handdator

Visa fullständig version : Frågor ang. crossfit

Extremen
2013-10-15, 20:53
Hej, jag har lite frågor ang. crossfit likt träning. Målet är inte just crossfit, utan jag vill utveckla min uthållighet i visa övningar som marklyft, chins, knäböj, dips o.s.v. Det jag undrar vad är skillnaden mellan pump gym och den typ av träning? Ska man vila längre, ska man träna länge, öka antalet reps pass efter pass? Och sist men inte minst, hur ska man göra för och bevara den styrkan man har?

mikaelj
2013-10-16, 03:18
Med uthållighet: menar du då att du vill klara fler repetitioner i ett set, eller att du vill göra fler set med lägre vila?

Vilka vikter (relativt ditt max) vill du bli mer uthållig på?

Samt: vad är målet i sig? Varför vill du bli mer uthållig?

espeto
2013-10-16, 11:48
Det låter faktiskt inte som att det är Crossfit du är ute efter.. Kolla upp Fitnessfive http://www.fitnessfive.se/ och hur man skulle träna för det.

Finns ingen direkt definition på vad Crossfit är. Men grundtanken går ut på att man skall bli så allround som möjligt inom följande områden:
Cardiovascular/respiratory endurance - The ability of body systems to gather, process, and deliver oxygen.
Stamina - The ability of body systems to process, deliver, store, and utilize energy.
Strength - The ability of a muscular unit, or combination of muscular units, to apply force.
Flexibility - the ability to maximize the range of motion at a given joint.
Power - The ability of a muscular unit, or combination of muscular units, to apply maximum force in minimum time.
Speed - The ability to minimize the time cycle of a repeated movement.
Coordination - The ability to combine several distinct movement patterns into a singular distinct movement.
Agility - The ability to minimize transition time from one movement pattern to another.
Balance - The ability to control the placement of the bodies center of gravity in relation to its support base.
Accuracy - The ability to control movement in a given direction or at a given intensity.

Extremen
2013-10-16, 19:24
tack för svaren:) Vill öka antalet repitoner samt under kortare tid.