handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är benträning för mig?


Fluency
2013-10-16, 12:19
Jag har gått ned i vikt en hel del. Jag har tidigare (ganska precis ett år sedan) legat runt 115kg för att idag väga närmare 85kg. Jag är fortfarande mullig och har mest fett runt mage(!), buk och lår. Eftersom jag inte tränade någon styrka när jag gick ned i vikt (önskar man hade hittat kolozzeum tidigare!) så är jag inte särskilt stark i något förutom just benen. Inte heller framhävs några muskler vilket får mig att se extra mullig ut trots min relativt låga vikt.

Eftersom benen har släpat runt mina 110kg+ så klarar jag utan större problem tyngder ovan den klassen.

Det jag helst vill fokusera på är just mage, rygg, axlar, armar eftersom de alltså är relativt otränade.

Tror ni man kan satsa mer på överkropp ett tag framöver med tanke på min nuvarande styrka - aka discogymma - eller vore det absolut inte att föredra?

ulf123
2013-10-16, 12:23
Det finns inga rätt eller fel svar här. Benträning i sig kommer inte att hjälpa din överkropp men däremot kanske du ångrar dig senare när du står där med en vältränad överkropp och små ben. Det kommer utan tvekan dyka upp folk här som är övertygade om att benträning är absolut nödvändigt men det är faktiskt helt frivilligt.

jontexer
2013-10-16, 12:29
strunta inte i benen, ser löjligt ut med vältränade personer med små ben. Dessutom har jag för mig att det är nåt med benträning och hormoner som utsöndras som hjälper övriga kroppen att växa, eller nåt liknande. Men det får någon mer insatt förklara tydligare om det nu är så

min åsikt är att det är dumt att hoppa över att träna halva kroppen :)

nitz
2013-10-16, 12:39
Jag tycker att du ska träna ben.
Det är bara onödigt att skippa benträning.
Det är inte dåligt att ha starka ben :) och överkroppen kommer ändå sakta men säkert komma ikapp benen även om du tränar båda, benträningen påverkar ju inte överkroppsträningen direkt negativt :)

Mentality
2013-10-16, 12:45
Benträning i sig kommer inte att hjälpa din överkropp
Säg inte det, har för mig att det finns studier på att knäböj ökar testosteronutsöndringen. Även om det inte har någon jättestor påverkan så kan man nog räkna med ökade resultat över en längre tid.

TheOne1994
2013-10-16, 12:48
träna dina ben !! Annars får du stå i vassen i sommar :)

Zkewl
2013-10-16, 12:49
Dina ben är nog inte "så" starka som du tror. Men det är säkert din starkaste muskelgrupp.

Mitt förslag är att träna ben! Vad tar du i (djupa)knäböj?

PureWhey
2013-10-16, 12:51
Säg inte det, har för mig att det finns studier på att knäböj ökar testosteronutsöndringen. Även om det inte har någon jättestor påverkan så kan man nog räkna med ökade resultat över en längre tid.

Ökar fritt testo under en kort tid har jag för mig, kan vara fördelaktikgt om man tex böjer och sedan tränar biceps, antagligen inte om du böjer på måndag och curlar på tisdag.

Hawkinzu
2013-10-16, 12:52
Fortsätt! Har varit i liknande sits som dig, där jag skippade bendagar ofta för att fokusera på mina veka delar(överkroppen) eftersom jag gick runt på mycket vikt var benen starkare och större än allt annat. Men nu i efterhand när man börjat marklyfta och knäböja och ökar kontinuerligt önskar jag att jag inte hade skippat det så många gånger innan.

Mentality
2013-10-16, 12:53
Ökar fritt testo under en kort tid har jag för mig, kan vara fördelaktikgt om man tex böjer och sedan tränar biceps, antagligen inte om du böjer på måndag och curlar på tisdag.

Det kan nog stämma, skulle vara intressant om någon kunde hitta en aktuell studie om ämnet!

ulf123
2013-10-16, 12:54
Säg inte det, har för mig att det finns studier på att knäböj ökar testosteronutsöndringen. Även om det inte har någon jättestor påverkan så kan man nog räkna med ökade resultat över en längre tid.

Betyder det att chin-ups gör att man får större ben? Om böj ökar utsöndringen av hormon så borde väl detta ske även vid andra övningar med liknande belastning (amatörer böjer sällan mycket mer än de kan dra med ryggen). Eller finns det en särskild hormonproducerande effekt av just benträning som inte kan uppnås med överkroppsträning? Håller idén för någon som helst kritisk granskning eller är det bara macho bullshit från folk som har en religiös övertygelse om att alla ska träna benen?

PureWhey
2013-10-16, 12:54
Det kan nog stämma, skulle vara intressant om någon kunde hitta en aktuell studie om ämnet!

Har för mig att jag sparade en länk hemma, annars nämns referenser i något avsnitt av College Muscle Radio om jag inte minns fel.

ulf123
2013-10-16, 12:59
There was no relationship between the magnitude of the pre- or post-training exercise-induced changes in free testosterone, GH, or IGF-1 concentration and muscle fiber hypertrophy
Muscular and Systemic Correlates of Resistance Training-Induced Muscle Hypertrophy
http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0078636

Pretorian
2013-10-16, 13:02
Om du kollar i tråden "Vad de flesta ångrar i början av sin träningskarriär"-ish så har jag för mig att benträning ligger högt upp.

Mentality
2013-10-16, 13:07
Muscular and Systemic Correlates of Resistance Training-Induced Muscle Hypertrophy
http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0078636

Intressant studie, teoretiskt sett skulle det dock kunna få ett annat resultat om man gjorde en studie mer mer styrkelyftsorienterat schema snarare än hypertrofi som i detta fall.

Slartibartfast
2013-10-16, 13:10
Alltså satan vad jag stör mig på standardargumentet "träna benen, för det ser ju dumt ut med stor överkropp och små ben"

Har man bara ens LITE grövre ben än överkropp naturligt, som TS säger han har, så GÅR det helt enkelt inte att vända på det förhållandet genom träning, om man är ren hobbybyggare. Det är som tjejer som inte tränar för dom är rädda för att bli för stora. PRÖVA och se hur lätt det är att bygga kvalitetsmassa. Och se hur OSYMMETRISKT stor överkroppen blir.

Jag kan LOVA dig TS, att om du kör överkropp stenhårt i fem år, så kommer dina ben fortfarande att matcha överkroppen i storlek.

Ta mig som exempel. Det finns inte en jävel som skulle himla med ögonen eller säga att jag borde träna axlar fast jag aldrig gjort det, för jag är naturligt axelbredare än 99,9% i min viktklass. Det finns inte en chans i helvete att jag skulle kunna få resten av kroppen att matcha axlarna oavsett vad jag gör. Ingen skulle nånsin ifrågasätta att jag skippar axelträningen. Men med benträning verkar det vara nån märklig specialregel, att man alltid MÅSTE träna dem.

Lance Uppercut
2013-10-16, 14:32
Alltså satan vad jag stör mig på standardargumentet "träna benen, för det ser ju dumt ut med stor överkropp och små ben"

Har man bara ens LITE grövre ben än överkropp naturligt, som TS säger han har, så GÅR det helt enkelt inte att vända på det förhållandet genom träning, om man är ren hobbybyggare. Det är som tjejer som inte tränar för dom är rädda för att bli för stora. PRÖVA och se hur lätt det är att bygga kvalitetsmassa. Och se hur OSYMMETRISKT stor överkroppen blir.

Jag kan LOVA dig TS, att om du kör överkropp stenhårt i fem år, så kommer dina ben fortfarande att matcha överkroppen i storlek.

Ta mig som exempel. Det finns inte en jävel som skulle himla med ögonen eller säga att jag borde träna axlar fast jag aldrig gjort det, för jag är naturligt axelbredare än 99,9% i min viktklass. Det finns inte en chans i helvete att jag skulle kunna få resten av kroppen att matcha axlarna oavsett vad jag gör. Ingen skulle nånsin ifrågasätta att jag skippar axelträningen. Men med benträning verkar det vara nån märklig specialregel, att man alltid MÅSTE träna dem.

Det kanske inte syns på normal fett% men vill man deffa ner sig så lär man definitivt riskera att se osymmetrisk ut. Många som har stora ben innan dom börjar träna har nog fler fettceller där helt enkelt, inklusive jag själv.

Alltidxx
2013-10-16, 14:44
TS resonemang är vettigt men samtidigt vet man att man nästan aldrig ser folk med oproportionellt stora ben. Och det finns mångfalt fler som tycker att de inte behöver träna sina ben. Att du skulle fått grova ben för att du burit på övervikt låter farligt nära "jag spelar så mycket innebandy så jag behöver inte träna ben". Fråga någon annan med god blick för vad som är en vettig fysik vad de tycker om din.

TheIsh
2013-10-16, 15:01
Är inne på samma spår som slarti, har en polare med från framsidan sett 60cm axlar och 30cm höft.. Det blir konstigt åt andra hållet.. Bara att kötta allt. Dessutom är det väl inte speciellt funktionellt att inte ha starka ben.

Alfers
2013-10-16, 16:08
Jag tycker att folk får träna hur och vad dom vill.
Men har man hållit igång med benträningen ett tag och blivit någorlunda duktig och stark så blir det jäkligt roligt, det vill du inte missa.

Myschly
2013-10-16, 17:38
Fördelarna med att du tränar benen, förkortar Knäböj o Marklyft me "SQDL":
-Du bränner mer kalorier, SQDL är de två mest kalorikrävande övningar du kan göra. Din fettförbränning förbättras inte bara hela dygnet efter SQDL, utan för resten av ditt liv. Varje kg muskler bränner 100-200kcal/dygn, och SQDL är bäst för att träna 3 av de största muskelgrupper (som du funderar på att ignorera...)

-Du kommer bygga mer muskler, SQDL kommer inte bara stärka låren, utan även rumpan, lägre rygg, magen, traps, greppstyrka, o lite mer på massa annat.

-OM du utför SQDL korrekt kommer dina knän o lägre rygg bli starkare mot skador i vardagslivet.

-Du kommer utsöndra mer testosteron & HGH (Human Growth Hormone) då du använder 3 av de största muskelgrupperna (lår&rumpa), o i princip hela kroppen. Jag kan tyvärr inte svara på hur länge effekten varar, bäst att läsa vetenskapen där med ens egna källkritiska ögon.

-SQDL är inte bara en "coreblaster" som heter duga, de förbättrar din hållning, vilket vi alla vet är det lättaste sättet att se smalare ut, o i form.

-SQDL kommer även stärka dina ben (vita sorten), detta bränner kalorier att stärka och underhålla, samt gör de svårare att bryta (ett av fler sätt de hjälper att undvika skador)

-SQDL hjälper dig även i andra lyft, SQ kan hjälpa bänk & press i hur du spänner ryggen (övre & lägre), DL ser till att du inte missar rodd o chins pga greppstyrka, o stärker din övre rygg (lägre rygg för Bent-over-Rows).

-SQDL är inte ett lyft för benen, de är höftorienterade RÖRELSER som kräver att (nästan) hela kroppen används, Centrala Nervsystemet kan dra nytta av detta samspel när du t ex spänner röven o bakre lår i chins/dips.

Som grädde på moset antar jag att du inte tränat mer än ett år, o du vill förlora fett &/ gå upp i massa &/ bli starkare, så du bör köra helkroppsträning, då är det jättepraktiskt att dela upp dagarna i squat o DL-dagar. De kan fungera som bra uppvärmning (t ex DL innan rodd), o kommer öka tillväxthormonerna så dina andra lyft ökar muskelmassan mer.

Ja jag får det att låta som att SQDL botar cancer, men de är 100% fördelar sålänge du inte har en skada &/ lämnar egot vid dörren o lyfter smart.

Gober
2013-10-16, 17:46
Rent visuellt ser det förjävligt ut om benen är totalt otränade och överkroppen välutvecklad. Finns gott om sådana killar på ett av gymmen jag kör på. Men visst, det är ju upp till var och en, vill man ha kycklingben så är det upp till var och en precis som klädstil och frisyr. Och visst är det så att en del har rejäla stockar till ben och vader som enorma bowlingkäglor, då finns det ju ingen anledning att träna benen för det visuella om man inte vill.

Däremot tänker jag att det i långa loppet kan bli problem med skador pga obalans i styrka, om det är så eller ej vet jag inte men rent logiskt bör det kunna bli ett problem?

Philley
2013-10-16, 17:47
Instämmer med klacken, träna hela kroppen oavsett om benen är lite starkare just nu. Det kommer dessutom att vara kul att träna ben om man är stark i dem. Jag är tacksam att jag tränade ben från dag 1 på så vis ligger min knäböj inte allt för långt efter mina marklyft.

Spikmattan
2013-10-16, 17:57
Jag tycker att folk får träna hur och vad dom vill.
Men har man hållit igång med benträningen ett tag och blivit någorlunda duktig och stark så blir det jäkligt roligt, det vill du inte missa.

+1

Döjobbigt, men så jäkla roligt.

tjing
2013-10-16, 18:08
Du ska träna benen, pojkvasker!

Varför? Det är helt enkelt jävligt mesigt att inte göra det. Anledningen till att folk inte gör det är i regel inte heller för att de redan har grymma ben, utan framförallt för att benträningen är "jobbig".

Pfft. Släpp sargen. Med benträning tränar du lika mycket mental styrka som kroppslig.

TranceII
2013-10-16, 18:17
Varje kg muskler bränner 100-200kcal/dygn, och SQDL är bäst för att träna 3 av de största muskelgrupper (som du funderar på att ignorera...)

Snarare 10-15 kcal/kg per dygn. Så man kan mer eller mindre bortse från den aspekten helt.

Myschly
2013-10-16, 22:27
Snarare 10-15 kcal/kg per dygn. Så man kan mer eller mindre bortse från den aspekten helt.Bra att du påpekade detta, ingen aning om vad jag tänkte när jag skrev det där... Kan man inte redigera tidigare poster?!

Vid vila bränner ett kg muskler 13kcal/dag, ja. Om nån moderator kan ändra "Varje kg muskler bränner 100-200kcal/dygn" till "Vid vila bränner varje kg muskler 13kcal/dygn" vore det uppskattat!