handdator

Visa fullständig version : Matlådan


Grimbole
2013-10-15, 15:06
Som rubriken lyder. Vad är eran ultimata matlåda?
Finns det någon sådan?

Gärna recept på det med :)

kronologen
2013-10-15, 15:15
stekt kyckling, råris och broccoli :)

FitnessE
2013-10-15, 15:25
Helt klart: Lasagne (eller andra typer av gratänger). Lätt att göra mycket av och frysa in samt ännu godare när de är tinade i micron än innan.

Grimbole
2013-10-15, 15:54
Båda är väldigt bra kandidater :) tänkte hitta något och köra det typ två veckor sen byta och köra nästa två veckor etc

LillisJ
2013-10-15, 16:21
Köttfärslimpa med potatis!

DPahkamaa
2013-10-15, 16:33
Uppstekt palt med extra fläsk. Mjölk till det.

Gurkyngel
2013-10-15, 17:09
Uppstekt palt med extra fläsk. Mjölk till det.

+ 1 fast -fläsket. Palt är så gottgottgott!

Annars tänker jag om matlådemat/storkok att minsta möjliga arbetsinsats för mesta möjliga mat är det bästa så grytor, wokar, stor ugnsomeletter, pajer osv
I skrivande stund har jag just ätit upp den sista av de tre portionerna bönpasta och sojafärssås som jag lagade och frös in för någon vecka sedan. Mycket gott och tog typ 5 minuter i aktiv arbetstid att laga :)

R Scarpa27
2013-10-15, 18:21
http://f.kulfoto.com/pic/0001/0039/9Jx9D38192.jpg

arogen
2013-10-15, 21:03
Köttfärslimpa med potatis!

potatis är ju mkt godare att äta färsk! :)

Reaper123
2013-10-15, 21:07
Tycker alla pastarätter med gott om sås (inte bara gratänger/lasagner) gör sig sjukt bra i matlåda, speciellt om man gör storkok och kanske inte vill äta samma hela vecka... för går då utmärkt att frysa in och smakar lika bra vid upptining :)

R Scarpa27
2013-10-15, 21:28
hmm vet ej. käkar aldrig ur matlådor.
men kanske hade varit potatissallad och kallt kött god sås och bröd..
värma mat ur låda suger =P.

Stjarnan
2013-10-16, 05:20
Nötfärs med wokade grönsaker blandat med ris. Någon tomatbaserad sås till det.

Halvar
2013-10-16, 07:27
potatis är ju mkt godare att äta färsk! :)

Ja? men nu är det väl matlåda det gäller,om du nu inte tillagar och äter direkt ur matlådan.

Snubben
2013-10-16, 08:39
stekt kyckling, råris och broccoli :)

Släng in sparris, rödbetor, babymorötter, haricots och kanske spenat så har du var jag äter ofta.. :)

Lax, ris, rödbetor, spenat, broccoli, + någon grönt till

Fläskfile i bitar, pasta, spenat, broccoli, rödbetor + något grönt till


Jag äter nästan alltid pasta/Ris + något typ av kött/fisk + broccoli, spenat, sparris, haricots, rödbetor. Liten variation kan förekomma. Ibland skippar jag pastan/Riset och äter mig mätt på t.ex. kyckling + hel del grönt.

z_bumbi
2013-10-16, 08:55
Grillat fläskkött
Ugnsrostade grönsaker
Dubbelmarrinerade grillade champinjoner (Soja, svartpeppar och salt i marinaden både innan och efter grillning)
Aromsmör

Fast det är ingen jag skulle vilja äta flera gånger i veckan, då vinner köttfärssås och chili con carne med pasta till.

arogen
2013-10-16, 09:02
Ja? men nu är det väl matlåda det gäller,om du nu inte tillagar och äter direkt ur matlådan.

Jojo, men menade mer att JAG hellre kör med pasta/ris för att det inte är lika stor skillnad på det efter ännu en uppvärmning :)

Grimbole
2013-10-16, 09:21
Mycket bra tips! Ska bli riktigt kul att fixa kosten lite mer nu! :)

Gober
2013-10-16, 09:22
Kalops blir bara bättre och bättre av att stå i kylen så det funkar bra. Potatis kan vara lite trist att värma så då är ris bättre som tillbehör. Chili con carne, även det blir bara bättre av att få stå lite, serveras med eller utan ris och lite bröd för den som inte lider av brödfobi.

Tacos
2013-10-16, 10:19
Spaghetti och köttfärssås är en favorit.
Enkel att göra, väldigt gott, samt går att variera i oändlighet.

Chrbo
2013-10-16, 12:30
Kalops blir bara bättre och bättre av att stå i kylen så det funkar bra. Potatis kan vara lite trist att värma så då är ris bättre som tillbehör. Chili con carne, även det blir bara bättre av att få stå lite, serveras med eller utan ris och lite bröd för den som inte lider av brödfobi.

+1, Chili con carne med ris är kanske den bästa matlådan.

LillisJ
2013-10-16, 13:34
Jojo, men menade mer att JAG hellre kör med pasta/ris för att det inte är lika stor skillnad på det efter ännu en uppvärmning :)

Mindre skillnad på pasta än potatis? Va :laugh: Lär mig att värma pasta så lär jag dig att värma potatis. :)

Trapz
2013-10-16, 14:21
Spaghetti med köttfärssås är nog absolut godast. Blir ju bara godare om den får stå och dra sig i kylen.

Annars så kör jag ofta pastasallad med tonfisk och ägg/keso, smidigt och gott plus att man slipper värma.

DPahkamaa
2013-10-16, 14:33
Mindre skillnad på pasta än potatis? Va :laugh: Lär mig att värma pasta så lär jag dig att värma potatis. :)

Förvara pasta och sås i separata behållare. Koka upp vatten och häll ner pastan i 10-20 sekunder. Som nykokt.

iddqd
2013-10-16, 16:46
http://www.recepten.se/recept/kyckling_ugn_sambal_oelek.html

Optimala matlådan. Har lagats sjukt många gånger och man kan göra hur mycket som helst åt gången.

PeterKay
2013-10-17, 18:17
Släng in sparris, rödbetor, babymorötter, haricots och kanske spenat så har du var jag äter ofta.. :)

Lax, ris, rödbetor, spenat, broccoli, + någon grönt till

Fläskfile i bitar, pasta, spenat, broccoli, rödbetor + något grönt till


Jag äter nästan alltid pasta/Ris + något typ av kött/fisk + broccoli, spenat, sparris, haricots, rödbetor. Liten variation kan förekomma. Ibland skippar jag pastan/Riset och äter mig mätt på t.ex. kyckling + hel del grönt.


Bra recept:)

lungan
2013-10-19, 23:48
http://www.recepten.se/recept/kyckling_ugn_sambal_oelek.html

Optimala matlådan. Har lagats sjukt många gånger och man kan göra hur mycket som helst åt gången.

Går den bra att frysa in? Pratar då inte med ris eller potatis, utan själva kycklingen?