handdator

Visa fullständig version : Blivit svagare i mina lats?


j0nisch
2013-10-16, 08:35
Hejsan!

Jag undrar en sak; för kanske 2 månader sen när jag skulle göra chins så kunde jag göra typ 17 chins efter 3 set så jag fick köra med kv+15kg och gjorde då 6 reps typ. Men nu när jag kör så klarar jag knappast 10 reps med bara kv, vad kan det bero på? Att jag alltid kört till max? Sovit dåligt på sista tiden som lett till det? Ätit dåligt? Då körde jag chins till max och direkt efter det 2 drop set i latsdrag?

Mvh Johan.

m-sundsvall
2013-10-16, 08:37
Gått upp i vikt?

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk

j0nisch
2013-10-16, 08:40
4-5kg kanske, skulle det haft så pass negativ påverkan?

PureWhey
2013-10-16, 08:55
Om du tror att du tränat latsen för mycket så dra ner volymen ett tag och känn efter, annars kan det vara KV.
Lika stark i latsdragen?

m-sundsvall
2013-10-16, 08:58
4-5kg kanske, skulle det haft så pass negativ påverkan?

Det är jag inte tillräckligt kunnig för att svara på, men orimligt tycker jag inte att det är.

Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk

D-Crawler
2013-10-16, 09:47
4-5kg kanske, skulle det haft så pass negativ påverkan?

Kan ha, men låter inte troligt. Pröva som PureWhey säger att dra ner volymen, låt även bli att dra till max under en period.

j0nisch
2013-10-17, 07:31
@PureWhey Ja jag tar samma i latsdrag tror jag, om inte mer. Så antagligen är det väl KV.
Men jag kör tri-phase nu. Men jag får väl köra 1-2 ifrån RM. :)

Xtreme-G
2013-10-17, 07:57
En viktuppgång på 4-5 kg under två månader är väldigt mycket. Det är sannolikt den största faktorn för din minskning. Hur ofta tränar du chins? Ifall det bara är en gång i veckan kan det nog inte bero på överträning.

D-Crawler
2013-10-17, 09:14
En viktuppgång på 4-5 kg under två månader är väldigt mycket. Det är sannolikt den största faktorn för din minskning. Hur ofta tränar du chins? Ifall det bara är en gång i veckan kan det nog inte bero på överträning.

Väldigt mycket är det absolut inte, så länge vi förutsätter att TS inte har gått upp 4-5 kg rent fett. Jag tror definitivt att det kan ha påverkan, men det lär inte vara den största faktorn.

Xtreme-G
2013-10-17, 09:20
Ok, under vissa kortare perioder kan det nog inte betraktas som väldigt mycket, men det motsvarar ändå +24-30 kg på årsbasis.

Min erfarenhet är att kroppsviktschins är jättekänsligt för kroppsvikten där ökad kroppsvikt alltid blir negativt. Däremot svarar styrkan med extravikt bra på ökad kroppsvikt, dvs att på +15 kg bör du kunna göra minst lika många som när du var lättare. 17 till 10 reps på kroppsvikt är väl inte motiverat att tappa bara för en sådan viktuppgång men det kan ju ha varit en dålig dag. Testa därför hur många du gör på +15 kg igen och utvärdera det istället.

Apdjur
2013-10-17, 09:58
4-5kg kanske, skulle det haft så pass negativ påverkan?

Vad klarar du på kv+10 kg nu då?
Klarar du 6 rep så är du ju bevisligen lika stark som tidigare.

D-Crawler
2013-10-17, 10:02
Ok, under vissa kortare perioder kan det nog inte betraktas som väldigt mycket, men det motsvarar ändå +24-30 kg på årsbasis.

Min erfarenhet är att kroppsviktschins är jättekänsligt för kroppsvikten där ökad kroppsvikt alltid blir negativt. Däremot svarar styrkan med extravikt bra på ökad kroppsvikt, dvs att på +15 kg bör du kunna göra minst lika många som när du var lättare. 17 till 10 reps på kroppsvikt är väl inte motiverat att tappa bara för en sådan viktuppgång men det kan ju ha varit en dålig dag. Testa därför hur många du gör på +15 kg igen och utvärdera det istället.

Sant, men vi får ju utgå från den aktuella situationen.

Delar din erfarenhet om att kroppsvikten i många fall kan påverka markant, men jag tror inte att detta är fallet nu då perioden för hans viktuppgång (som jag förstod det) är utspridd på cirka två månader (förutsätter fortfarande att han inte enbart lagt på sig rent fett). Intressant det du skriver om extravikt, har lutat åt samma håll i mina tankar men aldrig riktigt utvärderat så vågar inte uttala mig kring det.