handdator

Visa fullständig version : Om man sätter i halsen när man är ensam?


Määng
2013-10-14, 07:28
Har varit på en den HLR kurser osv men de har nog aldrig gått igenom hur man ska göra om man sätter i halsen när man är ensam. Rent spontant känns det som att man ska springa in med magen i kanten på köksbordet eller liknande. Finns det någon vedertagen lösningen på det hela?

r1kkie
2013-10-14, 07:42
Tror att anledningen till att de inte gick igenom det är för att det inte finns något bra sätt att göra Heimlichmanövern på dig själv.

VikG
2013-10-14, 08:04
Det enda du kan göra är att framkalla kräkning.. Stoppa fingrarna i halsen och hoppas på en kaskadspya!

PureWhey
2013-10-14, 08:11
Det enda du kan göra är att framkalla kräkning.. Stoppa fingrarna i halsen och hoppas på en kaskadspya!

Mao kanske man ska ha något som luktar brutalt äckligt om man bor själv, som man kan ta fram om man börjar kvävas...

:)

Määng
2013-10-14, 08:13
Det enda du kan göra är att framkalla kräkning.. Stoppa fingrarna i halsen och hoppas på en kaskadspya!

Hjälper det att spy om det är i luftstrupen det fastnat?

VikG
2013-10-14, 08:21
Hjälper det att spy om det är i luftstrupen det fastnat?

Ja, eftersom att det töjer ut matstrupen rejält, blir det press även på luftstrupen.

Määng
2013-10-14, 08:22
Kommer aldrig våga äta ensam igen om det enda jag har att hoppas på är att jag ska lyckas få upp en spya. :(

Spiffy
2013-10-14, 08:25
Lägga en hård fotboll under revbenen och sen slänga sig platt ner på marken.

Snubben
2013-10-14, 08:28
If you are alone and are choking it is important not to panic.Panicking, while understandable in such a scary situation, impairs judgment and can make it harder for you to help yourself in an emergency situation.If you are choking, but are still able to breathe or talk, your airway is not completely blocked. However, breathing may still be difficult, even if your airway is only partially blocked.If you are able to cough forcefully, continue to do so in an effort to expel the object.Remember do not panic.If you are able to cough or speak you are still getting enough air to breathe.If coughing fails to expel the object and you can speak, call for an ambulance immediately. If you cannot speak, but can still breathe, go outside and try to get the attention and help of a neighbor or passerby by clutching your throat with both hands.This position is known universally as a distress signal for choking.

If you cannot speak, cough forcefully, or breathe your airway is completely blocked.You may, in this situation, still be able to make sounds or cough weakly.This is a life-threatening emergency.You will need to give yourself the Heimlich maneuver.The Heimlich maneuver is a technique used to stop choking by delivering a series of abdominal thrusts.These upward thrusts put pressure on the lungs and the airway, forcing the air in the lungs to push the object out.

To give yourself the Heimlich maneuver make a fist and place the thumb side of your fist against your abdomen, just above your navel and below your ribcage.Take hold of your fist with your other hand and deliver a quick inward and upward thrust into your abdomen.Repeat these thrusts until the object is dislodged.

Another option is to quickly locate a stable, hard object, such as the back of a chair, countertop, railing or sink.Lean over and thrust your abdomen forcefully enough into the hard surface to expel the object. You need to focus the pressure on your upper abdomen, below your ribcage, and just above your navel. Be very careful not to lean over anything with a sharp edge that may injure you.Repeat the abdominal thrust as often as is necessary.

It is possible to injure yourself while performing abdominal thrusts.Injuries such as broken ribs and bruising can be sustained.These injuries are minor when compared with the possibility of death from choking.Even if you believe you are not injured you should always see a doctor immediately after giving yourself the Heimlich maneuver.

http://www.essortment.com/survive-choking-alone-30241.html

RandomC
2013-10-14, 08:35
Ja, eftersom att det töjer ut matstrupen rejält, blir det press även på luftstrupen.

Hur menar du att kräkreflexen skulle töja ut esofagus, och t.o.m så pass mycket att luftvägarna påverkas? Låter som en myt

Määng
2013-10-14, 08:37
http://www.essortment.com/survive-choking-alone-30241.html

Tack! Nu är jag beredd. Come at me mistah choke!

TheOne1994
2013-10-14, 08:38
jag tillhör dom som sätter i halsen 1-2 gånger per år. Ingen trevlig grej.

Pzorz
2013-10-14, 09:05
Kniv & sugrör.

TheOne1994
2013-10-14, 09:20
Story time !

Jag och sambon var ute med ett annat par på middag. Vi skulle äta fondue.
Hungrig som f.a.n , in med en stor bit kött i munnen och vips så sätter den sig fel. Paniken infinner sig direkt. Dom andra sitter och pratar, jag tittar på min tjej och försöker få henne att förstå att ngt är fel. Shit…jag försöker skölja ner köttbiten men drickan kommer bara upp i munnen. Jag tillhör personen som inte vill vara till besvär, reser mig upp och går mot toaletten. Scannar av lokalen efter ngn som skulle fatta att jag har en köttbit i halsen. Helvete nu kommer jag att dö !! Kan jag typ kasta mig baklänges i väggen ? Jag slänger mig ner i spyläge, nu tror servitrisen att jag är full. Hon ber mig lämna restaurangen ! Jag spänner ögonen i henna och pekar på min rygg. Hon fattar då att jag satt ngt i halsen. Hon slår lite lätt i ryggen…eller snarare smeker. Jag tittar på henne och slår samtidigt hårt i väggen, hon förstår nu att det var lite mesigt slag första gången. Efter ett antal slag lossnar köttbiten, den glider skitsakta ner..så jvl jobbigt. In på toa och torkar av svetten, det känns som ett helkroppspass att gå igenom detta. Tillbaka till bordet, låtsar som inget har hänt . Skyllde på att magen krånglar….

Ballt
2013-10-14, 09:37
Story time !

Jag och sambon var ute med ett annat par på middag. Vi skulle äta fondue.
Hungrig som f.a.n , in med en stor bit kött i munnen och vips så sätter den sig fel. Paniken infinner sig direkt. Dom andra sitter och pratar, jag tittar på min tjej och försöker få henne att förstå att ngt är fel. Shit…jag försöker skölja ner köttbiten men drickan kommer bara upp i munnen. Jag tillhör personen som inte vill vara till besvär, reser mig upp och går mot toaletten. Scannar av lokalen efter ngn som skulle fatta att jag har en köttbit i halsen. Helvete nu kommer jag att dö !! Kan jag typ kasta mig baklänges i väggen ? Jag slänger mig ner i spyläge, nu tror servitrisen att jag är full. Hon ber mig lämna restaurangen ! Jag spänner ögonen i henna och pekar på min rygg. Hon fattar då att jag satt ngt i halsen. Hon slår lite lätt i ryggen…eller snarare smeker. Jag tittar på henne och slår samtidigt hårt i väggen, hon förstår nu att det var lite mesigt slag första gången. Efter ett antal slag lossnar köttbiten, den glider skitsakta ner..så jvl jobbigt. In på toa och torkar av svetten, det känns som ett helkroppspass att gå igenom detta. Tillbaka till bordet, låtsar som inget har hänt . Skyllde på att magen krånglar….


Största anledningen till att folk dör vid mat i lufstrupen är att man går iväg till toa för att försöka spy upp det osv. utan att störa omgivningen, bara något att tänka på i fortsättningen.

och det dära med att försöka spy låter som största myten då mina hlr lärare säger att detta enbart förvärrar situationen.

Määng
2013-10-14, 09:42
Lol åt historian. Jag skulle överdramatisera hela händelsen om det var jag som satt i halsen och försökt göra hela händelsen att likna en scen från en action-rulle.

VikG
2013-10-14, 09:52
Hur menar du att kräkreflexen skulle töja ut esofagus, och t.o.m så pass mycket att luftvägarna påverkas? Låter som en myt

Det är inget myt.. Jag är en throatscientist brah.

nissepelle
2013-10-14, 10:04
Har varit på en den HLR kurser osv men de har nog aldrig gått igenom hur man ska göra om man sätter i halsen när man är ensam. Rent spontant känns det som att man ska springa in med magen i kanten på köksbordet eller liknande. Finns det någon vedertagen lösningen på det hela?

Inte fan ska du springa in i ett bord i alla fall ditt riksmongo. Luta dig mot bordskanten och tryck till lagom hårt.

Määng
2013-10-14, 10:13
Inte fan ska du springa in i ett bord i alla fall ditt riksmongo. Luta dig mot bordskanten och tryck till lagom hårt.

Ehh okej, motiverad diss där. Vi har redan kommit fram till det i tråden. Men tack för din input.

VoDaresVins
2013-10-14, 11:35
Kräkning fungerade för mig en gång när jag höll på att uppleva hårdrockardöden. Var inte ensam då som tur var. Kompisgänget satt en bakisdag på stranden när jag börja må illa. Gick till skogskanten för att kräkas då spyorna fastnade i halsen. Kunde inte få in luft och kunde kräkas mera. Börja vifta och signalera åt polarna som satt och skrattade, fanns bara en av dom som hade vett nog att inse att det kanske var allvar. Han kom och körde ner sina fingrar i min hals så jag kräktes igen och allt kom upp. Hade jag vart ensam den dan hade jag aldrig tänkt på att köra ner fingrarna. Hade troligen lagt mina sista kort på att försöka slå mig själv i magen eller ryggen.

RandomC
2013-10-14, 11:46
Det är inget myt.. Jag är en throatscientist brah.

Så det är så man titulerar sig när man tagit sig igenom högstadiebiologin.

The_RobRoy
2013-10-14, 12:42
Bara jag som aldrig fått något att fastna i halsen på detta vis?

Tolkia
2013-10-14, 12:46
Bara jag som aldrig fått något att fastna i halsen på detta vis?
Det är inte vanligt, om man inte har någon sjukdom som påverkar sväljfunktionen eller har tillfälligt försämrat den med alkohol.

knuckles
2013-10-14, 12:46
Bara jag som aldrig fått något att fastna i halsen på detta vis?

Har aldrig fått något att fastna i halsen. Är det för att man inte tuggar ordentligt? Svälja en hel köttbulle? Är man glupsk?

toomas
2013-10-14, 12:51
Fungerar sticka-in-penna-i-halsen-metoden? Eller är det bara en myt? :confused:

Snubben
2013-10-14, 12:55
Fungerar sticka-in-penna-i-halsen-metoden? Eller är det bara en myt? :confused:

Du menar som de gör på film?

Känner du dig bekväm med det så kör på.. Jag hade nog undvikit det..

TheOne1994
2013-10-14, 12:57
Har aldrig fått något att fastna i halsen. Är det för att man inte tuggar ordentligt? Svälja en hel köttbulle? Är man glupsk?

det händer mig när jag är glupsk...man är hunrig och det ska gå fort ner. Tuggar och sväljer i veva och BANG ! *gah!**gah!**gah!*

Quint
2013-10-14, 13:00
Aldrig fått mat att fastna i halsen men att göra något "konstigt" samtidigt som man äter så att maten hamnar i fel strupe har ju hänt, aldrig så att det fastnat men antar att det inte är konstigare än så, med lite mer otur så att det är en större bit som sätter sig i strupen?

Närmaste jag kommit något sådant har inte varit med mat utan var vid en svår förkylning med kraftiga mängder tjockt slem i halsen. Tog ett andetag och kände hur allt slem släppte på en gång och lyckades klumpa ihop sig på något vis så att det helt blockerade lufttillförseln, var ganska mycket panik där innan jag lyckades hosta upp det.

Tolkia
2013-10-14, 13:13
Fungerar sticka-in-penna-i-halsen-metoden? Eller är det bara en myt? :confused:
Om du försöker provocera kräkning med en penna skadar du nog bara svalget/matstrupen; om den inte är väldigt trubbig. Om du menar sticka in genom luftstrupen så behöver du en kniv. Du kommer knappast igenom huden och ligamentet med en penna utan att använda så mycket våld att du kör den rakt igenom. Pennan är för att hålla hålet öppet, sedan du väl skurit ett hål. Det är nog fett osannolikt att du kan göra det på dig själv (därmed inte sagt att ingen gjort det någonsin; allt har ju hänt någon gång).

Skilj f.ö. på att saker fastnar i luftstrupen och att saker fastnar i matstrupen, samt på att saker verkligen fastnar, och att ni drar ned saker som ni sedan hostar upp.

tjing
2013-10-14, 13:23
Det kan inte vara särskilt vanligt att sätta i halsen trots allt.

Men tugga för all del maten ordentligt. Lär ju vara mer troligt att sätta i halsen om man har svårare att svälja rent allmänt, t ex vid muskelsjukdomar och som äldre. Och givetvis om man sväljer större bitar.

tjing
2013-10-14, 13:25
Bara jag som aldrig fått något att fastna i halsen på detta vis?

Inte jag heller vad jag kan minnas (ta i trä).

TheIsh
2013-10-14, 14:06
Om man sätter i halsen när man är ensam?

Då får man skaffa sig ett ligg innan det sker igen.