handdator

Visa fullständig version : Åkte på en stroke


razorhead
2013-10-16, 10:57
och behöver tränings hjälp pleees :)

Kört SL 5x5 sedan jan 2013 som nybörjare 50år ung :).

Har efter stroken grepp problematik som beror på hjärnskador :( så mycket av SL grejorna försvinner då jag inte kan riskera skada mej om greppet ryker vid tex militärpressen. Är på ett litet gym med begränsad utrustning och dom som finns är av märket Body Solid, legpress/hacksquat maskin, cable cross och en pro club lat maskin och squat rack.

Jag kan fortfarande göra squatsen utan större problem, men resten skulle jag vilja få ersatt så jag kan göra dom på maskinerna som finns

Vad som är problematiskt är detta att jag är handikappad oxå tyvärr.
Min högra axel saknar mer än 95% av deltoidsen, det som finns kvar är några fibrer på främre..
Sedan en krosskada i höger hand som gör att handleden ej kan böjas om jag greppar något.. + div andra problem som dock inte påverkar för mycket :)

Vill gärna squatta mån ons fredag om det är möjligt, men jag lägger gärna om allt om någon har förslag på övningar så länge jag kan köra 3 dar i veckan till att börja med.

Har fått klartecken av läkarna att börja träna igen :)

Hoppas på hjälp

/R

jontexer
2013-10-16, 11:37
klarar du att marka med din axel? bänkpress? rodd?

bänken kanske du behöver någon spotter som kan vara med ifall greppet failar.

dessa övningar borde då då klara dig bra på, byt ut militärpressen mot sittande hantelpress och ha med en spotter där :)

razorhead
2013-10-16, 11:54
Markade tidigare innan stroken 130kg 5x5 innan axeln sa nej nu räcker det :)
Nu kan jag marka max 90 innan nervproblematiken börjar öppna handen vare sej jag vill eller inte :( 70-80 kg verkar faila väldigt lite...

Bänk går inte för jag tränar 99% ensam, litet gym och tidigt :(
och sittande hantelpress ryker oxå pga det :(
Rodd i maskin fixar jag lätt, med hantlar och stång oxå så länge vikten inte jävlas med grepp och axel.
Som du ser sitter jag inte lätt till i träningsynpunkt, men det löser sej nog :)

/R

aijou
2013-10-16, 12:03
Remmar (Lifting straps) eller något i stil med bilden nedan kanske kan hjälpa dig om det är greppet som strular? Jag tror att det kallas lifting hooks.

http://www.criticalbench.com/images/powerlifting/weight-lifting-hooks1.jpg

Morty
2013-10-16, 12:09
Varför tränar du inte konditionsträning istället?

TranceII
2013-10-16, 16:28
Varför tränar du inte konditionsträning istället?

För att han vill träna styrketräning och bli stark? Vilket både är roligt och nyttigt.


Angående bänkpress. Har du möjlighet att justera höjden i ditt squat rack? I så fall så kan du ta dit en bänk och ställa in skyddspinnarna så de är precis ovanför ditt bröst när du kör bänkpress. Failar du då är det bara att lägga ner stången på pinnarna.

razorhead
2013-10-16, 18:49
aijou blir ju lite fusk men ska nog tänka på det iaf med marklyftet, jäkligt fin krok :)

Morty jag e väääääldigt plattfotad och har aldrig varit nått för konditionsträning :(

Trance jag skall testa det i racket på fredag, tänkte inte på det ;/

killenigrillen
2013-10-16, 20:04
Hur längesedan fick du stroken?
Utför du dessutom träning under översyn av sjukgymnast/arbetsterapeut riktad mot dina kvarstående funktionsnedsättningar?

Om inte så skulle jag (om jag var du) kontakta en sjukgymnast (troligtvis på ditt närmsta sjukhus) som jobbar med stroke-patienter för att få lite hjälp i första skedet.

razorhead
2013-10-17, 07:54
Stroken hade jag 22:a Juni
och jag är inte mycket för översyn i någon form tyvärr. Mitt förtroende för sjukvårdens alla instanser ligger inte på topp efter 32 år som handikappad tyvärr, men det löser sej sa han som sket i vasken :)

Nodan
2013-10-17, 08:40
Du skriver att du har grepproblematik, har du fått några övningar eller några tips om hur du kan träna upp det? De enkla övningarna man oftast får från sjukhusets arbetsterapeut (eller sjukgymnast) kan göra väldigt mycket mer nytta än vad man kanske tror.

razorhead
2013-10-17, 11:17
Grepp problematiken har med hjärnskadan att göra, går inte träna bort :( tid kan fixa det eller inte vet i Januari senast :) Hoppas på det bästa som vanligt :)
Och träningsuppgifterna jag fick kom från terapin på strokeavdelningen :)

Nodan
2013-10-17, 14:51
Tråkigt att det är så :(
Har du även problem med finmotoriken? Typ knäppa knappar, plocka upp småsaker osv. Sånt kan ju också påverka greppet.

Ledsen om jag är frågvis, utbildar mig till arbetsterapeut och tycker att detta är väldigt intressant :) speciellt efter senaste praktiken då jag hade just handträning med patienter som drabbats av stroke.

ChrisDEFC
2013-10-17, 16:01
Grepp problematiken har med hjärnskadan att göra, går inte träna bort :( tid kan fixa det eller inte vet i Januari senast :) Hoppas på det bästa som vanligt :)
Och träningsuppgifterna jag fick kom från terapin på strokeavdelningen :)

Även det som läkarna säger inte går att träna upp går oftast att träna upp... Don´t take no for an answer eller vad man säger. Sen kanske det tar orimligt lång tid eller så kanske de har rätt men jag skulle utgå från att det går att träna upp. Har själv en tokig fot där läkaren trodde att jag kanske aldrig skulle kunna springa igen ens kortare sträckor. Förra säsongen och även denna har jag orienterat 1-2ggr/vecka hela våren-sommaren och halva hösten + att jag varit ute och joggat nån gång/månad utöver det så visst går det att överträffa läkarnas prognoser. Har även en far som fått stroke och har sett hans utveckling och tippar på att man kan förbättra sig enormt mycket mer än man tror.

razorhead
2013-10-17, 21:43
Nodan finmotoriken fungerar bra, är bara att när vikten ökar nu så öppnar sej handen helt omotiverat, har även samma spasmer utan belastning men mindre ofta, om det kan hjälpa nått :)

ChrisDEFC Tar aldrig ett no for an answer då skulle jag lagt mej ner och dött för 32 år sedan :) Jag kommer att träna tills jag dör :) förhoppningsvis ialla fall :D

Alltidxx
2013-10-17, 22:30
Ser att du vill köra SL men maskiner i allmänhet borde nog vara bra för dig kan jag tycka. Man kan ju faila säkert i en sittande bröstpressmaskin men inte gärna i en fri bänkpress. Saker som pec-dec behöver man inget grepp för heller, det räcker att trycka med armbågarna.

Om gymmet har för lite utrustning kanske det skulle vara idé att byta till ett mer välutrustat gym?

razorhead
2013-10-18, 06:22
Alltidxx närmaste fullutrustat gym är 5 mil bort enkel väg med apdåliga förbindelser :(

Nodan
2013-10-18, 13:20
Nodan finmotoriken fungerar bra, är bara att när vikten ökar nu så öppnar sej handen helt omotiverat, har även samma spasmer utan belastning men mindre ofta, om det kan hjälpa nått :)


Ah då hänger jag med bättre. Har tyvärr inga tips att komma med men vill hylla ditt jäklar anamma. Starkt att se framåt och leta lösningar *flex* önskar att fler kunde hitta den drivkraften.

razorhead
2013-10-19, 06:01
Tack Nodan och jag ger upp den dag jag dör :) För 32 år sedan körde an lastbil över mej och då drog jag på mej div handikapp, och gav inte upp då heller :D