskler och leder osv.
Kan nu säga att jag önskar jag gjort det själv just nu med det är för sent. Ska till sjukan imorgon så de ska få ta en titt på min arbåge som värker konstant och gjort så i 2 månader.

//garnax

Tricklev
2004-03-09, 09:22
skinnflöjt 15minx2 ta görna lite protein o snabba kolisar efter för maximal muskelutveckling också:thumbup:

Ahl
2004-03-09, 09:22
Originally posted by Tricklev
skinnflöjt 15minx2 ta görna lite protein o snabba kolisar efter för maximal muskelutveckling också:thumbup:

hahhaha.. alla sätt e bra utom dom dåliga :thumbup:

Marre-Sthlm
2004-03-09, 09:33
Originally posted by Tricklev
skinnflöjt 15minx2 ta görna lite protein o snabba kolisar efter för maximal muskelutveckling också:thumbup:

Tricklev du rekommenderar alltid att person i frågan ska dra en tarzan, du är i behov av en tjej :D

Tricklev
2004-03-09, 09:35
Originally posted by Marre-Sthlm


Tricklev du rekommenderar alltid att person i frågan ska dra en tarzan, du är i behov av en tjej :D

haha bara skämtar lite:angel:

har bara rekommenderat det till 2 pers :kickass:
men för din skull får man leta efter tjej:cheers:

shirunai
2004-03-09, 09:40
Jag skulle ha bantat och börjat få igång lite kondition innan jag bygger, men det är jag det :) när jag säger banta menar jag inte svältbanta utan, äta några mål perdag fast mycket mindre, tappa runt 500-1500g per vecka, sen skulle jag börja läsa nån bok om näringslära och börja köra efter z_bumbis supernybörjar program och leva nyttigt och växa och må bra!

Sparrisen
2004-03-09, 10:11
Jag skulle defenitivt först banta ned lite kilon, så att jag sedan kan äta ordentöigt under byggningen. Under bantningen kan du ju gå till gymmet och bana in lite övningar med lätta vikter, så att de sitter där när det sedan gäller! Men du kan inte bygga och banta samtidigt...

Kör hårt!

JAM
2004-03-09, 11:14
Jag håller på banta-först-bygga-sedan-teorin. Då kommer du dessutom att SE resultaten tydligare också, vilket är roligt.

Om du aldrig har hållit på med styrketräning kan du börja med en eller två dagar i veckan. Kolla z_bumbis och Allans råd till nybörjare i Best Of. Mycket bra läsning!

• Best of Kolozzeum > Träning - Grundträning, business och hälsa - Råd till nybörjare del 1 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9554)
• Best of Kolozzeum > Träning - Programförslag - Råd till nybörjare del 2 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9555)

Att bygga ordentliget utan att lägga på sig lite fett, är väldigt svårt om inte omöjligt. Så lite får du räkna med. Kanske inte så roligt att höra om man lyckats banta/deffa bort mycket fett, men det kommer inte att bli några oerhöra mängder. Ät ordenligt så kommer du att öka fint. Om inget har händer så kan du prova att öka matransonen lite...

Originally posted by King Grub
Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, grahamsgrynsgröt, müsli, All-Branflingor, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, mm.

Bra fettkällor: som raps-, oliv-, fisk-, tistel-, och linfröolja. Fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax. Nötter, mandlar och frön. Avokado.

Läs mycket i tränings- och matdelarna av forumet så kommer du att hitta hur mycket som helst.

z_bumbi
2004-03-09, 11:33
Gå direkt till gymet utan att passera gå.

Om du väljer att satsa på att ta bort fettet eller bygga muskler avgör du själv.

Träna som en normal nybörjare, du kommer att upptäcka att du i alla fall blir starkare även fast du ligger på kaloriminus och du behåller de muskler som du redan har plus att stryketräning är ett bra sätt att bränna kalorier.

Jag vet att jag skulle välja att bygga muskler som nybörjare då det oftast går ganska lätt att lägga på sig några kilo kroppsvikt i början och det är kul att få de resulteten "gratis" men känner man att man vill se vad man håller på med så får man ta bort några kilo fett.
Det är dock svårare att deffa som nybörjare vad gäller kost och träning än vad det är för en som tränat ett tag så risken att man tappar mer muskler än nödvändigt är ganska stor, framförallt så känner man inte till sin egen grundförbrukning av energi och kan missa ganska grovt.

Jögge
2004-03-09, 23:46
Blev lite lite fel först, sorry adm.

Tack för alla mer eller mindre smarta svar... Tyckte Tricklevs var enklast dock :booty:
( Kan vara läge att skaffa sig flickvän / pojkvän i hans fall.....:-) )

Nu vet jag iaf att hur jag än gör så gör jag rätt enligt någon.....

Ska införskaffa mig någon läsvärd bok. (Förslag) sen ska jag fundera lite på vilken linje jag vill gå..

Förslag på pillerform som kan öka förbränningen??

Ska även engagera mig i nybörjarprogrammen som finns och även kolla runt lite på forumet. Här finns det kunskap kan jag lova!!

Som sagt tack för hjälpen så länge, finns risk för att det blir fler "dumma" frågor men alla är vi nybörjare någon gång!


Rock on
Jögge

Pez
2004-03-09, 23:55
Originally posted by Tricklev


haha bara skämtar lite:angel:

har bara rekommenderat det till 2 pers :kickass:
men för din skull får man leta efter tjej:cheers:

Och såtillvida inte diskussionen har med onani att göra så ska du inte göra det igen.. en gång till med totalt ovidkommande inlägg i seriösa kategorier så blir det varning. Och det gäller alla som spammat denna tråden, ni vet vilka ni är...

/pez

Tricklev
2004-03-09, 23:56
Varsegod :D