handdator

Visa fullständig version : Bulk+Deff

Hasse123
2013-10-14, 22:24
Jag håller just nu med att bulka och har gjort de nu i cirka 2 månader. Har gått upp cirka 9 kilo. Jag känner att jag har lagt på mig väldigt mycket fett, som givetvis förekommer vid bulk. Jag har försökt att clean bulka men det kan hända att skräpmat dyker upp ibland.Stämmer det att man ska inte överstiga 17% kroppsfett vid bulk? Borde jag deffa 2 veckor och sedan börja bulken igen? Tacksam för svar

MVH Hasse *flex*

Nutrid
2013-10-15, 00:38
9 kilo på 2 månader är ju helt sjukt mycket.

Du bör verkligen se över ditt kaloriintag och dra i handbromsen. Nu kan du antingen fortsätta bulka på rätt sätt och acceptera att du lagt på dig fett i en stor grad redan, eller deffa och göra rätt från första början.

cero
2013-10-15, 01:08
Håller med Nutrid.

stämmer det att man ska inte överstiga 17% kroppsfett vid bulk?

Det finns en gräns där man riskerar att få sämre förutsättningar för en bra ratio muskler/fett vid bulk. Exakt vart den gränsen går är jag inte säker på.

LeBron
2013-10-15, 04:13
Deffa.

Motivering: Lägger du på dig mer fett så ökar antalet fettceller som försämrar framtida bulkar/er och dom försvinner inte när du deffar.

Reaper123
2013-10-15, 10:03
Att grisbulka på det här sättet kan inte annat än resultera att du lägger på dig fett...

Brukra oftast prata om att man kan lägga på sig cirka 1kg (2.2 lbs) fettfri vikt per månad (ej samma sak som muskelvikt)
http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/general-philosophies-of-muscle-mass-gain.html

Men detta är högst individuellt och alla brukar kunna göra snabba gains som "noob" utan att bli fet om dom har rätt gener/förutsättningar.

Vad du borde göra är att åtminstone bromsa uppgången och försöka sikta på +1-2kg/månad framöver, för en 2 veckors deff är knappt ett plåster på såren med denna viktuppgång så bättre att lägga in en längre vårdeff/när bulken är slut om du nu kan leva med att känna dig lite fet (annars deffar du tills du är nöjd och börjar om)

Ja, det här var mina högst personliga tankar och tips!

cero
2013-10-15, 12:42
Deffa.

Motivering: Lägger du på dig mer fett så ökar antalet fettceller som försämrar framtida bulkar/er och dom försvinner inte när du deffar.

Vart går gränsen?

Past0rn
2013-10-15, 16:23
Jag håller just nu med att bulka och har gjort de nu i cirka 2 månader. Har gått upp cirka 9 kilo. Jag känner att jag har lagt på mig väldigt mycket fett, som givetvis förekommer vid bulk. Jag har försökt att clean bulka men det kan hända att skräpmat dyker upp ibland.Stämmer det att man ska inte överstiga 17% kroppsfett vid bulk? Borde jag deffa 2 veckor och sedan börja bulken igen? Tacksam för svar

MVH Hasse *flex*

Jag har läst att män inte bör överstiga 12 % BF och kvinnor 18 % BF off-season.

dekkan
2013-10-15, 16:54
Jag har läst att män inte bör överstiga 12 % BF och kvinnor 18 % BF off-season.

Wait what? Under bulk att du inte bör överstiger 12% BF?

tjing
2013-10-15, 16:59
Låter som rätt subjektiva siffror.

Past0rn
2013-10-15, 17:09
Wait what? Under bulk att du inte bör överstiger 12% BF?

http://www.body.se/artiklar/artiklar/20050930/hur-fet-ar-du

Kan vara att artikeln riktar sig till body builders, men prioriterar man en bra form året om är väl 12 % BF rimligt?

dekkan
2013-10-15, 17:19
http://www.body.se/artiklar/artiklar/20050930/hur-fet-ar-du

Kan vara att artikeln riktar sig till body builders, men prioriterar man en bra form året om är väl 12 % BF rimligt?

aha, I see :)

raddum
2013-10-15, 17:23
bör och bör. Nej ingen bör väl bli fet, men väldigt subjektivt som sagt