handdator

Visa fullständig version : Skulle du kunna jobba som polis?


JensAndreas
2013-10-13, 13:56
Att vara polis måste vara världens jobbigaste och mest otacksamma yrke, jag själv säger solklart nej, att varenda dag behöva slåss med skrikande psykfall, mosade jävla fyllon och uppskurna pundare och bli kallad för fi tta, gris, fascist, horunge, mammaknullare osv. när man försöker hjälpa folk...

Undrar hur många poliser som begår självmord efter ett år alltså.

cero
2013-10-13, 14:00
Polis hade nog varit ett ganska spännande jobb, synd att de inte tjänar något vidare. Som du säger kräver det ett starkt psyke i vissa fall men det hade jag nog klarat av. Blir man kallad saker osv får man ta på sig rollen som polis och inte ta saker personligt.

Jens.Andersson
2013-10-13, 14:02
Varför skulle poliser begå självmord? Låter väl rimligare att de satsade på annan karriär.

JensAndreas
2013-10-13, 14:05
Varför skulle poliser begå självmord? Låter väl rimligare att de satsade på annan karriär.

Tänk dig själv att man försöker hjälpa folk och så blir man kallad för grisfi tta, svin osv. varenda dag, man möter alla möjliga sorters människor man inte kan hjälpa, samtidigt måste man dras med alla som snackar ACAB och kastar sten på en.

Onigiri
2013-10-13, 14:08
Tänk dig själv att man försöker hjälpa folk och så blir man kallad för grisfi tta, svin osv. varenda dag, man möter alla möjliga sorters människor man inte kan hjälpa, samtidigt måste man dras med alla som snackar ACAB och kastar sten på en.Tänk dig att man försöker hjälpa folk, och är de jättetacksamma och glada över att du hjälpte dem.

Määng
2013-10-13, 14:24
Det tyngsta enligt mig lär ju vara alla hot man får ta emot. Sjukt ovärt att vakna upp till ljudet av 20 medlemmar från Hells angels utanför fönstret.

iddqd
2013-10-13, 14:25
Nej, det skulle gå emot mina principer lite.

4623
2013-10-13, 14:26
Var inne på att bli polis ett tag. Men tog aldrig tag i det. Är dessutom inte speciellt intresserad av ett yrke där kvotering förekommer.

supercharge
2013-10-13, 14:39
Det beror ju lite på vad man är för polis också. Det är ju inte direkt så att man skickar nybakade poliser på knarkrazzia, storma MC-klubbar eller röja upp i Rosengård. Och polisarbete kan ju lika gärna vara att nykterhetstesta folk som kör av Finlandsbåten, mäta hastighet på trafiken vid någon landsväg, eller utreda ekonomisk brottslighet.

Jag tror man blir ganska van vid sitt arbetsområde, och många halvfigurer och småkriminella har man sannolikt någon arbetsmässig relation till i sitt område. Så man vet ungefär hur de beter sig. Sedan kan ju polisen jävlas tillbaka med folk som beter dig illa, och plocka in dem med valfri förevändning. Det är nog i så fall värre att vara ordningsvakt tror jag.

Men det var nog mycket trevligare att vara polis förr misstänker jag, på Kling och klang tiden i folkhemssverige.

LeBron
2013-10-13, 15:07
Och sen ska vi inte glömma att hen riskerar livet för en pisslön.

hultman
2013-10-13, 15:44
Och sen ska vi inte glömma att hen riskerar livet för en pisslön.

31 poliser har blivit dödade i tjänst på 113 år.

Även om man nu skulle "vilja hjälpa" så är majoriteten av polisernas yrkesutövning att beblanda sig med småpundare och/eller "bekämpa" brott som inte spelar någon roll för gemene man. Det är vanligare att de irriterar folk än hjälper till. Och om man nu som normal människa skulle börja arbeta som snut skulle man aldrig stå ut med sina pretentiösa och mobbade kolleger som blivit polis för att få någon som helst auktoritet här i livet.

JensAndreas
2013-10-13, 15:50
31 poliser har blivit dödade i tjänst på 113 år.


Oj, så lite? Hur fick du reda på det?

jenni
2013-10-13, 16:38
Pratar om polis i sverige nu? Då kanske man hade kunnat, beroende på vilken sorts uppgift man hade, patrull skulle jag dock inte klara

nissepelle
2013-10-13, 16:59
Inte en chans, hatar i allmänhet poliser. Har svårt med det där att andra människor som inte är ett jävla dugg bättre eller mer värda än någon annan ska komma med någon lagstadgad rättighet att vara auktoritär över mig.

hultman
2013-10-13, 17:22
Oj, så lite? Hur fick du reda på det?

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svenska_polisen

tjing
2013-10-13, 17:23
Aldrig.

Skulle inte orka bete mig mot idioter; de skulle åka på stryk i häktet direkt.

Herr Oberst
2013-10-13, 17:32
Tänk dig själv att man försöker hjälpa folk och så blir man kallad för grisfi tta, svin osv. varenda dag, man möter alla möjliga sorters människor man inte kan hjälpa, samtidigt måste man dras med alla som snackar ACAB och kastar sten på en.

Det är ju skitsamma. Det är ju ändå bara uniformen som dessa clowner hatar. Men visst, tål man inte att få "knoulla din mamma" slängt efter sig så är nog inte polis det man ska satsa på.

Det som verkligen är piss med polisyrket är ju hur cheferna dom polisen arbetar för aldrig någonsin står upp för sina underordnade. När den vidriga journalisten sticker fram mikrofonen till chefen och frågar om det verkligen var nödvändigt att låta den misstänkta ligga ner på den kalla marken i 5 minuter i samband med gripandet, och chefen säger något i stil med att polismännen brustit i sina rutiner bla bla bla och att dom nu ska skickas på någon värdegrundsutbildning för att komma tillrätta med sina brister bla bla bla

hultman
2013-10-13, 17:48
Det är ju skitsamma. Det är ju ändå bara uniformen som dessa clowner hatar. Men visst, tål man inte att få "knoulla din mamma" slängt efter sig så är nog inte polis det man ska satsa på.

Det som verkligen är piss med polisyrket är ju hur cheferna dom polisen arbetar för aldrig någonsin står upp för sina underordnade. När den vidriga journalisten sticker fram mikrofonen till chefen och frågar om det verkligen var nödvändigt att låta den misstänkta ligga ner på den kalla marken i 5 minuter i samband med gripandet, och chefen säger något i stil med att polismännen brustit i sina rutiner bla bla bla och att dom nu ska skickas på någon värdegrundsutbildning för att komma tillrätta med sina brister bla bla bla

Hahaha. Här har vi någon som varit utanför dörren. Ett par-tre gånger.

cero
2013-10-13, 17:48
Det som verkligen är piss med polisyrket är ju hur cheferna dom polisen arbetar för aldrig någonsin står upp för sina underordnade. När den vidriga journalisten sticker fram mikrofonen till chefen och frågar om det verkligen var nödvändigt att låta den misstänkta ligga ner på den kalla marken i 5 minuter i samband med gripandet, och chefen säger något i stil med att polismännen brustit i sina rutiner bla bla bla och att dom nu ska skickas på någon värdegrundsutbildning för att komma tillrätta med sina brister bla bla bla

Detta fick mig att tänka på Maria LaGuerta i Dexter. :D

Glen
2013-10-13, 19:20
Hahaha. Här har vi någon som varit utanför dörren. Ett par-tre gånger.


Med tanke på vad Herr Oberst skrev (som är rätt "spot on" om man lyssnar runt lite) och med tanke på vad du själv skrev tidigare verkar det onekligen vara tvärt om.

Herr Oberst
2013-10-13, 19:45
Med tanke på vad Herr Oberst skrev (som är rätt "spot on" om man lyssnar runt lite) och med tanke på vad du själv skrev tidigare verkar det onekligen vara tvärt om.

Hultman är nog ute en del. Fast han beblandar sig inte med varken "grisar" eller "golare" ;)

Herr Oberst
2013-10-13, 19:47
Detta fick mig att tänka på Maria LaGuerta i Dexter. :D

Intressant, jag som faktiskt började följa Dexter igår. Dock inte lärt känna MLG så pass väl ännu.
Men en skön serie helt klart, 9 avsnitt avklarade :thumbup:

hidden
2013-10-13, 20:38
Ja, jag skulle kunna tänka mig vara polis. Verkar som ett spännande yrke och meningsfullt. Har varit i kontakt med en polis engång, och jag kände mycket tacksamhet utifrån den personens agerande. Sedan är jag inte kriminell eller beter mig inte som ett svin i allmänhet, därför är jag sällan i kontakt med poliser.

Sniggel
2013-10-13, 21:30
Du laddar inte ner filer illegalt då alltså hidden? :D
Kör inte för fort? :p

Raschmus
2013-10-14, 08:03
Nej. Känner ingen moralisk skyldighet att följa lagen för att det är just lag, vore då märkligt att försöka få omgivningen att lyda. Alltså jag följer många lagar för att jag inte vill torska men känner ingen moralisk skuld i att bryta dem.

PureWhey
2013-10-14, 08:19
Nej, tycker det finns alldeles för mycket skitlagar samt att det är fel hur vissa personer p.g.a. yrke är viktigare i rättsliga sammanhang.

r1kkie
2013-10-14, 08:21
Piketen annars nej.

hidden
2013-10-14, 08:25
Du laddar inte ner filer illegalt då alltså hidden? :D
Kör inte för fort? :p

Erhåller inget körkort, och eehh jo förekommer viss illegal förvärvning av filer till datorn :d
Men utöver det sker inte mycket illegalt vad jag vet :)

filmjölk
2013-10-14, 09:00
Jag hade gärna gjort det om jag fick och kunde. Jag skulle nog kunnat bli en bra polis tror jag.

StorEric
2013-10-14, 09:38
Piketen annars nej.

Samma.. Så man får röja runt lite och slippa småbarnen. :devil:

envisgryn
2013-10-14, 09:40
Inte en chans, hatar i allmänhet poliser. Har svårt med det där att andra människor som inte är ett jävla dugg bättre eller mer värda än någon annan ska komma med någon lagstadgad rättighet att vara auktoritär över mig.

Du verkar vara en aning förvirrad.

benya
2013-10-14, 09:48
Spännande och varierande jobb, kan jag tänka mig att det är att.
Finns säkert goda möjligheter för de som vill utvecklas, lära sig nya saker och byta områden inom polisyrket.
Ingen dag blir lik den andra liksom, och man vet aldrig vilka äventyr och påfrestningar man kommer att ställas inför varje nya arbetsdag, typ. Stimulerande och utmanande, föreställer jag mig.

Hade lätt kunna tänka mig att vara snut, även om lönen inte är den schysstaste men de har säkert bra OB ersättning och andra riktigt bra förmåner.

r1kkie
2013-10-14, 09:48
Samma.. Så man får röja runt lite och slippa småbarnen. :devil:

Lite mer action. :)

Rosafluffig
2013-10-14, 09:57
Absolut. Går på PHS och hoppas på att det är rätt val. Finns både fördelar och nackdelar inom alla yrken, och tror också dubbelmoral förekommer inom de flesta yrken även om det blir väldigt konkret inom polisyrket. Finns ju väldigt mycket man kan jobba med inom polisen, går det emot ens moral att "sätta dit folk för fortkörning" ex så behöver man ju inte jobba som trafikpolis... Men man bör ju dela grundvärderingarna. Lagen är ju ganska luddig många gånger, man e ju fortfarande människa och omständigheter gör att man kanske inte handlar helt felfritt alltid. Det viktigaste anser jag är syftet med ens handlingar, men kan man rättfärdiga hur man tänkte då och vad målet var ser jag inga problem att överskrida lagen, polis eller ej, därmed inte sagt att man skall missbruka sina befogenheter, tyvärr finns det ju rötägg överallt.

StorEric
2013-10-14, 10:02
Lite mer action. :)

Exakt. *flex*

nissepelle
2013-10-14, 10:06
Du verkar vara en aning förvirrad.

Nej inte det minsta, men tack för omtanken.

Gober
2013-10-14, 10:06
Spännande och varierande jobb, kan jag tänka mig att det är att.
Finns säkert goda möjligheter för de som vill utvecklas, lära sig nya saker och byta områden inom polisyrket.
Ingen dag blir lik den andra liksom, och man vet aldrig vilka äventyr och påfrestningar man kommer att ställas inför varje nya arbetsdag, typ. Stimulerande och utmanande, föreställer jag mig.

Hade lätt kunna tänka mig att vara snut, även om lönen inte är den schysstaste men de har säkert bra OB ersättning och andra riktigt bra förmåner.

Nej det är inte bra OB, den är usel. Det fanns bättre förmåner en gång i tiden men även det har ändrats. Bra lön kan du få efter väldigt många år om du jobbar dig upp till tex yttre befäl.

Jag tror också som Herr Oberst att de mest negativa med yrket är hur poliser blir behandlade av byråkrater uppifrån. Att ständigt bli motarbetad osv. Sen finns det många unga poliser som anser att den gamla kårandan med pissig människosyn finns kvar och att många dras in i det och förändras till sämre människor med tiden.

Finns säkert mycket positivt som väger upp, sen om det är tillräckligt är en annan femma.

Rosafluffig
2013-10-14, 10:11
Nej det är inte bra OB, den är usel. Det fanns bättre förmåner en gång i tiden men även det har ändrats. Bra lön kan du få efter väldigt många år om du jobbar dig upp till tex yttre befäl.

Jag tror också som Herr Oberst att de mest negativa med yrket är hur poliser blir behandlade av byråkrater uppifrån. Att ständigt bli motarbetad osv. Sen finns det många unga poliser som anser att den gamla kårandan med pissig människosyn finns kvar och att många dras in i det och förändras till sämre människor med tiden.

Finns säkert mycket positivt som väger upp, sen om det är tillräckligt är en annan femma.

Håller jag definitivt med om, tror dock att det är så på de flesta jobb där man e statligt/kommunalt anställd och inte har nån högre position tyvärr... Tror dock att det är ett roligt yrke med rätt kollegor :)

shadowfire
2013-10-14, 10:14
Det tyngsta enligt mig lär ju vara alla hot man får ta emot. Sjukt ovärt att vakna upp till ljudet av 20 medlemmar från Hells angels utanför fönstret.

Hur vanligt är detta?

Jag har fått berättat för mig att de mer rutinerade poliserna i många fall har som en slags relation till gängmedlemmar, att det oftast går rätt lugnt till vid rutinkontroller av fordon med t.ex. HA i osv. Gänget har koll på vilka poliser som patrullerar i deras område och poliserna har koll på vilka gängmedlemmar som huserar i samma område. Som mest spänt blir det när någon nyrekryterad polis blir nervös och börjar brösta upp sig o försöka visa makt (och i sin tur stressar gänget).

Jag har inte fått uppfattningen av att enskilda poliser får en direkt hotbild på sig från gäng typ HA?

Määng
2013-10-14, 10:19
Hur vanligt är detta?

Jag har fått berättat för mig att de mer rutinerade poliserna i många fall har som en slags relation till gängmedlemmar, att det oftast går rätt lugnt till vid rutinkontroller av fordon med t.ex. HA i osv. Gänget har koll på vilka poliser som patrullerar i deras område och poliserna har koll på vilka gängmedlemmar som huserar i samma område. Som mest spänt blir det när någon nyrekryterad polis blir nervös och börjar brösta upp sig o försöka visa makt (och i sin tur stressar gänget).

Jag har inte fått uppfattningen av att enskilda poliser får en direkt hotbild på sig från gäng typ HA?

Vet inte direkt hur vanligt det är. Men som du skriver är det nog mest när det är nyexaminerade poliser som spänner sig som det blir jobbig stämning. Har mest stött på såna men de gånger jag träffat mer rutinerade poliser har de faktiskt betett sig som folk.

JensAndreas
2013-10-27, 18:12
Nej, det skulle gå emot mina principer lite.

På vilket sätt?