handdator

Visa fullständig version : kritisera min kost o tipsa om förbättringar

brottarn
2013-10-14, 08:28
Jag väger runt 75kg med runt 15% kroppsfett ungefär.

e nöjd med vikten men skulle gärna bli mer rippad då jag känner mig lätt svullen på kvällarna men på mornarna ser jag mer rippad ut.

Detta är mer eller mindre exakt vad jag äter varje vardag.

06:30: 2knäckemackor med mjukost och skinka samt 1dos bcaa och div tillskott typ vitaminer o omega3.

09:00: 200g lätt kesella med 30g nötter o lite kakapnibs o chiafrön

11:00: 200g kött/kyckling med 0,5dl quinoa eller bönor med sallad eller sås med grönsaker.

14:00 en frukt och protein shake.

16:00: 150g keso med sallad eller motsvarande.

18-19:00: Middag som kan variera men nästan alltid bara protein med grönsaker.

På helger blir det oftast mindre än så men ibland kan jag ha en svullo dag men då ere torkad frukt o nötter som gäller.

Äter inte socker o väldigt lite vete.

Annars så styrketränar jag 2dar i veckan o cyklar 30-60min om dan, sen kör jag lite små kondispass 2dar till.

Dricker typ en shake efter styrkepassen men med väldigt lite kollisar och kreatin, undrar bara vad det ska krävas för att komma ner till 10-12% i kroppsfett då jag håller enligt mig sjukt bra kost men har väldigt svårt o få bort det sista.

King Grub
2013-10-14, 08:35
Mer kolhydrat så du lagrar vatten i musklerna i stället för under huden, om det är vätska som gör att du känner dig mindre rippad på kvällarna.

Är det kroppsfett du vill minska får du äta mindre eller träna mer. Hur "nyttig" din kost är hör inte dit. Men att minimera kolhydrat vid ett visst energiintag är inte lösningen.

Halvar
2013-10-14, 08:36
Vad som krävs är att du äter mindre av exakt det du äter nu.Alt att du ökar förbränningskrävande träning.Att du äter sjukt bra kost spelar ingen roll om kalorierna är för höga.

brottarn
2013-10-14, 09:16
Jag försöker sakta öka mina cykling rundor vecka för vecka så ska försöka att inte börja äta mer.

Jag förstår självklart kalori in vs ut osv utan tänkte mer om det är nåt i min kost jag kan byta ut för att få mer näring per kalori.

Angående mer kolhydrater så har jag märkt att kolhydrater verkar öka min almäna aptit så känns lättare o hålla det strikt om jag äter lite kolisar.

arogen
2013-10-14, 10:18
Jag försöker sakta öka mina cykling rundor vecka för vecka så ska försöka att inte börja äta mer.

Jag förstår självklart kalori in vs ut osv utan tänkte mer om det är nåt i min kost jag kan byta ut för att få mer näring per kalori.

Angående mer kolhydrater så har jag märkt att kolhydrater verkar öka min almäna aptit så känns lättare o hålla det strikt om jag äter lite kolisar.

Många håller nog med dig, för det är ofta så att åtminstone fel sorts kolhydrater ökar aptiten. Käka lite långsammare kolhydrater, eller vad brukar du ta?

Pretorian
2013-10-14, 14:03
Byt ut lite fett /från alla nötter du äter) till mer kolhydrater. Du kan nog "sno"lite från all keso du stoppar i dig också.

brottarn
2013-10-15, 08:24
Byt ut lite fett /från alla nötter du äter) till mer kolhydrater. Du kan nog "sno"lite från all keso du stoppar i dig också.

Varför tror ni jag behöver mer kolhydrater?

Jag bara undrar om det är nåt särskillt skäl?

Har allmänt bra med energi och tycker inte jag äter super lite carbs heller.

Blir ju lite varje dag till lunch och alltid efter styrkepassen.

Sen undrar jag om det finns nåt fett brännande tillskott som faktiskt fungerar?

Har även börjat läsa om biosignature och ska nog göra nåt sånt efter nyår.

Pretorian
2013-10-15, 08:35
tycker inte jag äter super lite carbs heller.

2knäckemackor
0,5dl quinoa eller bönor
en frukt
Middag som kan variera men nästan alltid bara protein med grönsaker.

Det var ovanstående kommentarer som fick mig att anta att du inte äter så mycket kolhydrater men jag kan ha fel... ;)

brottarn
2013-10-15, 09:32
2knäckemackor
0,5dl quinoa eller bönor
en frukt
Middag som kan variera men nästan alltid bara protein med grönsaker.

Det var ovanstående kommentarer som fick mig att anta att du inte äter så mycket kolhydrater men jag kan ha fel... ;)

Jo allt är väl relativt i guess, i jämfört med en normal diet är det ju ganska lite men i lchf kretsar är det ju inget superstrikt.

Sen äter oftast ett redigt mål med tex råris eller quinoa dom dagar jag styrketränar samt ungefär 200g nötter i veckan.

Men vad tror du jag skulle få för fördelar av att äta mer kolhydrater?

Pretorian
2013-10-15, 09:50
Jag skulle aldrig jämföra mig med LCHF. Då är alla mängder kolhydrater mycket.
Nötter innehåller inte så mycket kolhydrater.

Jag gillar trycket jag får av kolhydrater. Dessutom kan jag äta så mycket mer om jag byter ut en del fett mot kolhydrater. Testa en vecka så får du se själv.

Läs även Grubs inlägg igen... och igen...

brottarn
2013-10-15, 10:21
Jag skulle aldrig jämföra mig med LCHF. Då är alla mängder kolhydrater mycket.
Nötter innehåller inte så mycket kolhydrater.

Jag gillar trycket jag får av kolhydrater. Dessutom kan jag äta så mycket mer om jag byter ut en del fett mot kolhydrater. Testa en vecka så får du se själv.

Läs även Grubs inlägg igen... och igen...

Ok jag förstår, skälet att jag ser mer rippad ut e för att jag e tom på vätska på mornarna o sen under dan fylls jag upp o blir därmed mer plufsig.

Kände på mig att det var nåt sånt som hände med mig.

Ska prova o lägga in ett riktigt fuskmål varje lördag som ändå är min vilodag så det passar nog att slå i sig några hundra g med carbs då.

Har ändå försökt hitta en anledning o äta pad thai ett bra tag nu :)

Tack för hjälpen grabbar!

Jontalinen
2013-10-15, 10:33
Ok jag förstår, skälet att jag ser mer rippad ut e för att jag e tom på vätska på mornarna o sen under dan fylls jag upp o blir därmed mer plufsig.

Kände på mig att det var nåt sånt som hände med mig.

Ska prova o lägga in ett riktigt fuskmål varje lördag som ändå är min vilodag så det passar nog att slå i sig några hundra g med carbs då.

Har ändå försökt hitta en anledning o äta pad thai ett bra tag nu :)

Tack för hjälpen grabbar!

Fördelaktigt att inte lägga massa kolhydrat på en dag för att få upp veckosnittet. Sprider du ut det över veckan kommer du troligtvis känna mer "tryck" och energi när du ska träna.

Dessutom är "några hundra gram" kolhydrat inte speciellt mycket sett till en hel vecka. Jag är 400 gram per dag och ligger på kontrollerad, försiktig bulk.

Men du får väl pröva dig fram!

brottarn
2013-10-15, 11:00
Fördelaktigt att inte lägga massa kolhydrat på en dag för att få upp veckosnittet. Sprider du ut det över veckan kommer du troligtvis känna mer "tryck" och energi när du ska träna.

Dessutom är "några hundra gram" kolhydrat inte speciellt mycket sett till en hel vecka. Jag är 400 gram per dag och ligger på kontrollerad, försiktig bulk.

Men du får väl pröva dig fram!

Beror väl på vilken skola man ska lyssna på lite, har somsagt inga problem med energi eller "tryck" på mina pass.

Kör dock inga överdrivna volymer utan mycket dips,chins med basövningar och bålstabilitet.

Hade jag känt mig trött o tömd hade jag nämt det, tvärtom så har jag mycket mer energi och driv i jämfört med förut när jag åt socker och vete i större utsträckning.

Glömde nämna det men jag brukar dricka nån nitro fury dricka innan mina pass, jag fick några burkar när jag jobbade på jabb, innehåller nån nitric oxide smörja och lite carbs.

Sen känner jag att det e nog bättre att jag kör en redig påfyllning varje helg eller kanske tom efter varje styrkepass för att fylla på glyconendepeorna än att börja äta carbs dagligen bara för sakens skull.

Pretorian
2013-10-15, 12:03
Ok.. fuskmål, ja, jag vet inte om det är jättebra. Beror på vad det innehåller. Själv gillar jag att äta kolhydrater varje dag mestadels runt passen.

Jag förespråkar ivarjefall inget "fuskmål" en dag i veckan.