Visa fullständig version : någon med erfarenhet om ätstörning?
Hej! Finns det någon här som har stor erfarenhet om anorexia eller själv har haft det och om att ligga på sluten vård?
Är själv drabbad och undrar det finns folk med erfarenhet av det!
Jag la in mig för 2 veckor sen i morgon på sluten vård på en avdelning,
för jag inte orkade att vända på den här skitten själv!
Men fick första veckan äta halva portioner till frukost,lunch,middag och sen 3 mellanmål per dag! Mellanmål är 1 smörgås med pålägg och mjölk ellet juice/saft!
Fick sen full lunch på onsdagen sen i frrdags full middag sen i dag full frukost!
1 glas mjölk till måltiderna också och ibland 1 frukt!
Har gått upp 2.8 kg när jag vägde mig igår!?
Får åka rullstol nu också och ligga och vila efter alla målen!
Får heller inte dricka nått extra vatten förutom 3 glas utspritt till 3 måltider!
vet inte om jag kommer få nått mer tillägg på matschemat ännu men känns som sjukt mkt mat för en som knappt får röra sig och vila efter varje måltid!
är en kille på 18 år och 182 cm !
Tycker du är sjukt duktig som gör detta, har dock ingen erfarenhet personligen men känner folk som har haft anorexia, and it´s a bitch!
lasson123
2013-10-15, 18:13
Starkt jobbat av dig att ta hjälp!
Har själv legat på sluten avd i 2 omgångar, och det du skriver är ganska likt på de flesta ätstörningsavd, man börjar lugnt med maten tex 50% portioner sen uppåt, efter de ser att puls, tryck o hjärta är ok. Kroppen kräver mycket mat när den är så pass nerbruten. Oftast får man till slut också näringsdrycker. Du kan lita på att personalen gör rätt, de kan sin sak så lyssna och följ deras råd!
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)
Känns bara som mycket mat och att man kommer lägga på sig all vikt runt magen och så just nu men vet att det inte är så! Vill bara bli bra och kunna börja träna igen!
Fick i dag till frukost 1 stor tallrik mannagrynsgröt med 1 msk äppel mos 1.5 dl mjölk, 1 mjuk smörgås med 1/2 paket bregott(1 tsk ca 5 gram) med 2 skivor ost och 1 glas mjölk!
Mellanmål som frukost mackan
Stor portion lasagne
mellanmål som föra mellanmålet
middag pytt i panna o 2 stekta ägg
sen nu en smörgås!
lasson123
2013-10-15, 18:34
Men i början så är det magen som blir störst pga mat och vätska, även om du inte kommer tro det så jämnar det ut sig, men du måste ge det tid. Den maten du beskriver att du fått idag är ganska mycket mindre än vad jag fick och då är jag 172 cm. Fokusera på att bli frisk!
Hej! Finns det någon här som har stor erfarenhet om anorexia eller själv har haft det och om att ligga på sluten vård?
Är själv drabbad och undrar det finns folk med erfarenhet av det!
Jag la in mig för 2 veckor sen i morgon på sluten vård på en avdelning,
för jag inte orkade att vända på den här skitten själv!
Men fick första veckan äta halva portioner till frukost,lunch,middag och sen 3 mellanmål per dag! Mellanmål är 1 smörgås med pålägg och mjölk ellet juice/saft!
Fick sen full lunch på onsdagen sen i frrdags full middag sen i dag full frukost!
1 glas mjölk till måltiderna också och ibland 1 frukt!
Har gått upp 2.8 kg när jag vägde mig igår!?
Får åka rullstol nu också och ligga och vila efter alla målen!
Får heller inte dricka nått extra vatten förutom 3 glas utspritt till 3 måltider!
vet inte om jag kommer få nått mer tillägg på matschemat ännu men känns som sjukt mkt mat för en som knappt får röra sig och vila efter varje måltid!
är en kille på 18 år och 182 cm !
Klart att det känns som mycket mat för en ätstörd; definitionen är ju att ha en störd inställning till mat (och träning). Normala portioner känns ju då som att de är abnormala men de är ju inte det.
Grymt att du får vård och även verkar vilja behandlas. Viljan att ta till sig behandlingen är ju extremt viktig och ofta det svåraste med ätstörningar.
Har erfarenhet av det du beskriver, många gånger under tio års tid.
Mitt råd: lita på att vården du får somatiskt är adekvat. Psykiskt kommer det nog bli väldigt tufft och där brister ibland personalens kompetens att förstå och ha empati, har du tur grejar de den biten med! Du får gärna pm:a om du undrar saker eller bara vill spy galla på allt det där eller ha ångestventilation.
Stå ut!
Det finns ett liv efter rullstol och näringsdrycker :)
Modigt förresten att våga ta emot vård när allt det sjuka skriker åt en att göra det motsatta! Pannben, pannben ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.