handdator

Visa fullständig version : Läkning samt läkningstid för muskelbristning?


liftbig
2013-10-12, 20:37
Har fått en muskelbristning i min ena bröstmuskel. Har gjort ett ultraljud som visade en bristning på 2 x 0.5cm.

Det var 5 veckor sedan det hände och har fortfarande inte fått tillbaka särskilt mycket kraft i bröstet. Kan köra några reps med 50kg i bänkpress nu men fortfarande känner jag av ett obehag.

Kunde inte ens lyfta stången på 1-2v utan att det kändes som bröstet var påväg att gå av helt. Tidigare gjorde jag 7 reps på 140kg i bänkpress.

Enligt läkaren ska bröstmuskeln läka av sig självt men kommer det verkligen bli helt bra igen? Kan man räkna det som en stor eller liten bristning?

King Grub
2013-10-12, 20:44
En vanlig muskelbristning läker oftast fullständigt. Dock kan du räkna med en större risk att drabbas i samma område igen.

liftbig
2013-10-12, 20:46
En vanlig muskelbristning läker oftast fullständigt. Dock kan du räkna med en större risk att drabbas i samma område igen.

Ja, det är definitivt slut på maxningar i bänkpressen och liknande. Om mitt bröst läker kommer jag inte gå under 6 reps.

Men hur lång tid brukar ta ta? Det känns som det läkte fram tills där jag är nu och sedan har det stått relativt stilla nu senaste 2 veckorna. Det smärtar aldrig i vardagen längre.

King Grub
2013-10-12, 20:59
Det kan handla om månader till ett år eller längre om det är en svår bristning. Det kommer att bli bättre hela tiden, om du inte gör något dumt, men det går alltid långsammare än man vill.

liftbig
2014-01-14, 21:02
Har nu gått en tid, fått tillbaka en del kraft sakta men säkert i bröstmuskeln. Dock är det långt ifrån vad det har varit ännu.

Det som oroar mig är nu att det börjar kännas väldigt stelt i området och har börjat ömma. Kände av en lätt smärta likt träningsvärk idag trots att jag inte tränat bröst på 1 vecka. Det bara dök upp, har inte tränat något som aktiverat bröstet sedan förra fredagen.

Enda skillnaden är att jag börjat deffa.

Rörligheten är inte särskilt bra, går till en naprapat men känns som det inte händer så mycket. Fortfarande stel i bröstet och svårt att få till bra stretch.

Scratch89
2014-01-16, 07:31
Det funkar alldeles utmärkt att utföra en vanlig hederlig "armen mot väggen och kliv framåt"-stretch. Var försiktig bara om du fortfarande känner av muskelbristningen.

GbgGrabb81
2014-02-17, 07:35
Hej,

Tänkte starta en ny tråd men hittade den här istället.

Jag har dragit på mig en muskelbristning i vänster triceps och skulle vilja ha råd om rehab träning.

Jag tränar Stronglifts 5x5 och har hållit på i ungefär 6 månader. Skadan inträffade när jag gjorde marklyft. Min teori är att bristningen uppkom eftersom jag testade att byta till ett bredare grepp vilket antagligen belastade muskeln lite annorlunda än vanligt. Det bet till i armen på tredje repetitionen men dum som man är fullföljde jag de sista två. Jag har aldrig varit skadad förut så fattade inte direkt hur allvarligt det var vilket givetvis förvärrade skadan. Dock tror jag att det fortfarande rör sig om en relativt lindrig bristning efter att ha läst en del om denna typ av skador.

Jag hade ont i ungefär ett dygn, ingen våldsam smärta men tillräckligt för att göra det obekvämt att sova första natten. Sen försvann dock smärtan gradvis, redan andra dagen kändes det mycket bättre och efter 3 dagar hade jag inte ont längre. Efter 4-5 dagar fick jag även ett blåmärke vilket tydligen skall vara positivt. Imorgon har det gått en vecka sedan jag skadade mig och jag funderar på att gå till gymmet och börja köra väldigt lätt för att se hur det känns, tydligen skall även ökad blodcirkulation snabba på läkningsprocessen.

Så mina frågor är:

Är det för tidigt att sätta igång efter en vecka?

Skall jag göra någon speciell övning eller går det bra att fortsätta som innan fast med lättare vikter?

Hur lång tid tar det innan man är tillbaka på 100 % (hur snabbt bör jag öka vikterna)?

Något mer som är viktigt att tänka på?

Tacksam för alla svar.

liftbig
2014-03-19, 21:34
Uppdaterar här igen.

Det går sakta framåt. Dock har jag kört fast ett tag nu och utvecklingen står stilla. Känner fortfarande av problemen.

Undrar egentligen mest om jag någonsin kommer kunna bänka ordentligt igen och bygga ett par rejäla bröst? Eller är man dömd till att misslyckas efter en bristning, bristningen var ändå inte så stor.

Reppade tidigare 10or på 130 i snedbänk, nu gör jag 6or på 110kg så det är en bit ifrån. Vågar inte köra vnalig bänk ännu, enda är väll att jag är mer noggrann med tekniken nu. Men kommer jag kunna återgå? Jag älskar styrkelyft och hade gärna tävlat men med en bänk som släpar känns det lönlöst.