handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater


Grimbole
2013-10-15, 12:26
Som rubriken antyder är jag nyfiken på kolhydrater.
Lite frågor som skulle va roliga med svar/spekulation runt.

1: Behöver man verkligen äta tex pasta, potatis etc? Eller kan man hålla en kost utan sånt och ändå kunna öka och träna och få samma resultat?

2: Är kolhydrater endast "ork" eller fyller det någon annan funktion? Eller är jag helt ute och cyklar?

3: Om man vill bulka någon gång, är det rimligt att göra det med minimalt intag av kolhydrater om man orkar? Blir resultatet påverkar?

martikainen
2013-10-15, 12:33
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kolhydrater

Lite drygt svar, men det är väldigt enkelt, läs "kolhydrater som föda" så får du en otroligt snabbt och lättförståelig förklarning av kolhydrater.

Allt det du frågar kan man svara "njaa det beror på" på, allting har att göra med vem det appliceras på, jag har dock inte sett många människor få riktigt bra resultat utan kolhydrater.

Morty
2013-10-15, 12:34
Som rubriken antyder är jag nyfiken på kolhydrater.
Lite frågor som skulle va roliga med svar/spekulation runt.

1: Behöver man verkligen äta tex pasta, potatis etc? Eller kan man hålla en kost utan sånt och ändå kunna öka och träna och få samma resultat?

Nej, det behövs inte. Om du minskar mängden kolhydrater och tränar för att förbättra din prestation så kan du förvänta dig minskad prestation, framför allt de första två veckorna. Din high-end kommer att vara evigt nedsatt om du äter för lite kolhydrater men de finns de som menar att den low-end uthållighet (50% av vo2max eller så) ska kunna bli bättre men det är rent anekdotiska bevis och det är värt lika mycket (eller snarare mindre) som att Scott Yurek och Rich Roll (världbra ultraatleter) är veganer.


2: Är kolhydrater endast "ork" eller fyller det någon annan funktion? Eller är jag helt ute och cyklar?
Det är framför allt ork. Speciellt om du är ute och cyklar ;)
Men det är även återhämtning.


3: Om man vill bulka någon gång, är det rimligt att göra det med minimalt intag av kolhydrater om man orkar? Blir resultatet påverkar?
Nej, det är väldigt dumt. Resultatet kommer att bli sämre.

Grimbole
2013-10-15, 12:35
I dagsläget ( gymmar 6 dagar i veckan efter ett långt uppehåll ) och äter sällan kolhydrater. Men ökar ofta och stadigt fortfarande, och har ork. Ska jag börja med kolhydrater i alla fall? Kommer jag då få snabbare ökning / resultat än nu?

Grimbole
2013-10-15, 12:37
Okej, tack för svaren, så med andra ord kolhydrater = bättre resultat. Som nu har jag bytt ut pasta etc mot kvarg eller keso ist.

Fredriiik
2013-10-15, 17:15
kör ett tag med kolisar och se hur du reagerar. Dina muskler lär uppskatta det och lägg dem kring träning ifall du är rädd för att få i dig för mycket kolisar.

tjing
2013-10-15, 17:18
Har man ork utan kolhydrater och gymmar sex dagar i veckan kan man inte träna särskilt hårt.

R Scarpa27
2013-10-15, 18:20
Har man ork utan kolhydrater och gymmar sex dagar i veckan kan man inte träna särskilt hårt.
+1...

kolhydrater e så jaekla viktigt, för orken och gör mer effekt på gymmet och även allmänt.

smeander
2013-10-15, 19:36
Som rubriken antyder är jag nyfiken på kolhydrater.
Lite frågor som skulle va roliga med svar/spekulation runt.

1: Behöver man verkligen äta tex pasta, potatis etc? Eller kan man hålla en kost utan sånt och ändå kunna öka och träna och få samma resultat?

2: Är kolhydrater endast "ork" eller fyller det någon annan funktion? Eller är jag helt ute och cyklar?

3: Om man vill bulka någon gång, är det rimligt att göra det med minimalt intag av kolhydrater om man orkar? Blir resultatet påverkar?

1. Det beror på sport/idrott. Höjdhopp nej, prestationsidrott ja.

2. Det beror på med målet, man kan öka utan men det går långsammare och blir säkerligen tråkigare att träna utan kolhydrater. Att utesluta kolhydrater kommer att resultera i sämre resultat.

3. Ja om målet är att lägga på sig fett så uteslut kolhydrater och bulka på protein och fett.

Gl hf...

Grimbole
2013-10-15, 20:01
Har man ork utan kolhydrater och gymmar sex dagar i veckan kan man inte träna särskilt hårt.

Äter kolhydrater, frukt etc. Och kanske pasta eller ris en gång varannan dag.
Och som sagt så håller jag mig till 60-80 min pass endast och Max två muskelgrupper per gång.

RobinEH
2013-10-15, 21:05
Skall du bulka någon gång så är högkolhydratkost att rekommendera över högfettskost. (Högprotein är mer eller mindre högkolhydrat)
Tjing har skrivit på sin blogg om den "Fantastiska bulken".

Varför tränar du så sällan förresten? Max två muskelgrupper per gång, 6ggr per vecka antar jag innebär att du inte tränar samma muskelgrupp flera gånger per vecka. Mycket lattid för musklerna.

Gober
2013-10-15, 21:49
Skulle aldrig köra bulk utan kolhydrater, inte deff heller mer än i kortare perioder som tex (VLCD). Jag har testat utan kolhydrater och det är sådan otrolig skillnad på orken. Med kolhydrater orkar jag köra mer och längre, får lite härligt tryck i träningen osv.

Ser absolut ingen anledning att plocka bort kolhydrater under bulk om man nu inte lider av någon slags sjukdom som utesluter alla form av kolhydrater, vad nu det skulle vara.

Så kortfattat är min personliga åsikt, vill du ha bra resultat och öka i styrka och massa så lägg till kolhydrater.

Grimbole
2013-10-16, 07:21
Skall du bulka någon gång så är högkolhydratkost att rekommendera över högfettskost. (Högprotein är mer eller mindre högkolhydrat)
Tjing har skrivit på sin blogg om den "Fantastiska bulken".

Varför tränar du så sällan förresten? Max två muskelgrupper per gång, 6ggr per vecka antar jag innebär att du inte tränar samma muskelgrupp flera gånger per vecka. Mycket lattid för musklerna.

Tid mest antar jag, trebarns far med heltidsjobb och studerar. Men det stämmer, blir på ett ungefär en gång i veckan, per muskel, vet inte hur jag ska få in mer muskler per pass, kan ju inte köra bicep/tricep/axlar tex... Oklart om jag skulle orka, blir ju typ 18 övningar/ give or take beroende på...

Grimbole
2013-10-16, 07:23
Skulle aldrig köra bulk utan kolhydrater, inte deff heller mer än i kortare perioder som tex (VLCD). Jag har testat utan kolhydrater och det är sådan otrolig skillnad på orken. Med kolhydrater orkar jag köra mer och längre, får lite härligt tryck i träningen osv.

Ser absolut ingen anledning att plocka bort kolhydrater under bulk om man nu inte lider av någon slags sjukdom som utesluter alla form av kolhydrater, vad nu det skulle vara.

Så kortfattat är min personliga åsikt, vill du ha bra resultat och öka i styrka och massa så lägg till kolhydrater.


Som det är nu så ligger ja kvar på samma vikt, men ökar i allt, stadigt och tappat fett samtidigt... Så svårt att se det dåliga... Och vill inte bli för "grov" eller stor eller så att det förstör mman...

Gober
2013-10-16, 07:45
Som det är nu så ligger ja kvar på samma vikt, men ökar i allt, stadigt och tappat fett samtidigt... Så svårt att se det dåliga... Och vill inte bli för "grov" eller stor eller så att det förstör mman...

Om det fungerar för dig så kör på, man måste inte äta kolhydrater det är bara bättre ;-)

Men i inlägget ovan hintar du om att du inte skulle orka träna mer och där är kanske en ledtråd till varför det skulle vara bra med kolhydrater. Varför inte köra halv/helkroppspass, då kan du köra färre pass per vecka och köra igenom kroppen 2-3ggr i veckan. Ett pass behöver inte ta mer än en timme om du kör intensivt. Borde väl vara bra för din MMA att få lite mer vilodagar från styrkan och samtidigt få in pass där du går igenom hela kroppen när du väl kör?

Grimbole
2013-10-16, 09:25
Kan stämma, men påverkar inte det muskeltillväxten mycket om dom inte får vila?
Och måste jag då inte dra mer på antal övningar per muskelgrupp? Skadar det resultatet?

Mman är två dagar i veckan, dom dagarna blir det inget gym. Så måste få ner gymmet till 4dagar i veckan.

Gober
2013-10-16, 10:21
Kan stämma, men påverkar inte det muskeltillväxten mycket om dom inte får vila?
Och måste jag då inte dra mer på antal övningar per muskelgrupp? Skadar det resultatet?

Mman är två dagar i veckan, dom dagarna blir det inget gym. Så måste få ner gymmet till 4dagar i veckan.

Du behöver inte vila en muskelgrupp i en vecka. Ska man gå efter studier så är träning av muskelgrupperna 2ggr i veckan bäst, men givetvis kan man träna mer eller mindre.

Om du vill få ner styrketräningen till 4 pass rekommenderar jag halvkropp.

1. Ben
2. Överkropp
3. Ben
4. Överkropp

Där får du lägga upp efter din MMAträning.

Satsa på tunga basövningar i början av passet och avsluta med lättare komplettering om du vill.

Här har du ett bra program att utgå ifrån,

http://www.jcdfitness.com/2009/01/lyle-mcdonalds-bulking-routine/

Grimbole
2013-10-16, 10:34
Hur många övningar kan man tänkas köra optimalt per grupp om man vill hålls passet till ett max 80-90 min?

Gober
2013-10-16, 10:49
Hur många övningar kan man tänkas köra optimalt per grupp om man vill hålls passet till ett max 80-90 min?

Upplägget jag länkade gör man på ca 60min om man kör på i bra tempo. Lägger du till lite komplement som sidlyft och vad du nu mer vill köra extra så hamnar du på dina 80-90min. Men att lägga till för mycket är det ingen vits med. Det går inte att säga vad som är optimalt, viktigast är att du har ett bra upplägg där du kan öka vikter och eller reps vecka efter vecka, månad efter månad.

Ronn
2013-10-16, 11:02
Varför känner du ett behov av att minimera kolhydrater till att börja med?

Kischen
2013-10-16, 11:15
Varför känner du ett behov av att minimera kolhydrater till att börja med?

Ts skrev ju det.

"Och vill inte bli för "grov" eller stor"




:d

Phil Heath
2013-10-16, 11:29
Varför känner du ett behov av att minimera kolhydrater till att börja med?

Detta undrar jag också. Förstår inte varför så många är livrädda för kolhydrater:smash:

Pretorian
2013-10-16, 12:21
http://www.dietdoctor.com/wp-content/uploads/2012/01/tumblr_lydrq23Ewk1r1glro.jpg

Grimbole
2013-10-16, 12:21
Upplägget jag länkade gör man på ca 60min om man kör på i bra tempo. Lägger du till lite komplement som sidlyft och vad du nu mer vill köra extra så hamnar du på dina 80-90min. Men att lägga till för mycket är det ingen vits med. Det går inte att säga vad som är optimalt, viktigast är att du har ett bra upplägg där du kan öka vikter och eller reps vecka efter vecka, månad efter månad.

Tackar, ska kika på det och ge det en chans tror jag, kul med nytt om inte annat.

Grimbole
2013-10-16, 12:23
Varför känner du ett behov av att minimera kolhydrater till att börja med?

Känner inte för att dra ner mer, äter redan lite kolhydrater, undrade mer om det var negativt för träningen att äta så eller om jag borde äta mer av det.

Ronn
2013-10-16, 13:03
Känner inte för att dra ner mer, äter redan lite kolhydrater, undrade mer om det var negativt för träningen att äta så eller om jag borde äta mer av det.

Frågan kvarstår, varför äter du lite kolhydrater till att börja med? :)

Alltidxx
2013-10-16, 13:20
Detta undrar jag också. Förstår inte varför så många är livrädda för kolhydrater:smash:
Det är ju inte så svårt att förstå som Pretorian illustrerade. Vet man inte och får höra att kolhydrater är djävulen, inte ovanligt idag, så blir folk ängsliga.

Phil Heath
2013-10-16, 18:12
Det är ju inte så svårt att förstå som Pretorian illustrerade. Vet man inte och får höra att kolhydrater är djävulen, inte ovanligt idag, så blir folk ängsliga.

True true.

tjing
2013-10-16, 18:45
http://www.dietdoctor.com/wp-content/uploads/2012/01/tumblr_lydrq23Ewk1r1glro.jpg

Om man med carbs menar stora mängder socker, så visst.

RobinEH
2013-10-16, 20:12
Om man med carbs menar stora mängder socker, så visst.

Hänger du inte med i lågkolhydratstrenden? Kolhydrater=Socker=Kolhydrater.

Alltidxx
2013-10-16, 21:53
Kolhydrater=Socker=Kolhydrater.
=fetma=ond livsmedelsindustri=diabetes

Pretorian
2013-10-17, 08:16
Bara för att förtydliga så var min post ett skämt. Jag ÄLSKAR kolhydrater även om jag försöker hålla mig borta från just socker så gott det går.

Ojdå.. dags att köpa banan och använda som smör på det vita brödet.

arogen
2013-10-19, 08:24
bara för att förtydliga så var min post ett skämt. Jag älskar kolhydrater även om jag försöker hålla mig borta från just socker så gott det går.

Ojdå.. Dags att köpa banan och använda som smör på det vita brödet.

+1