handdator

Visa fullständig version : Kan inte öka längre?


NeutronStar
2013-10-12, 09:33
Började träna för nio månader sedan, började på 125kg i kroppsvikt. Slutade dessvärre med en hel del jojobantning och efter sex månader var jag inte så högt upp i träningsvikterna, vilket är naturligt då jag halvbantade, 90kg knäböj 3x5, 60kg i bänkpress 3x3 och lite annat.

Vägde också in på 106kg. Tänkte stanna upp efter sex månader och bulka lite smått för att sedan börja om på nytt, förhoppningsvis mer seriöst. Men det jag inte förstår är att det är så svårt att öka.

Jag har under dessa tre månader som gått ökat med tre kilo i kroppsvikt, men det är absolut ingen skillnad i övningarna. Jag är på samma ställe, och jag minskar ibland. Det är ju underligt. Jag bulkar, samtidigt som jag väger ganska mycket vilket borde ge en liten fördel i t.ex. knäböjen som det gjorde i början.

Och det känns i kroppen också, efter ett set är jag knappast utmattad, jag får ingen träningsvärk, alltså jag kan gå ut ur gymmet och känna att jag bara slöat under hela passet. Jag känner absolut ingenting i kroppen efter ett pass. I början var det en annan visa. När jag försöker öka, som igår när jag lade till 2.5kg på knäböjen klarade jag av två rep på varje set, sen failade jag.

Har därutöver ett problem i böjen, trycker på senaste tiden med framtårna (har lyftarskor) så jag råkar ibland gå framåt när jag har vikten vilket naturligtvis är dåligt. Hur trycker man ifrån med hälen?


Vad tror ni? Käkar bra med protein och har bra fördelning på olika delar i kosten. Jag har minskat med 2.5kg i bänkpressen sedan tre månader sen. Jag försöker verkligen allt vad jag har, men det går inte. För övrigt är jag 17, fyller 18 om två månader.

Idiaao
2013-10-12, 10:17
Med tanke på att du "enbart" tar 60kg i bänkpress (typ vad jag tar och jag väger 64kg och är jättesvag *grr27*) så drar jag slutsatsen att du har en del fett på kroppen.

Hur lång är du? Känner du dig stark i första seten men tappar all styrka när du kommer till de avslutande?

Nu har jag inte varit i din position men om jag hade varit du så skulle jag börja köra lite kondition för att tappa lite kilo och samtidigt få lite mer ork.

Sen vet jag inte vad dina mål är men varför försöka bulka på den vikten när du inte orkar ett helt pass konditionsmässigt? (Känns som att det är problemet, någon extra kunnig får gärna rätta mig)

Nephelite
2013-10-12, 10:30
Börja nöta teknik, du har haft dina nybörjargains ^_^

Om du är 17 år kommer du att göra finfina ökningar framöver.

Håll igång kosten som du säger att du gör, se till att börja köra ett SCHEMA.
Alltså att du VET EXAKT vilka övningar du skall göra varje pass, vilken vikt du skall ha och släng sedan på 1,25 kg varje vecka eller något ditåt =)

Lycka till!

Nephelite
2013-10-12, 10:32
Jag rekommenderar även "So you think you can Squat/Bench/deadlift" Serierna på youtube. kolla upp dem och jobba teknik !

jontexer
2013-10-12, 11:24
hur lång är du?

RageBob
2013-10-12, 12:11
Tycker platåer är en naturlig del av träningen, även vid kaloriplus förekommer detta i vissa övningar.

Konsten är att inte ge upp vid dessa tillfällen. Finns en del knep för att komma runt platåerna, fast det har jag inget handfast råd omkring. Förr eller senare släpper det!

// mvh

z_bumbi
2013-10-12, 12:45
Med tanke på hur lång tid du har tränat så hur ser schemat ut?

NeutronStar
2013-10-12, 14:12
Tack för svaren!

Är 178 cm, har fram till nu kört Stronglifts 3x5 då 5x5 inte fungerade längre efter 4 månader eller så.

Bytte schema idag till MadCow 5x5 och MM2K för bänkpressen. Så det här är schemat:

Pass 1:

Squats: 4x5 (uppvärmning) + 1x5 (hyfsat tung)
Bänkpress: MM2K enligt en app
Rodd: 4x5 (uppvärmning) + 1x5 (hyfsat tung)

Pass 2:

Squats: 2x5 (lätta vikter, återhämtningsdag)
Militärpress: 4x5 (uppvärmning) + 1x5 (tung)
Deadlift: 4x5 (uppvärmning), + 1x5 (tung)

Pass 3:

Squats: 4x5 (uppvärmning) + 1x3 (tung, ökningsdag med 2.5kg) + 1x8 (lätta)
Bänkpress: MM2K enligt app
Rodd: 4x5 (uppvärmning) + 1x3 (tung, ökningsdag med 2.5kg) + 1x8 (lätta)

Känns för första gången bra efter ett pass, speciellt i de delarna bänkpressen tränar.. Får utvärdera det här schemat i några månader nu.

fiskiolja
2013-10-12, 14:29
Tror du missat konceptet lite. Iaf på stronglift kör man uppvärmning + 5x5(tungt). Du kan inte få mycket träning som du kör nu?