handdator

Visa fullständig version : Farligt med tillskott


vikings
2013-10-14, 09:06
Har hört nu lite på senare tid att tillskott kan öka risken för cancer, t.ex protein som innehåller kalcium och mjölkprodukter som kvarg också vilekn kan leda till prostatacancer. Att olika ämnen i tillskott kan få leverskador njur skador då de blir för mycket?
Att kreatin kan leda till kroppen inte producerar lika myckrt själv så att det blir problem sedan om man slutar med det?
Vad av alla rykten är sant och vad är egentligen farligt som man bör tänka på?

King Grub
2013-10-14, 09:09
Det finns massor av saker som blir farliga om du äter för mycket av det. Oavsett om du får det från kost eller tillskott. Många vanliga vitaminer och mineraler, t ex, är skadliga vid långvarig överdosering.

Allt är farligt i för stora doser.

Att kreatinproduktionens nedreglering vid kreatinbruk inte skulle återställas när man slutar finns det inget som visar på.

vikings
2013-10-14, 09:10
Det finns massor av saker som blir farliga om du äter för mycket av det. Oavsett om du får det från kost eller tillskott. Många vanliga vitaminer och mineraler, t ex, är skadliga vid långvarig överdosering.

Allt är farligt i för stora doser.

Att kreatinproduktionens nedreglering vid kreatinbruk inte skulle återställas när man slutar finns det inget som visar på.

Okej men är det som finns studier på som man inte bör överdosera från tillskotts världen och den kost som oftast har med träningsvärlden att göra?

King Grub
2013-10-14, 09:13
Som sagt, det mesta blir farligt om du överdoserar. Därför finns det övre tolererbara gränser satta för mikronutrienter. Tillskott eller inte.

vikings
2013-10-14, 10:08
Som sagt, det mesta blir farligt om du överdoserar. Därför finns det övre tolererbara gränser satta för mikronutrienter. Tillskott eller inte.

Okej men vart går gränsen då om vi sägee för proteiner och sånt tillskott?

Kischen
2013-10-14, 10:12
Okej men vart går gränsen då om vi sägee för proteiner och sånt tillskott?

I vilket hänseende?

Var går gränsen för hur mycket kyckling man ska äta? Lite väl luddig frågeställning i tråden.

vikings
2013-10-14, 10:20
I vilket hänseende?

Var går gränsen för hur mycket kyckling man ska äta? Lite väl luddig frågeställning i tråden.

Om man nu kollar på tillskott, vad är ungefärligt mått för överdosering av t.ex protein, gainer, vitaminer och mineraler

King Grub
2013-10-14, 10:27
Total mängd räknas för makronutrienter. Det är inget speciellt med protein från tillskott. För mikronutrienter får du titta i en tabell för övre tolererbara intag, t ex http://www.efsa.europa.eu/en/ndatopics/docs/ndatolerableuil.pdf

Latissimus Dorsi
2013-10-14, 10:28
Sunt förnuft är nyckelordet.

tjing
2013-10-14, 10:38
Livet är farligt.

Kischen
2013-10-14, 10:55
Om man nu kollar på tillskott, vad är ungefärligt mått för överdosering av t.ex protein, gainer, vitaminer och mineraler

Överdosering av mat i pulverform? Mineraler kanske man inte ska peta i sig obehindrat men du kan inte klumpa ihop allt under kategorin "kosttillskott"

Det är stor skillnad på tex, omega 3, gainer, kreatin och koffeintabletter osv.

vikings
2013-10-14, 11:41
Överdosering av mat i pulverform? Mineraler kanske man inte ska peta i sig obehindrat men du kan inte klumpa ihop allt under kategorin "kosttillskott"

Det är stor skillnad på tex, omega 3, gainer, kreatin och koffeintabletter osv.

Nu va mest frågan att protein kan ge leverskador och högre risk för cancer
Sen drog ju grubb in att mineraler kan va farligt :-)

Kvicksilver
2013-10-14, 12:06
Nu va mest frågan att protein kan ge leverskador och högre risk för cancer
Sen drog ju grubb in att mineraler kan va farligt :-)

Du kan säkert trycka i dig 5-6g protein/kkv utan någon som helst risk. Varför man nu skulle göra det kan jag iofs inte begripa.

Finns det något dokumenterat fall på att en frisk människa fått problem av hög proteinkonsumtion?

G_lund
2013-10-14, 12:08
Om du är så orolig får du nog sluta med alla sorts mjölkprodukter.

G_lund
2013-10-14, 12:09
Du kan säkert trycka i dig 5-6g protein/kkv utan någon som helst risk.

Det är absolut inget jag skulle rekommendera till någon.

Kvicksilver
2013-10-14, 12:16
Det är absolut inget jag skulle rekommendera till någon.

Källa till någon undersökning?
En eskimå ligger säkert på dom nivåerna.

G_lund
2013-10-14, 12:30
Källa till någon undersökning?
En eskimå ligger säkert på dom nivåerna.

Okej, jag tar tillbaks mitt uttalande.
Om eskimåer gör det måste det vara bra.

King Grub
2013-10-14, 12:31
En teoretisk toxisk gräns är satt på 3.5 gram per kilo kroppsvikt och dygn (International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152).

Kvicksilver
2013-10-14, 12:42
Okej, jag tar tillbaks mitt uttalande.
Om eskimåer gör det måste det vara bra.

Jupp. Eskimåer "rocks"! :d

Alltidxx
2013-10-17, 12:35
Du kan säkert trycka i dig 5-6g protein/kkv utan någon som helst risk. Varför man nu skulle göra det kan jag iofs inte begripa.

Finns det något dokumenterat fall på att en frisk människa fått problem av hög proteinkonsumtion?
Vad jag läst så har ingen gjort tester på så höga nivåer. Så det finns absolut fog för oro om man äter så mycket protein. Om du minns att man brukar säga att allt är ett gift vid tillräckligt hög dosering så skulle du nog inte uttrycka dig så bekymmerslöst om en sådan extrem dosering.