handdator

Visa fullständig version : Variation utav basövning för bröst, vad föredrar ni?


jonteeo
2013-10-12, 14:39
Under mina 2-3 träningsår har jag mest fokuserat på hantelpress för bröst men har nyligen ändrat till bänkpress.

Vad tror ni om att variera basövningarna för bröst? T.ex. bröstpass 1: bänkpress, bröstpass 2: hantelpress, bröstpass 3: snebänk.

Jag prioriterar naturligtvis progression, vad tror ni är mest effektivt, att under en period, säg 6 månader fokusera på t.ex bänk och sedan byta ut eller att ha tre olika upplägg där jag varierar mig utav bänkpress, hantelpress och snebänk?

PureWhey
2013-10-12, 14:48
Kör den övning du vill bli bra på.

pezrulezhaakon
2013-10-12, 15:35
Stående flyes i CC.

100
2013-10-12, 15:47
Stående flyes i CC.

Påstår du att Stående flyes i CC är bäst för bröst?

major Pectoralis
2013-10-12, 15:49
Beror på hur många pass man kör per vecka.

Att köra (minst) ett pass per övning, dvs. tre pass per veckan är något jag tror på.

Själv kör jag nog liknande

mån: bänk

tis: bänk alt armhävningar alt bröstpress (alt 2-3 av nämnda)

fred: dips och militärpress

Tycker det är bra. Kör man fler övningar blir man all-round också.

Thornblom
2013-10-12, 15:49
Påstår du att Stående flyes i CC är bäst för bröst?

Jag tror att det var menat som ironi..

tossefar
2013-10-12, 15:55
Jag tror att det var menat som ironi..

Ingen vidare ironi då. Flyes skulle jag påstå är bland de främsta övningarna för större bröst.

pezrulezhaakon
2013-10-12, 15:59
100

Bäst, beror på hur du utför övningen. För bröst är övningen likvärdig. Minst lika effektiv för bröstmuskeln.

z_bumbi
2013-10-12, 15:59
Jag håller med MP, det beror helt på hur ofta och även för den delen vilka mål man har.

När jag väl är igång med träningen brukar jag däremot inte ha några större problem att få in två eller tre bröstövingar på samma pass och då försöker jag ha en som jag har mest fokus på och de andra kan variera mellan passen. Jag gör oftast på samma sätt när jag gör program åt folk dvs en övning som är samma eller i alla fall skapligt lika varje pass och sen en till tre andra övningar som går på olika pass.

Thornblom
2013-10-12, 15:59
Ingen vidare ironi då. Flyes skulle jag påstå är bland de främsta övningarna för större bröst.

Men frågan handlade ju om variation mellan basövningar? Inga stora bröst är deklarerade i denna tråd... :)

HerrCarlsson
2013-10-12, 16:18
100

Bäst, beror på hur du utför övningen. För bröst är övningen likvärdig. Minst lika effektiv för bröstmuskeln.

Nu svär du i kyrkan, alla vet att bänken är bäst. Ett alternativ kan ju vara att köra stående CC flyes men skriva upp seten som "bänk, tung bänk, tyngre bänk" i anteckningsblocket för att iaf, få med lite av magin. ;)

Rikard Jansson
2013-10-12, 16:26
Är helt övertygad om att bänk är bäst för bröst om man utför den på rätt sätt.

J89
2013-10-12, 16:28
Säger som herrn i första kommentaren, prioritera den du vill bli bra på, skulle själv valt bänk.
Hur ser ditt upplägg ut?

Nu svär du i kyrkan, alla vet att bänken är bäst. Ett alternativ kan ju vara att köra stående CC flyes men skriva upp seten som "bänk, tung bänk, tyngre bänk" i anteckningsblocket för att iaf, få med lite av magin. ;)

Det gör han verkligen inte, i bänkpress hjälper triceps och delts till i en väldigt hög grad, det gör dom inte i flyes eller cc så därmed blir belastningen likvärdig, om inte mer i cc/flyes för just bröst.
Pez är f.ö en här på forumet som du vill lyssna på.

pezrulezhaakon
2013-10-12, 16:58
HerrCarlsson

Ja, bänken är "bäst" när bröstmuskeln vet vad du kallar en övning. :smash:

Rikard Jansson
2013-10-12, 17:01
Hur ska man kunna belasta flyes tillräckligt utan att paja något annat när man väl börjar bli riktigt stark?

HerrCarlsson
2013-10-12, 17:14
Det gör han verkligen inte, i bänkpress hjälper triceps och delts till i en väldigt hög grad, det gör dom inte i flyes eller cc så därmed blir belastningen likvärdig, om inte mer i cc/flyes för just bröst.
Pez är f.ö en här på forumet som du vill lyssna på.

Läs det en gång till med vetskapen om att det vilar en hel del ironi i mitt inlägg.

Enblom
2013-10-12, 17:15
Säger som herrn i första kommentaren, prioritera den du vill bli bra på, skulle själv valt bänk.
Hur ser ditt upplägg ut?



Det gör han verkligen inte, i bänkpress hjälper triceps och delts till i en väldigt hög grad, det gör dom inte i flyes eller cc så därmed blir belastningen likvärdig, om inte mer i cc/flyes för just bröst.
Pez är f.ö en här på forumet som du vill lyssna på.

Har folk så svårt med ironi?