handdator

Visa fullständig version : Effekt av paracetamol på prestationsförmåga vid sprint

King Grub
2013-10-15, 08:36
INTRODUCTION:

The aim of this study was to investigate the effect of acetaminophen on repeated sprint cycling performance.

METHODS:

Nine recreationally active male participants completed a graded exercise test, a familiarisation set of Wingate Anaerobic Tests (WAnTs) and two experimental sets of WAnTs (8 × 30 s sprints, 2 min active rest intervals). In the experimental WAnTs, participants ingested either 1.5 g acetaminophen or a placebo in a double-blind, randomised, crossover design. During the WAnT trials, participants provided ratings of perceived pain 20 s into each sprint. Mean and peak power output and heart rate were recorded immediately following each sprint, and percentage decrement in mean power output was subsequently calculated.

RESULTS:

Participants cycled at a significantly greater mean power output over the course of 8 WAnTs (p < 0.05) following the ingestion of acetaminophen (391 ± 74 vs. 372 ± 90 W), due to a significantly greater mean power output during sprints 6, 7 and 8 (p < 0.05). Percentage decrements in mean power output were also significantly reduced (p < 0.05) following acetaminophen ingestion (17 ± 14 vs. 24 ± 17 %). No significant differences in peak power output, perceived pain or heart rate were observed between conditions.

CONCLUSION:

Acetaminophen may have improved performance through the reduction of pain for a given work rate, thereby enabling participants to exercise closer to a true physiological limit. These results suggest that exercise may be regulated by pain perception, and that an increased pain tolerance can improve exercise performance.

Eur J Appl Physiol. 2013 Oct 12. The influence of acetaminophen on repeated sprint cycling performance.

utor
2013-10-15, 12:01
Bah, så protein, kreatin, koffein, eaa, pwo, och nu paracetamol, om inte personalen på gymmet trodde det innan så lär de absolut tro att jag dopar mig! Och det är väl en definitionsfråga om man gör :-P

Ronn
2013-10-15, 12:07
Bah, så protein, kreatin, koffein, eaa, pwo, och nu paracetamol, om inte personalen på gymmet trodde det innan så lär de absolut tro att jag dopar mig! Och det är väl en definitionsfråga om man gör :-P

Varför skulle personalen bry sig om vad du gör så länge dom inte misstänker att du håller på med någon illegalt?

Anders The Peak
2013-10-15, 12:11
Det som används mest inom idrotten är diklofenak "Voltaren" missbruket är enormt. Biverkningar i form av att njurarna tar mycket stryk.

Zorgus
2013-10-15, 14:19
Låter som en ganska korkad idé att träna med tex Alvedon, speciellt som motionär. Vad eliten gör får stå för dem, det är inget att inspireras av direkt när det gäller smärtstillande.

Alltidxx
2013-10-15, 14:59
Jag ska ta bort en molekyl på paracetamol och göra ett kosttillskott som jag ska kalla för "ZetaCrush!" och sälja dyrt till alla som vill ha. Sen när produkten måste återkallas pga att den blivit förbjuden så kommer man bara hitta ett par tomma lådor min källarlokal... muahahahahaaaaaaaaaaaa :)

SUCKERS!

maqan
2013-10-15, 19:39
Jag ska ta bort en molekyl på paracetamol och göra ett kosttillskott som jag ska kalla för "ZetaCrush!" och sälja dyrt till alla som vill ha. Sen när produkten måste återkallas pga att den blivit förbjuden så kommer man bara hitta ett par tomma lådor min källarlokal... muahahahahaaaaaaaaaaaa :)

SUCKERS!

Tyvärr är paracetamol en molekyl, så du får nog nöja dig med att ta bort en atom :). Men förvänta dig inte att den nya molekylen kommer att ha samma effekt. Små skillnader har ofta stora konsekvenser inom organisk kemi.

Sniggel
2013-10-15, 20:33
Varför skulle personalen bry sig om vad du gör så länge dom inte misstänker att du håller på med någon illegalt?

Om man låter eller lyfter för mycket vikt så "tror de att man dopar sig". Det är min erfarenhet från en mängd gym. Då syftar jag nästan bara på andras erfarenheter. Om det kan klassas under "håller på med något illegalt" tycker jag inte, eftersom det egentligen handlar om att vårda sitt klientel, de som stör sig på folk som tränar seriöst och inte är där "för att koppla av från vardagsstressen". Det är de som drar in pengar och de är lättkränkta. Detta kan man förklä under "vi tror att du dopar dig" och sen pekar man på kontraktet man skrivit på om att de kan stänga av en pga misstanke.
Kanske inte har så mycket med paracetamol o göra utan mer ett sidospår men wth :P

spas
2013-10-16, 10:45
Men men men... pajjar inte voltaren proteinsyntesen, snyft! JELP.

Utan Votaren och intersports coachtejp vette fan om jag ens hade tränat längre =)

Tobbey
2013-10-16, 11:39
men men men... Pajjar inte voltaren proteinsyntesen, snyft! Jelp.

Utan votaren och intersports coachtejp vette fan om jag ens hade tränat längre =)

#yolo

Degpekka
2013-10-16, 16:34

Ska du stoppa i dig paracetamol i hopp om förbättringar i gymmet? Låter inte så klokt. :)