Visa fullständig version : Negativa effekter på fysiken av att spy?
mrmuscles
2013-10-13, 17:45
Hej! Har haft gallsten sen ett tag tillbaka och kan få ont lite då och då, det enda som hjälper när jag har ont är att sätta fingrarna i halsen och spy *spy*
Undrar om detta har några negativa effekter på muskelbygget eller metabolismen? Brukar kompensera för maten som jag spytt upp när smärtan har släppt, kan få sånna här anfall allt ifrån 1-3 gånger per vecka och ibland inte alls.
Nu kan jag ingenting om gallsten men finns det inget bot mot det?
mrmuscles
2013-10-13, 19:37
Nu kan jag ingenting om gallsten men finns det inget bot mot det?
går att operera, men det har aldrig blivit av än
Voltaren/diklofenak fungerar riktigt bra mot gallstenssmärta! Så testa det istället för att sätta fingrarna i halsen.
Edit: jag läste dåligt, inget annat än att spy hjälper stod det ju. Så ignorera mitt svar ovan :-)
Anton Fräs
2013-10-14, 10:26
Upprepade kräkningar riskerar att skada tänder, kan orsaka blödningar i strupen och om du forcerar kräkningar med hjälp av handen kan huden bli skadad.
Detta är dock vid upprepat (dagligen) kräkande under lång tid.
Men ta itu med operationen tycker jag.
LoveMachine
2013-10-14, 11:50
Att spy ger inte så mycket i min erfarenghet. Även diklofenak är ganska verklinglöst när stenarna bråkar på riktigt. Däremot så är diklofenak bra mot dne ömhet som brukar vara kvar efter en attack. Ta och operera dig, det är den enda vettiga lösningen om det är återkommande. När jag hade som ondast så övervägde jag nästan att operera mig själv bara för att slippa ha ont. Det är knappast opti att ha ont och den stress det innebär.
Jag fick en rejäl attack tio dagar innan jag skulle flytta till Japan och skulle bli schemalagd för en operation. Men då jag skulle vara i fel land när det väl begav sig så tyckte man att det var bättre att ge mig en akuttid istället. Så jag fick ligga inne i ett och ett halv dyng innan man hade en lucka och opererade mig. Det var tydligen en ganska ful historia som to ovanligt länge att få ut.
mrmuscles
2013-10-16, 16:50
Upprepade kräkningar riskerar att skada tänder, kan orsaka blödningar i strupen och om du forcerar kräkningar med hjälp av handen kan huden bli skadad.
Detta är dock vid upprepat (dagligen) kräkande under lång tid.
Men ta itu med operationen tycker jag.
nja det behöver jag nog inte oroa mig över, är mer orolig ifall det har några negativa effekter på proteinsyntesen/förbränningen/hormoner osv.
nja det behöver jag nog inte oroa mig över
Att dina tänder fräts sönder är nog något att oroa sig över.
Du inser nog själv att hålla på att spy inte är hållbart. Förhoppningsvis kan du hitta en riktig lösning. Proteinsyntesen är det sista du ska oroa dig över här.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.