handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid tog det innan ni anpassade er till sumomark?


MackeJuve
2013-10-15, 14:01
Jag har svårt att få till ett perfekt utförande när jag markar. Gjorde idag två 7 reppare på 190 kg; de första 3 typ var med helt okej rygg, därefter när det blir riktigt tungt släpper jag ryggen lite. Det kan jag iofs köpa, skiten ska bara upp när jag lägga mig på pb-nivåer. Dock är aldrig utförandet perfekt som sagt, utan på sin höjd ok. Jag tänkte därför börja köra med sumo-stil, där tycker jag att det är svårare att släppa ryggen. Dessutom verkar många marka mer med detta utförande. Dock verkar jag vara väldigt svag med detta utförande, fick inte ens upp 190 kg idag, en vikt jag som sagt gjorde två 7:er på med smalmarksutförande. Är det bara ovana? Något speciellt jag ska tänka på? Tycker starten blir så jävla tung.

Tack.

Mentality
2013-10-15, 14:07
http://www.youtube.com/watch?v=m3QXQmUrFYc
Filma och jämför din form med Ben Rice så ser du nog om något är rejält fel iallafall.

MackeJuve
2013-10-15, 15:46
Tack, ska kika.

Skickat från min GT-I9305N med Tapatalk

D-Crawler
2013-10-15, 15:54
För mig tog det bara ett par lyft att inse att sumostil passade mig mycket bättre än traditionell stil. Förmodligen flera faktorer som spelar in men personligen tycker jag att den känns mycket "rymligare". Tycker även precis som du att det är enklare att hålla en bra form. Vinklar och annat spelat självklart också in. För att få en mer bekväm position är ett tips att stretcha adductors, om du är stel i dessa dvs.

Vad gäller själva styrkan tror jag det är väldigt individuellt, återigen vinklar och andra faktorer. Är själv betydligt starkare i sumostil, känner dock flera där situationen är den motsatta. Ovana eller inte är svårt att svara på, förmodligen lär du ju kunna slänga på mer vikt när du vant dig vid rörelsen. En sak som hjälpte mig var att ständigt tänka på att inte börja för lågt med rumpan, då sticker höften iväg direkt före du börjar dra själva vikten med resultat av att lyftet blir mycket tyngre (enligt mig). Inte för att detta var något revolutionerande tips direkt, men iaf. värt att tänka på.

MackeJuve
2013-10-15, 18:47
Mycket bra svar :) Börjar högt med röven i Smalmark men slarvade nog lite med det när jag testade sumo... Ska ge det ett försök till :) Tack!

Skickat från min GT-I9305N med Tapatalk