handdator

Visa fullständig version : 2 helkroppspass/vecka under deff?


Idefi
2013-10-15, 10:20
Tror ni det "räcker" att köra 2 helkroppspass á 3-4 set 3-10 reps per muskelgrupp i veckan, där varje set går till fail/nära fail? Om målet är att behålla styrka och muskelmassa?
Då skulle jag nämligen kunna lägga mer fokus på löpträning.

cero
2013-10-15, 21:56
Det gör det säkert. Se till att du inte går ned i vikt för snabbt bara.

ulf123
2013-10-16, 11:14
Det räcker bra, men löpträningen kommer att göra det svårare att behålla muskelmassa. Hur stor negativ påverkan det har beror på kalorieunderskottets storlek, hur bra din styrketräning är och mängden löpning. Jag hade tagit det lugnt med löpningen vid deff och sedan ökat dosen igen när du äter mer.

Vanish
2013-10-16, 18:00
Fast vill du löpa så gör det. Finns en hel del trådar om detta och det är inte muskelnedbrytande. Det hämmar en del av muskeluppbyggnaden vid styrketräningen. Men ett vältränat hjärta är inte att underskatta. Tycker du dessutom om att springa så kör på det!

CalleP
2013-10-16, 18:22
Testa så vet du ifall det funkar eller inte för dig.

cero
2013-10-16, 18:23
Så länge man inte tränar kondition stenhårt och väldigt ofta så tror jag inte muskeluppbyggnaden påverkas nämnvärt.

Och konditionsträning är ett måste för hjärtat, så löp.

Sniggel
2013-10-16, 19:42
Det räcker bra, men löpträningen kommer att göra det svårare att behålla muskelmassa. Hur stor negativ påverkan det har beror på kalorieunderskottets storlek, hur bra din styrketräning är och mängden löpning. Jag hade tagit det lugnt med löpningen vid deff och sedan ökat dosen igen när du äter mer.

+1
Tror löpningen är till större nackdel än bristen på styrketräning. Men det är förhoppnignsvis något TS är beredd att kompromissa för.

Sen vill jag tillägga att man ska inte vara så himla övertygad att man inte tappar någon som helst styrka om man är erfaren om man går ner en del i vikt. Men det behöver inte vara någon märkvärdig styrkeförlust och samma sak gäller muskelmassan (även om man konditionstränar).
Detta är väl dock petitesser för de flesta. Iaf för alla som inte är ute efter maximal styrka och muskelmassa till varje pris. Är man det tycker jag man ska ta det piano med konditionsträningen och bara hålla den på en normal och vettig nivå. Dvs inget man prioriterar.

vicarious
2013-10-16, 19:44
Jag tror det räcker.

Idefi
2013-10-17, 08:08
Mången tack för svaren, mina herrar/kvinnor. Då blir det att testa. :)
Kommer nog bara ligga på 2 löppass under tiden, så det lär nog inte påverka så mycket.

Ronn
2013-10-17, 08:49
Vet inte om det räcker men jag skulle nog gardera mig med 3. :)