handdator

Visa fullständig version : Varför faller jag bakåt på djupare knäböj men inte på frontböj?


ganskago
2013-10-13, 20:58
Tjena Kolo, det är nämligen såhär att jag ganska nyss börjat med knäböj.

Kör till parallellt.

Om jag nu här hemma låtsas att jag håller i en stång och gör en vanlig knäböj så tenderar jag att falla bakåt när jag hamnar nedanför parallellt.

Om jag däremot gör en frontsquat med händerna korsade på varsin axel så kan jag i princip nudda röven i golvet och gå upp igen utan några större problem, hur kommer detta sig? Frontsquats tar ju mer på quads om jag inte minns fel, kan det vara så att jag har svaga hamstrings kanske?

Problemet är ju som sagt att jag faller bakåt när jag går djupare en parallellt på KNÄBÖJ.

Tack på förhand Kolo armén :hbang:

mattepatte
2013-10-13, 21:01
Annan vinkel:

http://www.precisionnutrition.com/wordpress/wp-content/uploads/2009/03/BackSquat_FrontSquat_Comparison.jpg

pezrulezhaakon
2013-10-13, 21:03
ganskago

Rörligheten i dina fotleder kan vara lite begränsad.

ganskago
2013-10-13, 21:06
ganskago

Rörligheten i dina fotleder kan vara lite begränsad.

Tack för svaret pez, vad finns det för alternativ då för mig?

ganskago
2013-10-13, 21:08
Annan vinkel:

http://www.precisionnutrition.com/wordpress/wp-content/uploads/2009/03/BackSquat_FrontSquat_Comparison.jpg

Aah, den bilden förklarade det ju bra så sätt. Men jag tror aldrig jag sett någon som har samma slags problem som mig trots det. Vad är orsaken till att jag faller bakåt och inte andra? är det nån muskel som inte är stark nog? kan det vara en mental barriär bara?

Illustrerade mannen
2013-10-13, 21:11
Åtminstone för mig är det en väldig skillnad att göra böj utan stång... Mycket ostadigare vare sig det är front eller bak. Testa med stång och återkom om problemet kvarstår.

pezrulezhaakon
2013-10-13, 21:14
ganskago

Nu har jag ju inte sett din teknik så det kan finnas andra justeringar att göra.
Personer med lite stela fotleder får oftast fälla fram ryggen mer, eller bredda fotställningen lite och vinkla ut tår och knän lite mer snett framåt.

ganskago
2013-10-13, 21:18
Åtminstone för mig är det en väldig skillnad att göra böj utan stång... Mycket ostadigare vare sig det är front eller bak. Testa med stång och återkom om problemet kvarstår.

Det kan nog ligga något i det, fan att jag inte tänkt på det.

Tack för att du poängterade det, ska testa med stång nästa gång och låg vikt nästa gång :smash:

Mentality
2013-10-13, 21:43
Kan vara så att när du kör frontböj jämnar du ut någon obalans i kroppen genom att stången hamnar något framför din, "center of gravity".

Bryggan
2013-10-14, 06:45
Åtminstone för mig är det en väldig skillnad att göra böj utan stång... Mycket ostadigare vare sig det är front eller bak. Testa med stång och återkom om problemet kvarstår.Japp, samma för mig.

Beholder
2013-10-14, 07:56
Varje gång någon har problem med mark eller böj så är det någon på det här forumet som säger att personen är stel. Vi måste ha världens stelaste befolkning i det här landet. Är det inte mer troligt att det är frågan om någon teknikbrist eller något sådant?

PureWhey
2013-10-14, 08:00
Åtminstone för mig är det en väldig skillnad att göra böj utan stång... Mycket ostadigare vare sig det är front eller bak. Testa med stång och återkom om problemet kvarstår.

Samma här, kan knappt hålla balansen med en käpp :D.

z_bumbi
2013-10-14, 08:01
Varje gång någon har problem med mark eller böj så är det någon på det här forumet som säger att personen är stel. Vi måste ha världens stelaste befolkning i det här landet. Är det inte mer troligt att det är frågan om någon teknikbrist eller något sådant?

Jo det brukar gå att hjälpa de flesta att få en skaplig böj eller mark bara genom att fixa lite med tekniken. Problemet med övningarna är att så många tror att man ska följa samma mall för alla som kör övningarna.

pezrulezhaakon
2013-10-14, 09:17
Beholder

Knäböj kräver mer rörlighet än vad många har, så det är inte så konstigt om rörligheten är en av de avgörande problemen.

hallar
2013-10-14, 09:22
MqyV9KIBuPw

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=MqyV9KIBuPw

mikaelj
2013-10-14, 09:54
Om du har stela fotleder ska du inte gå på fotlederna i sig, utan mer troligtvis behöver du töja dina vader.

Beholder
2013-10-14, 10:11
Beholder

Knäböj kräver mer rörlighet än vad många har, så det är inte så konstigt om rörligheten är en av de avgörande problemen.

Det låter ganska otroligt. Har du något slags stöd för att det är rörlighet och inte dålig teknik? Som du förstår är jag på bumbis linje.

mikaelj
2013-10-14, 10:21
Beholder

Knäböj kräver mer rörlighet än vad många har, så det är inte så konstigt om rörligheten är en av de avgörande problemen.

+1. Hela höftpartiet brukar vara ungefär lika rörligt som en stålbalk.

pezrulezhaakon
2013-10-14, 11:18
Beholder

Jag har instruerat OL-lyftning i över 20 år, så jag har märkt av vilka de vanligaste problemen är hos folk. Rörligheten i olika delar ligger i toppen av orsaker.

Mapa
2013-10-14, 11:35
hur står du? Om nu inte det är rörligheten kan det vara så att du står för smalt.. Prova böj med fötterna 5-10cm från varandra. Då kommer man ramla eller vända väldigt tidigt, om man inte har otrolig rörlighet. Ställ dig lite bredare än axelbrett och öppna höfterna på väg ner

Loke
2013-10-14, 12:23
Beholder

Jag har instruerat OL-lyftning i över 20 år, så jag har märkt av vilka de vanligaste problemen är hos folk. Rörligheten i olika delar ligger i toppen av orsaker.

Fast knäböj är inte lika med OL-lyftning. De flesta har säkert för dålig rörlighet för tyngdlyftning, men knäböj är en annan sak, och man kan göra acceptabla böjar med förvånansvärt dålig rörlighet. Jag skulle nog snarare uttrycka mig som så att rörlighet är en faktor, men tekniken är en annan minst lika viktig faktor. Tyvärr är det så att när jag pratar med "vanligt folk" på friskis så känner de ofta till rörlighetsfrågan, men det har oftast inte en aning om hur viktig tekniken är. Jag träffar ofta unga tjejer (med fantastisk rörlighet) som fått höra att de är för stela för knäböj, och de böjer verkligen som krattor. Jag tycker det är rätt trist, för stora teknikfel är ofta det man fixar allra snabbast.

Så ja, jag tycker folk med lite erfarenhet på den här typen av forum har ett visst ansvar att lyfta fram den faktor som ofta glöms bort, och det är tekniken snarare än rörligheten.

pezrulezhaakon
2013-10-14, 12:55
Loke

Om du inte visste det så kör även OL lyftare vanliga knäböj. Jag vidhåller att rörligheten är viktigast. Tekniken i knäböj är i grunden tämligen lätt att ta till sig och förstå, men då fallerar rörligheten.

mikaelj
2013-10-14, 12:58
Fast knäböj är inte lika med OL-lyftning. De flesta har säkert för dålig rörlighet för tyngdlyftning, men knäböj är en annan sak, och man kan göra acceptabla böjar med förvånansvärt dålig rörlighet. Jag skulle nog snarare uttrycka mig som så att rörlighet är en faktor, men tekniken är en annan minst lika viktig faktor. Tyvärr är det så att när jag pratar med "vanligt folk" på friskis så känner de ofta till rörlighetsfrågan, men det har oftast inte en aning om hur viktig tekniken är. Jag träffar ofta unga tjejer (med fantastisk rörlighet) som fått höra att de är för stela för knäböj, och de böjer verkligen som krattor. Jag tycker det är rätt trist, för stora teknikfel är ofta det man fixar allra snabbast.

Så ja, jag tycker folk med lite erfarenhet på den här typen av forum har ett visst ansvar att lyfta fram den faktor som ofta glöms bort, och det är tekniken snarare än rörligheten.

Unga tjejer är rörliga, är det du vill ha sagt.

ceejay
2013-10-14, 13:11
hur står du? Om nu inte det är rörligheten kan det vara så att du står för smalt.. Prova böj med fötterna 5-10cm från varandra. Då kommer man ramla eller vända väldigt tidigt, om man inte har otrolig rörlighet. Ställ dig lite bredare än axelbrett och öppna höfterna på väg ner

Yay! Jag har otrolig rörlighet.

Proxy
2013-10-14, 13:26
Det är ganska fantastiskt hur lätt det är att utföra en näst intill perfekt knäböj, när man har rörligheten för det.
Håller med MikaelJ, gemene man är ungefär lika rörlig som en flodhäst.

Gällande fotleder och rörlighet så är mitt bästa tips pausböj.
Just i ditt fall så rekommenderar jag att du fäster ett kraftigt gummiband runt något fast i ena änden, och runt din höft i andra änden.
Sedan så sätter du dig ner i knäböjsposition, och skiftar vikten framåt. Sedan gör du samma sak i flera olika vinklar så att du verkligen trycker ut fotleden ordentligt.
När du kan, så kan du även göra vanliga långa pausböjar med en lätt vikt, och luta dig framåt för att mjuka upp fotlederna.

Här är ett bra klipp.
_Gwgm3s2EQ0

Beholder
2013-10-14, 13:41
Loke

Om du inte visste det så kör även OL lyftare vanliga knäböj. Jag vidhåller att rörligheten är viktigast. Tekniken i knäböj är i grunden tämligen lätt att ta till sig och förstå, men då fallerar rörligheten.

Vad är det för rörlighet som krävs och vad är det i den dåliga rörligheten som gör att en person inte kan böja som de ska?

TheIsh
2013-10-14, 13:51
.....
Problemet är ju som sagt att jag faller bakåt när jag går djupare en parallellt på KNÄBÖJ.

Tack på förhand Kolo armén :hbang:

Instant success: Köp ett par skor med upphöjd häl. Dessa har jag. Var de billigaste jag hittade occh jag är jävligt nöjd. http://www.funbeat.se/photo.aspx?FileName=b76dd4d63b9842f9abe96f936f0c36 41.jpg&Size=&share=

.. Men glöm in att stretcha fotlederna på ett meningsfullt sätt, eg:
MqyV9KIBuPw

pezrulezhaakon
2013-10-14, 14:35
Beholder

Det kan vara olika saker som hämmar rörlighet. Rent ledmässiga, ligamentmässiga och muskulära.

Det är heller inte bara i en led man måste vara rörlig, utan i flera leder. Främst är det rörligheten i fotleden, men även i höftleden.
I fotleden är det ofta ben mot ben stopp i ex någon av språngbenslederna, Eller att det finns ligamentmässiga stramheter. Soleus är en muskel som kan orsaka stramhet. Gastrocnemius är mindre trolig då den förkortas i knäleden.

I höften är det däremot mycket mer som kan ställa till det. Ledmässigt, ligamentmässigt och muskulärt i en eller flera muskler som kopplar lårben med bäckenbenet. Därför kan det ta lite tid att komma på vad som är stramt.

Värt att tänka på är att lederna ingår i ett och samma system, vilket gör att en inhibering på ett ställe kan påverka ett annat ställe. Orsaken måste inte sitta i det området där stramheten tycks visa sig. Man kan vara stel och stram i bröstryggen, men det visar sig i höften...

Loke
2013-10-14, 14:45
Loke

Om du inte visste det så kör även OL lyftare vanliga knäböj. Jag vidhåller att rörligheten är viktigast. Tekniken i knäböj är i grunden tämligen lätt att ta till sig och förstå, men då fallerar rörligheten.

Jo visst, men ryck kräver mer rörlighet än knäböj. Så jag förstår varför en tyngdlyftare fokuserar på rörligheten - den kommer ju behövas för bra utförande i tävlingsmomenten.

Jag håller med att tekniken är lätt att ta till sig av, och det är ju just därför jag tycker fokus ska ligga där. Grovdragen i tekniken kan man ibland fixa till på några minuter, och om det ger en knäböj som är tillräckligt bra, varför hålla på och jobba på rörligheten?

Unga tjejer är rörliga, är det du vill ha sagt.

Du gillar att skriva dryga inlägg som inte för diskussionen framåt är nog det du vill ha sagt.

mikaelj
2013-10-14, 14:49
Varför? Skaderisken. Den är jättestor i knäböj om du har dålig rörlighet.

Du gillar att skriva dryga inlägg som inte för diskussionen framåt är nog det du vill ha sagt.

Eftersom du inte är så bra på att dra slutsatser kan jag skriva ut det tydligare för dig:

P: Orörlighet är det största problemet för de flesta.
L: Nä, unga tjejer är jätterörliga.

Ser du nu problemet med ditt svar? Du argumenterade inte emot vad P skrev. (Emfas: "de flesta", som skiljer sig från gruppen "unga tjejer")

pezrulezhaakon
2013-10-14, 14:50
Loke

Därför att rörligheten är den mest begränsande faktorn hos vanligt ovant folk även då de fattat tekniken i en vanlig "SL-böj".

Loke
2013-10-14, 15:08
Loke

Därför att rörligheten är den mest begränsande faktorn hos vanligt ovant folk även då de fattat tekniken i en vanlig "SL-böj".

Ja, där kan jag bara hålla med, sitter tekniken hyffsat och man vill komma vidare så är det nog dags att jobba med rörligheten. Jag tror bara att många, de flesta, motionärer inte har kommit så långt ens med steg ett, alltså den grundläggande tekniken.

Beholder
2013-10-14, 15:23
Beholder

Det kan vara olika saker som hämmar rörlighet. Rent ledmässiga, ligamentmässiga och muskulära.

Det är heller inte bara i en led man måste vara rörlig, utan i flera leder. Främst är det rörligheten i fotleden, men även i höftleden.
I fotleden är det ofta ben mot ben stopp i ex någon av språngbenslederna, Eller att det finns ligamentmässiga stramheter. Soleus är en muskel som kan orsaka stramhet. Gastrocnemius är mindre trolig då den förkortas i knäleden.

I höften är det däremot mycket mer som kan ställa till det. Ledmässigt, ligamentmässigt och muskulärt i en eller flera muskler som kopplar lårben med bäckenbenet. Därför kan det ta lite tid att komma på vad som är stramt.

Värt att tänka på är att lederna ingår i ett och samma system, vilket gör att en inhibering på ett ställe kan påverka ett annat ställe. Orsaken måste inte sitta i det området där stramheten tycks visa sig. Man kan vara stel och stram i bröstryggen, men det visar sig i höften...

Vad är det i den här stelheten som gör att böjarna blir lidande?

Proxy
2013-10-14, 15:24
Vad är det i den här stelheten som gör att böjarna blir lidande?

Det räcker med att du är stel i en led så blir din knäböj dålig. Om du är stel i fotleden så kan du inte putta fram knäna samt låta dom falla ut ordentligt, o.s.v.
Förstår inte riktigt din frågeställning.

pezrulezhaakon
2013-10-14, 15:28
Beholder

Det kan vara ett problem eller 100 om man har svårt med knäböjtekniken.

spoon
2013-10-14, 15:35
Ja, där kan jag bara hålla med, sitter tekniken hyffsat och man vill komma vidare så är det nog dags att jobba med rörligheten. Jag tror bara att många, de flesta, motionärer inte har kommit så långt ens med steg ett, alltså den grundläggande tekniken.

Det är ganska svårt att göra den grundläggande tekniken om kroppen inte kan komma till den positionen.

Beholder
2013-10-14, 15:49
Beholder

Det kan vara ett problem eller 100 om man har svårt med knäböjtekniken.

Det är inget fel på min böjteknik. Det jag undrar är hur du tänker runt stelhet och hur den hindrar folk att göra en knäböj. Hur stel behöver en person vara för att inte kunna utföra en böj korrekt

mikaelj
2013-10-14, 15:52
Hur stel behöver en person vara för att inte kunna utföra en böj korrekt

Så stel att personen inte kan utföra en knäböj korrekt.

pezrulezhaakon
2013-10-14, 15:53
Beholder

Det krävs faktiskt inte så stor stelhet för att det ska hindra folk från att göra en korrekt knäböj.
En stor anledning till varför vanligt folk oftast inte kan knäböja är att de slutade att knäböja djupare än dassfåtöljen nånstans runt tonåren.
Det man inte använder får man heller inte behålla.

Vissa är faktiskt konstruerade på ett sätt som gör det omöjligt för dem att göra en korrekt knäböj oavsett hur rörliga de än är.

Beholder
2013-10-14, 16:15
Så stel att personen inte kan utföra en knäböj korrekt.

Du borde sluta svara när du inte tillför något. Försökt inte försvara dig på samma sätt som du gjorde mot loke heller.

Beholder
2013-10-14, 16:17
Beholder

Det krävs faktiskt inte så stor stelhet för att det ska hindra folk från att göra en korrekt knäböj.


Vissa är faktiskt konstruerade på ett sätt som gör det omöjligt för dem att göra en korrekt knäböj oavsett hur rörliga de än är.

Jasså. Menar du en frontböj eller alla böjar?

mikaelj
2013-10-14, 16:18
Du borde sluta svara när du inte tillför något. Försökt inte försvara dig på samma sätt som du gjorde mot loke heller.

Om man inte klarar av att göra en fulldjup knäböj utan att ramla, fälla in knäna eller ryggen för att man är stel... så är man för stel. Hur stelt det är? 7? 10? 3? Man är för stel helt enkelt och får se till att töja.

Skyll inte ifrån dig på mig för att du inte kan ställa riktiga & relevanta frågor.

Alternativt: om det finns någon skala som man brukar använda för att beskriva stelhet som jag inte känner till kan du helt bortse från mina kommentarer och jag ber i så fall om ursäkt.

Beholder
2013-10-14, 16:36
Om man inte klarar av att göra en fulldjup knäböj utan att ramla, fälla in knäna eller ryggen för att man är stel... så är man för stel. Hur stelt det är? 7? 10? 3? Man är för stel helt enkelt och får se till att töja.

Skyll inte ifrån dig på mig för att du inte kan ställa riktiga & relevanta frågor.

Alternativt: om det finns någon skala som man brukar använda för att beskriva stelhet som jag inte känner till kan du helt bortse från mina kommentarer och jag ber i så fall om ursäkt.

De må vara så. Men ditt problem är att du ger svara som inte tillför något och absolut inte är efterfrågad av någon. Både jag och loke fick relevanta svar av personerna våra svar var riktigad till. Det är absolut ingen poäng att ge den typen av svar du har gett. Helt uppenbart har alla andra förstått frågorna då kanske problemet ligger hos dig och inte frågeställarna. Det du gör är helt enkelt onödigt och vad det verkar försöker du ta billiga poäng

pezrulezhaakon
2013-10-14, 16:39
Beholder

Båda.

En del har rörelse för det ena, men inte det andra. Vissa har rörelse för båda, Väldigt många har inte rörelse för någon av dem.

Beholder
2013-10-14, 17:41
Beholder

Båda.

En del har rörelse för det ena, men inte det andra. Vissa har rörelse för båda, Väldigt många har inte rörelse för någon av dem.

Där ser man. Aldrig något jag stött på

pezrulezhaakon
2013-10-14, 19:56
Beholder

Du har väl inte hunnit med så mycket än...

Proxy
2013-10-14, 20:16
Det är dessutom en väldigt stor skillnad mellan att 'kunna utföra en knäböj', och att 'kunna utföra en fulländad knäböj'.
Din teknik kan i väldigt många fall bli bättre av bättre rörlighet.

Beholder
2013-10-14, 20:21
Beholder

Du har väl inte hunnit med så mycket än...

Något jag funderar på här är om dom inte kan göra en knäböj som funkar för motionsträning eller om det handlar om tävlingsböj av något slag?

mikaelj
2013-10-14, 20:27
Något jag funderar på här är om dom inte kan göra en knäböj som funkar för motionsträning eller om det handlar om tävlingsböj av något slag?

Så länge du inte riskerar att skada dig är det en godkänd knäböj, i motionärssyfte.

Och genom att ha dålig rörlighet och göra kvartsböjar riskerar du just att skada dig.

NautilusMetoden
2013-10-14, 20:31
Men jag tror aldrig jag sett någon som har samma slags problem som mig trots det. ?

Nu har jag tråden flera bra lösningar som jag ska kolla igenom strax men jag ville bära lägga till att jag började styrketräna för ungefär en månad sedan men jag kan inte göra squats.

Eller snarare, jag kan göra dem om jag sträcker ut armarna framför mig. Har jag armarna mera bakåt, te x kramar mig själv eller håller bakom huvudet så händer två saker för mig:
1) Min rygg åker framåt så om man kollar på den vänstra gubben på bilden på första sidan så är min kropp för långt framåt, dvs huvudet är förbi knäna. Påminnande om en good morning.

2) Jag faller bakåt.


Så, finns åtminstone en som har liknande problem! Jag har filmat mig så mycket o verkligen försökt men jag lyckas inte hålla ryggen så pass uppåt som den borde vara. Även vid min front squat som jag nämnade ovan så lutar jag lite för mycket framåt.

Jag har som sagt inte läst igenom resten av tråden så ignorera följande om det redan har tagits upp men det skulle vara kul att veta ditt och andra (som kan göra squats)s mått på the lunge test. Flera har ju kommenterat om att fotlederna kan vara inblandade så just därför skulle det vara kul att veta. Man ska ju sätta knät mot väggen o försöka komma så lång borta som man kan med foten och sedan mäter man avståndet "d" som visas på bilden.

http://sportspodiatryinfo.files.wordpress.com/2010/02/lunge-test4.png

mikaelj
2013-10-14, 20:58
Om du försöker att gå ned helt rakt med korrekt teknik, känner du då att det stramar någonstans?

pezrulezhaakon
2013-10-14, 21:41
Beholder

Det är väl klart att de kan böja benen i någon form, som att sätta sig på en stol eller liknande.
Men att ha en stång på ryggen och göra vad som anses en korrekt och förhållandevis riskfri tävlingsböj med tillräckligt djup är en helt annan sak.

Knäböj är och kommer alltid vara en kompromissövning mellan de inkopplade musklerna och lederna.