handdator

Visa fullständig version : Wall Angels övning för skuldror.


skivståång
2013-10-16, 10:19
Mh2S0o7C-6w
Tanken är att utföra denna övning för att få lite bättre rörlighet och stabilitet i axlarna.. Någon som vet nått om denna övning?

Paperbasket
2013-10-16, 11:41
Jag kör denna samt "klockpendeln" varje dag. Blivit mycket rörligare i skuldrorna och fått bak axlarna med.

TheOne1994
2013-10-16, 11:54
kanonövning ! Kör på den skivis :)

Jappse
2013-10-16, 13:44
Fixa länken. Fungerar inte på tapatalk!!

Skickat från min GT-I9100

Järvskan
2013-10-16, 14:21
Jag kör denna samt "klockpendeln" varje dag. Blivit mycket rörligare i skuldrorna och fått bak axlarna med.

Kan du länka till "klockpendeln"?

Själv har jag stora problem med Wall Angels, så det blir väl att införa det i träningsschemat...

Paperbasket
2013-10-16, 14:38
Var med dålig på att göra angels först men efter ett tag släppte allting.

Hittar tyvärr inget klipp eller bild men tänk dig att du står med ryggen mot väggen. Armarna längs med sidorna. Lyft ena armen framför dig och upp över huvudet. Precis som om du skulle ropa på en livvakt om du drunknar.. Samtidigt som du sänker tillbaks armen ner så skiftar du med den andra armen.

If that made sense.

Järvskan
2013-10-16, 18:41
Paperbasket: Tack för beskrivningen; det var knappast den bästa, men så länge man gör sig förstådd :)

Värmde upp och varvade ned med Wall Angels i gymmet, och kan konstatera att jag är helt värdelös på dem. Jag klarar inte ens av att nudda händerna i väggen om jag samtidigt vidrör bålen i väggen. Nu blir det nog att göra dem på daglig basis ett tag framöver

svenbanan
2013-10-16, 22:09
Wall slides har jag kallat dem (wall angels alltså). Kanonövning ifall man har stel bröstrygg.

Shoulder dislocates är en annan bra övning om man vill bli rörligare i axelpartiet.

Ska testa paperbaskets pendelvariant. Den var ny för mig.

GulligaGurkan
2013-10-16, 23:19
Ska hela överkroppen röra väggen, alltså svanken också, eller är det okej att svanka ut från väggen?

Chilla mamma
2013-10-17, 02:03
När ska man göra denna övning? Innan eller efter träning? Kan man göra den när som under dagen eller bör man vara varm i musklerna?

Hemi
2013-10-17, 04:31
Sådana här övningar kan man göra lite när som helst. Jag tror att man helst skall stå med hälarna helt mot väggen? I alla fall om man skall sträcka sig upp och lägger sedan till följande:
Ha armarna snett nedåt som en pil med handryggen mot väggen. Håll hakan nedåt, titta rakt fram, den villl gärna upp. Sen tror jag man trycker tungan mot gommen? I vilket fall skall frmsidan av nacken jobba. Bra för hela hållningen och nacken.

svenbanan
2013-10-17, 05:44
Ska hela överkroppen röra väggen, alltså svanken också, eller är det okej att svanka ut från väggen?

Svanken ska in mot väggen.
Armbågar och handleder ska vidröra väggen.

svenbanan
2013-10-17, 05:46
När ska man göra denna övning? Innan eller efter träning? Kan man göra den när som under dagen eller bör man vara varm i musklerna?

Suveränt att göra som uppvärmning innan man pressar över huvudet eller kör ryckböj.

skivståång
2013-10-17, 12:31
Sådana här övningar kan man göra lite när som helst. Jag tror att man helst skall stå med hälarna helt mot väggen? I alla fall om man skall sträcka sig upp och lägger sedan till följande:
Ha armarna snett nedåt som en pil med handryggen mot väggen. Håll hakan nedåt, titta rakt fram, den villl gärna upp. Sen tror jag man trycker tungan mot gommen? I vilket fall skall frmsidan av nacken jobba. Bra för hela hållningen och nacken.

Stämmer, Elliott Hulse har en video om detta

?v=TG_OxbwpdBo

MilkmaN
2013-10-18, 09:01
Kan också rekommendera wallslides. Trevliga för hållning och stabilitet i axeln.

Järvskan
2013-10-18, 12:18
MsEVM_MKG9I

Om man tycker att Wall Angels är svårt så kan man göra dem liggandes på golvet, med benen upp. I videon berättar killen också om "klockpendeln" som Paperbasket så pedagogiskt försökte förklara åt mig ;)

skivståång
2013-11-22, 17:32
Vad exakt hjälper denna övning med?
Hur ofta ska man göra den?
Set/reps?

:)

lottagu
2013-11-22, 19:26
Övningen verkar finnas med olika namn, men ungefär med samma utförande.
Jag hittade den här på http://kanotmedicin.wordpress.com/ och jag gör den alltid före och ibland även efter mina träningspass. Väldigt skön övning :) Rådfrågade också min naprapat om den och han sa att den var väldigt bra för skuldror och axlar.

Wall-extension eller wall-slide som den också kallas är en rörlighetsövning för skuldergördeln och dess muskler. Man kan säga att det är en form av egenmassage. Övningen ser mycket lättare ut än den är och brukar kännas rejält i stela muskler. Wall-extension utföres sittande med ryggen mot en vägg. Man strävar efter att hålla armbågar och händer tätt mot väggen hela tiden. 10 reps innan varje paddelpass bör ge resultat.
http://www.youtube.com/watch?v=d6V2Exzb324

Illuminatus
2013-11-22, 21:23
Jag har börjat lägga in "wallslides" som jag kallar dom i varje träningspass och hitintills har det hjälpt min rörlighet & hållning.
Brukar mestadels göra dessa efter passet men också ibland innan marklyft, latsdrag osv eftersom jag känner att jag får bak axlarna/ryggen ordentligt innan lyften.