handdator

Visa fullständig version : Traditionell styrketräning till "byggarträning"


ZaCoOzA
2013-10-14, 12:32
Hej, jag har under dom 3 åren som jag har tränat primärt hållit mig till lägre reps (1-8), tyngre vikter, längre vila och ett explosivare utförande i övningar som böj, bänk, stångrodd, rumänska mark, chins och militärpress samt tränat mer byggarinritat i mina komplementövningar och jag funderar på om jag som primärt är ute efter att bygga muskelmassa kanske borde ändra på detta?
Som att tex sänka setvilan i dom större övningarna till ~2 minuter från 3-4, öka repsen till 8-12, köra runt 2 sec i den negativa fasen istället för ~1 som jag kör nu och aldrig låsa ut?
Tror ni att detta kommer att gynna mitt mål mer?
Jag känner också att alla dessa tunga lyft börjar slita på mig och jag får allt mer och mer småskador trots ett perfekt utförande och tillräckligt med mat, sömn och återhämtning.
Mvh

PureWhey
2013-10-14, 12:35
8-12 är inte särskilt höga reps heller, jag tror på en blandning av hög och lågreps.

tjing
2013-10-14, 12:47
8-15 reps, träna för muskelstorlek och inte trötthet om nu målet är större muskler. Kör i perioder mer styrkeinriktat, men kör du så hela tiden riskerar du att bränna ut dig. Att kroniskt gå till fail varje pass, i de flesta set är krävande för kroppen och risken är att man går runt med en konstant trötthet och inte märker hur trött man är förräns man styr upp vilan och träningen med lite lägre intensitet.

ZaCoOzA
2013-10-14, 12:53
8-15 reps, träna för muskelstorlek och inte trötthet om nu målet är större muskler. Kör i perioder mer styrkeinriktat, men kör du så hela tiden riskerar du att bränna ut dig. Att kroniskt gå till fail varje pass, i de flesta set är krävande för kroppen och risken är att man går runt med en konstant trötthet och inte märker hur trött man är förräns man styr upp vilan och träningen med lite lägre intensitet.

Fast är inte det en av dom större skillnaderna mellan styrkeinriktad träning och kroppsbyggning, att man ska fokusera på att trötta ut muskeln mer i det sistnämnda?
Eller misstolkade jag dig nu?:p
Jag går f.ö aldrig till riktig failure där jag inte kan få upp vikten, jag avslutar dom mesta av mina sets 1 repetition från failure och kör runt 6-7 sets för dom större muskelgrupperna 2 gånger i veckan (var 4e dag) och 3-5 för dom mindre.