handdator

Visa fullständig version : Att komma i form igen!


hannaeriksson
2013-10-14, 20:49
Hej!

Hanna heter jag är 23 år gammal! Har haft lite för kul i sommar och efter det flyttade jag till Barcelona men nu har jag landat och var och köpte gymkort idag så nu är det dax!
Kosten har jag redan koll på, den sköter jag bra! Jag kommer träna på morgonen då jag börjar jobba runt kl 13! Enda jag inte har riktigt koll på är om det är bäst att äta frukost innan eller efter gymmet?

Sen kommer vi till det jag vill ha hjälp med?

Hur gör jag lättast av med dom extra kilona jag samlat på mig?
Cardio? Springa / crosstrainer ?
Styrketräning?
Hur många gånger i veckan? Hur ska jag lägga upp det? Varannan dag, cardio & styrketräning? Hur ska jag dela upp det isåfall så jag hinner träna igenom hela kroppen? Jag kommer ha tid att träna ungefär 1h mån-fredag, ibland lördagar!

Jag är 167 lång och väger idag runt 64-65 kg skulle jag tippa på! Vill och ska väga 56-58 kg som jag brukar!

Enormt tacksam för all hjälp jag kan få, imorgon bitti bär det nämligen iväg!!

Allt gott// Hanna

Dennis012345
2013-10-26, 00:22
Spelar egentligen ingen roll om du äter innan eller efter, de viktigaste är att du ska prestera bra på passet.

Skulle valt ren styrketräning före cardio/springa o allt då mer muskler förbränner mer fett..

De finns några nybörjarprogram klistrade i forumet som du kan välja av och som du bör då följa slaviskt

TranceII
2013-10-26, 00:50
Skulle valt ren styrketräning före cardio/springa o allt då mer muskler förbränner mer fett..

Eventuell ökad kaloriförbrukning på grund av ökad muskelmassa är så minimal att man kan ignorera den.

strikt
2013-10-26, 01:05
Du ska hitta den träningsform du tycker är rolig och utföra den så ofta du kan.

Ifall du tycker det är roligare att springa/ro/crosstrainer/stairmaster så gör du det istället för att träna med fria vikter eller maskiner.

Gillar du att göra båda sakerna så gör du båda sakerna. Men ur ett rent logiskt perspektiv om du vill välja något som bränner mest kalorier så är det cardio övningarna om du orkar göra dom en något längre stund. Så orkar du inte springa 20-40 minuter på ett löpband så kan du ju springa 10 minuter, sedan ro i roddmaskin 10 minuter för att sedan gå på löpbandet eller crosstrainer i 10-20 minuter, variation underlättar att inte bli utråkad i cardio ifall man inte har motivationen att verkligen nöta på samma station hela tiden.

Uppläggen är ju många, viktigaste är att du rör på dig. Sedan går du främst ner i vikt tack vare reglerad kost. Inte att du tränar hårdare på gymmet. Ät frukosten efter gymmet med fördel. Kan kännas tungt första gångerna du provar att äta efter, men det är smartast för återhämtningens skull att äta efter.

Personligen tycker jag det är roligare att se att tjejerna faktiskt tränar med vikter än att hålla på med cardio stationerna hela passet. Dels är det vettigare att stärka upp ryggen och leder och knän för tjejer inför framtiden. Så om du gillar träna med vikter så gör hellre det och se cardio stationerna som lätt uppvärmning 10 minuter. Sedan har du 50 minuter där du kan gå loss på helkroppsträning.

Träna så ofta du orkar, det är lättare att träna ju flera dagar i veckan man är på gymmet. Ifall man bara tränar 2-3 gånger i veckan som nybörjare så är det väldigt lätt att man tänker att man skjuter upp ett pass här och där, och innan man vet ordet av så är man på gymmet bara 2-3 gånger i månaden.

Så om du orkar så är rådet att träna så många dagar i veckan som möjligt, så att det blir en dela din vardagsrutin. Och vikten kan du tappa genom att dra ner på kosten till en sund nivå oavsett om du tränar eller inte. Testa att ät 1600 kcal om dagen ifall du klarar av att räkna, och se hur det fortlöper under några veckor.

Väg dig på morgonen efter alla behov är gjorda i badrummet osv. Och noja inte om vågen visar +1 kg eller två ena dagen, det är bara vätskebalans osv i kroppen.

cero
2013-10-26, 01:42
Hur gör jag lättast av med dom extra kilona jag samlat på mig?

Att gå ned i vikt är först och främst en kostfråga. Detta eftersom att det är mycket enklare att äta kalorier än det är att förbruka dem. Svepa 1000 kcal kan man göra på ett par minuter, men att bränna den mängden tar säkert 1.5+ timmar i högt tempo. Men konditionsträning är ett måste om man är mån om sin hälsa, så uteslut inte det.

Så vad du gör är att du drar ned på den totala mängden energi du får i dig. M ao ät lite mindre än vad du brukar, och undvik saker som är täta på energi.

emi23j
2013-10-26, 06:03
Hej!

Hanna heter jag är 23 år gammal! Har haft lite för kul i sommar och efter det flyttade jag till Barcelona men nu har jag landat och var och köpte gymkort idag så nu är det dax!
Kosten har jag redan koll på, den sköter jag bra! Jag kommer träna på morgonen då jag börjar jobba runt kl 13! Enda jag inte har riktigt koll på är om det är bäst att äta frukost innan eller efter gymmet?

Sen kommer vi till det jag vill ha hjälp med?

Hur gör jag lättast av med dom extra kilona jag samlat på mig?
Cardio? Springa / crosstrainer ?
Styrketräning?
Hur många gånger i veckan? Hur ska jag lägga upp det? Varannan dag, cardio & styrketräning? Hur ska jag dela upp det isåfall så jag hinner träna igenom hela kroppen? Jag kommer ha tid att träna ungefär 1h mån-fredag, ibland lördagar!

Jag är 167 lång och väger idag runt 64-65 kg skulle jag tippa på! Vill och ska väga 56-58 kg som jag brukar!

Enormt tacksam för all hjälp jag kan få, imorgon bitti bär det nämligen iväg!!

Allt gott// Hanna


Inte för att vara dryg. Men har man "koll" på kosten så borde det inte vara något problem att lägga upp ett träningsschema för hur mycket man bör träna med tanke på det man vill äta om målet är att gå ned i vikt.

andeem
2013-10-26, 07:03
Inte för att vara dryg.Och ändå ...

Linjedomarn
2013-10-26, 10:17
Hur gör jag lättast av med dom extra kilona jag samlat på mig?

Du gör av med mer energi än vad du stoppar i dig om dagarna. spelar ingen roll om du spelar schack, åker bob eller kör crossfit bara du ligger på kaloriunderskott. Dock är väl tung styrketräning att föredra framför de tidigare jag nämnde för att spara musklerna lite mer. Om du endast har tid för ett pass om dagen skulle jag då lyfta tung istället för att stå och guppa på en cross-trainer.