handdator

Visa fullständig version : Kreatin, proteinpulver, bcaa etc. Vad ska JAG äta?


Tfitness
2013-10-13, 00:38
Antar att jag kommer få frågan om hur min kost ser ut så här är den.
Frukost
250g kvarg
1dl äggvita
1dl sportgryn och råg
Lite funlight
Vatten
Blanda med mixer och drick.

Lunch
Kött, kyckling eller torsk
Ris eller potatis
Sallad

Middag
Som lunch.
Sallad.

Fika/mellanmål under dagen.
Äpple eller banan
Lchf-bröd med skina, ost och salt

Försöker ha en ätardag under veckan för att kunna unna mig men ändå i måttliga mängder.
Nu under bulkperiod så är jag inte lika noga med kosten som under deff.

Jag var och köpte kreatin och proteinpulver häromdagen och det blev följande:

• Kreatin monohydrate från
Scitec nutrition

• Proteinpulver från
Self omninutrition
3phase
8hours formula

Jag var inställd på att köpa något kreatin och bcaa men gubben i butiken kunde verkligen sin sak kändes det som och rekommenderade istället detta protein.

Kreatinet tar jag enligt följande.
Kroppsvikt/3=mängd kreatin per dag under första veckan. Sen hälften av den mängden som underhåll tills burken är slut.
75/3=25 gram/dag första veckan
25/2=12,5 gram/dag resten av burken. Blir nog 10g då det är lättare att räkna ut.
Dricker 400ml vatten till 5 gram kreatin.

Doseringen ser ut såhär:
- 10g/800ml vatten på fastande mage innan frukost ca 08.00.
- 10g/800ml vatten efter 14.00.
- 5g/400ml vatten på kvällen runt 21.00.

Proteinet brukar jag blanda ner i någon av shakerna när jag har tränat. Oftast den sista shaken för dagen då jag brukar träna på kvällen och då tar jag kreatin med protein direkt efter träning.

Ni som har använt eller använder kreatin hur mycket vatten drack ni under dagen? Ska man blanda med något annat än vatten?
Vad kan hända om man överdoserar mängden kreatin?
Räcker 10g/dag som underhåll?

Det jag vill med min träning är att bygga upp lite mer muskelmassa än det jag har nu. I januari/februari börja med deff inför sommaren och sen vara i en så bra form som möjligt till värmen kommer hit.

Är det något mer tillskott jag behöver ta? Tacksam för svar.

MrLomax
2013-10-13, 02:05
Jag kan inte svara på dina frågor, för jag är ingen expert.
Men jag tror du kommer att få frågor av experterna innan de kan svara.

Hur hårt tränar du?
Hur ofta tränar du?
Vad tränar du?
Hur gammal är du?
Man eller kvinna?
Längd/vikt?

Min gissning är att det är relevanta uppgifter som måste finnas med för att kunna göra ge ett bra svar.

Min personliga åsikt och tro är att allt det som du betalar dyra pengar för och proppar i dig har ytterst liten eller marginell effekt på din träning och kropp. Det är många gånger bättre att du lägger de pengarna på mer och bättre mat. Så tror jag. ;) Och god/mycket sömn. Köp en skitbra säng istället för att proppa i dig en massa piller och pulver.

bigjepp
2013-10-13, 08:12
Uppladdningsfas är enligt mig onödigt, kör 5g kreatin i proteinet efter träning. (Är lättast så enligt mig, kan dock tas när som på dagen)

Tfitness
2013-10-13, 08:31
Men jag tror du kommer att få frågor av experterna innan de kan svara.

Hur hårt tränar du?
Hur ofta tränar du?
Vad tränar du?
Hur gammal är du?
Man eller kvinna?
Längd/vikt?

Min gissning är att det är relevanta uppgifter som måste finnas med för att kunna göra ge ett bra svar.

Märks att det var sent när jag skrev inlägget när jag glömde dem frågorna.
Jag försöker träna styrketräning med hemmautrustnig 4-6 dagar i veckan. Jag brukar köra 40 min hård träning med så lite vila mellan alla set, Max runt 60-70 sek vila. Jag är 25, man, väger 75 på 178cm.

Victuhh
2013-10-13, 08:35
Protein, bcaa & kreatin är ju faktiskt kosttillskott som beviserligen fungerar och inget av dem är ju särskilt dyrt.

En fråga som väcktes hos mig var dock hur du gör efter träningen? Är det proteinshake och sen marsch i säng? Många gör som jag att de äter sitt största mål mat precis efter träningen för att stimulera tillväxt.

Överdoserar du kreatinet kan det möjligen ge bättre effekt och kanske att du får lite uppblåst mage. Överskottet kreatin kroppen inte kan ta emot åker nämligen ut igen.

Du kan blanda kreatinet med vad du vill, men skippa kaffet för säkerhets skull. Tex juice är bra eftersom kreatinet kan tas emot fortare!
MvH

z_bumbi
2013-10-13, 08:44
Jag skulle satsa på frysta blandande grönsaker och fet fisk för det saknas i kosten. Fett totalt är svårare att uttal sig om men risken finns att det också är lågt.

Kreatin kan få högre upptag om man tar det med kolhydrater så ta 5-10 g tillsammans med en måltid. 5 g bör räcka men kreatin är så billigt idag att man lika gärna kan ligga på 10 g så kan eventuella möjliga orsaker att man inte laddar fullt på 5 g undvikas (jag har inte hört talas om några sådana orsaker). Att ta det tillsammans med en måltid minskar också, enligt min erfarenhet, risken för magproblem.
Laddningen kan du köra om du vill men du tjänar bara två till tre veckor på det jämfört med att inte fylla för efter en månad är det fyllt oavsett metod.

Tfitness
2013-10-14, 22:50
Protein, bcaa & kreatin är ju faktiskt kosttillskott som beviserligen fungerar och inget av dem är ju särskilt dyrt.

En fråga som väcktes hos mig var dock hur du gör efter träningen? Är det proteinshake och sen marsch i säng? Många gör som jag att de äter sitt största mål mat precis efter träningen för att stimulera tillväxt.

Överdoserar du kreatinet kan det möjligen ge bättre effekt och kanske att du får lite uppblåst mage. Överskottet kreatin kroppen inte kan ta emot åker nämligen ut igen.

Du kan blanda kreatinet med vad du vill, men skippa kaffet för säkerhets skull. Tex juice är bra eftersom kreatinet kan tas emot fortare!
MvH

Jag brukar träna runt 19-22 och direkt efter det tar jag 10g kreatin samt 50g protein. Brukar lägga mig runt 23-00. Säljaren i butiken sa att jag inte ska överdosera kreatin för att det kan skada njurarna. Kändes trovärdigt för annars hade han väl sagt att jag kan dricka mer för att få sälja mer resonerade jag.
När jag går av min första vecka tänkte jag ta 5g på fastande mage innan frukost och sen 5g på kvällen.

Varför är det så viktigt att ta det på fastande mage? Tas det upp snabbare av kroppen?

Jag skulle satsa på frysta blandande grönsaker och fet fisk för det saknas i kosten. Fett totalt är svårare att uttal sig om men risken finns att det också är lågt.

Kreatin kan få högre upptag om man tar det med kolhydrater så ta 5-10 g tillsammans med en måltid. 5 g bör räcka men kreatin är så billigt idag att man lika gärna kan ligga på 10 g så kan eventuella möjliga orsaker att man inte laddar fullt på 5 g undvikas (jag har inte hört talas om några sådana orsaker). Att ta det tillsammans med en måltid minskar också, enligt min erfarenhet, risken för magproblem.
Laddningen kan du köra om du vill men du tjänar bara två till tre veckor på det jämfört med att inte fylla för efter en månad är det fyllt oavsett metod.

Jo det där med frysta grönsaker glömde jag. Blir lite sånt och även färska grönsaker. Läs svaret ovanför ditt citat i detta inlägg får du gärna svara på om du kan.