handdator

Visa fullständig version : Proteinsyntes punktuppbyggande?


BigBoy
2013-10-12, 09:01
Eller drar ex bröst nytta av ett benpass 48 timmar efter avslutat bröstpass?

Thornblom
2013-10-12, 11:10
Just proteinsyntesen vet jag inget om. Men om jag inte minns fel ska vissa GH fungera på det sättet. Någon kunnig kan säkert bekräfta detta.

PureWhey
2013-10-12, 11:40
Ska du bygga bröst med benträning, eller vad menar du?

King Grub
2013-10-12, 11:49
Proteinsyntesen är uppreglerad av styrketräningen i tränad muskulatur. Ev påverkan på proteinsyntesen från träning av andra muskler beror på hormonella faktorer.

BigBoy
2013-10-12, 12:28
Ska du bygga bröst med benträning, eller vad menar du?

Det märks att du inte är så gammal när du kommer med sådana svar. Skriv inget mer småspydigt i denna tråd, jag läser det inte ändå:)

BigBoy
2013-10-12, 12:31
Proteinsyntesen är uppreglerad av styrketräningen i tränad muskulatur. Ev påverkan på proteinsyntesen från träning av andra muskler beror på hormonella faktorer.

Där kom svaret jag ville ha.
Tack

Latissimus Dorsi
2013-10-12, 12:34
Hela kroppen är ju ständigt anabol och katabol, och när du då tränat ben så är du lite mer anabol än katabol där och därmed bygger du massa (grovt förenklat) men självklart används proteinet du ätit till uppbyggning av brösten men då dessa ej tränats så blir det plus minus noll då det inte finns någon anledning att vara lite extra anabol.

King Grub
2013-10-12, 12:55
Hela kroppen är ju ständigt anabol och katabol, och när du då tränat ben så är du lite mer anabol än katabol där och därmed bygger du massa (grovt förenklat) men självklart används proteinet du ätit till uppbyggning av brösten men då dessa ej tränats så blir det plus minus noll då det inte finns någon anledning att vara lite extra anabol.

Tränar man ben före en liten muskelgrupp kan tillväxten bli större i den lilla muskelgruppen än om man bara tränat den, eller den före ben.

Thornblom
2013-10-12, 12:58
Tränar man ben före en liten muskelgrupp kan tillväxten bli större i den lilla muskelgruppen än om man bara tränat den, eller den före ben.

Gäller detta även i scenariot där jag har tränat tung benträning på torsdagen och sedan axelträning på fredagen? Om man jämför det med tvärt om dvs.

King Grub
2013-10-12, 13:04
Inte undersökt.

tjing
2013-10-12, 13:27
Ja, det där med ben innan mindre muskelgrupper är intressant.

Som sagt, hormonella faktorer som gäller i scenariot som TS efterfrågar. Men det regleras även mycket av gener och kost, så träningen är definitivt inte nödvändigtvis det viktigaste i det avseendet.

Hormoner är ju väldigt viktigt för muskeluppbyggnad och styrkeutveckling på sikt, men inte för den akuta proteinsyntesen. Du ser inte många framgångsrika styrkelyftare utan hårväxt och med låga testosteronniver; det krävs höga nivåer testosteron för att utveckla styrka till den milda grad och har man låga nivåer (t ex som exempel på genetiska variationer) kommern man förmodligen aldrig komma särskilt långt i gymmandet p g a taskig utveckling. Visst kan man bygga en okej fysik, men inte mycket mer än så. Och det krävs förmodligen mer jobb och slit.

Testosteron har både effekter på sikt när det gäller gen-transkription och anabol signalering via mTOR etc och akut p g a effekter på kalcium-jonkanaler och kontraktion i muskler. Katekolaminer som utsöndras någorlunda dosberoende vid intensiv aktivitet stimulerar leydigceller i testiklarna att utsöndra testosteron till blodet; därav ackompanjeras ofta höga nivåer akut stress av ökad testosteronutsöndring, något som evolutionärt givetvis är en förutsättning för överlevnad när man måste handla snabbt och kraftfullt. Eller göra barn. Även det snabbt och kraftfullt om man vill.

BigBoy
2013-10-12, 13:45
Men om nu någon tränar 15 set rygg, nog måste uppbyggnaden pågå mer än ett eller två dygn?

King Grub
2013-10-12, 13:45
Runt 24 timmar.

tjing
2013-10-12, 13:50
Men om nu någon tränar 15 set rygg, nog måste uppbyggnaden pågå mer än ett eller två dygn?

Nej, inte proteinsyntesen.

Angående anabol signalering, satellitceller etc så är det kanske en annan femma. Så det beror lite på vad du menar med "uppbyggnaden". Under en bulk är du t ex i ett anabolt och således potentiellt uppbyggande tillstånd en stor del av tiden, men du bygger ändå inte muskelprotein under längre tid, fastän uppbyggnaden kanske blir större under den tiden vid gynnsamma förutsättningar osv.

BigBoy
2013-10-12, 14:08
Okej, jag missförstår något här tjing..så uppbyggnad pågår men ändå inte.
Vill mest ha det förklarat för mig.
Jag vet ju, för att ta exemplet ovanför, om jsg tränar 15-20 set rygg så det omöjligt med rygg igen inom åtminstonde 5-6 dagar. Detta har jag tolkat som att kroppen bygger muskler denna tid. Vilket den ju gör. Behövs inte förhöjd proteinsyntes för detta?

major Pectoralis
2013-10-12, 14:21
Så länge "bygger" man inte muskler, åtminstone inte enligt det aktuella forskningsläget, som iofs inte är helt omfattande.

Däremot kanske det krävs 15-20 set för någon tränad för att överhuvud taget få någon nettoeffekt av sin höjda proteinsyntes (dvs. mer massa)

Man kan väl se proteinsyntesen som ett fyllt badkar som det rinner i och ur hela tiden. Det är fler faktorer än träning som påverkar syntesen.

AntonHakan
2013-10-12, 14:54
Okej, jag missförstår något här tjing..så uppbyggnad pågår men ändå inte.
Vill mest ha det förklarat för mig.
Jag vet ju, för att ta exemplet ovanför, om jsg tränar 15-20 set rygg så det omöjligt med rygg igen inom åtminstonde 5-6 dagar. Detta har jag tolkat som att kroppen bygger muskler denna tid. Vilket den ju gör. Behövs inte förhöjd proteinsyntes för detta?

Jag är ingen vetenskapsman när det kommer till detta men utifrån vad jag hört och läst så ser jag det på detta sätt:
Om man tränar exempelvis 15 set rygg så kommer ändå bara proteinsyntesen pågå i ca 48, däremot kan musklerna behöva längre tid att återhämta sig för att kunna prestera igen eftersom att man tränade dem så mycket och hårt.
OBS, detta gäller för rena tränande.

King Grub
2013-10-12, 14:55
Jag är ingen vetenskapsman när det kommer till detta men utifrån vad jag hört och läst så ser jag det på detta sätt:
Om man tränar exempelvis 15 set rygg så kommer ändå bara proteinsyntesen pågå i ca 48, däremot kan musklerna behöva längre tid att återhämta sig för att kunna prestera igen eftersom att man tränade dem så mycket och hårt.
OBS, detta gäller för rena tränande.

48 timmar gäller bara absoluta nybörjare. Redan efter några veckors träning stimuleras proteinsyntesen inte mer än i 24 timmar efter träning.

starkaillern
2013-10-12, 15:41
48 timmar gäller bara absoluta nybörjare. Redan efter några veckors träning stimuleras proteinsyntesen inte mer än i 24 timmar efter träning.

Är själva musklerna då ''färdig byggda'' efter dessa 24 timmar?

Thornblom
2013-10-12, 15:42
Är själva musklerna då ''färdig byggda'' efter dessa 24 timmar?

Om du vill kalla det så, ja. Men det betyder inte att de är helt återhämtade.

Röda Björnen
2013-10-12, 15:59
Krävs lite mer än enkel proteinsyntes för att förklara muskeluppbyggning.

En fråga jag kom att tänka på såhär enkelt för det låter konstigt i mina ögon, det är väl inte så att proteinsyntesen i en viss muskel är förhöjd utan det är väl proteinsyntesen i hela kroppen som är förhöjd ?

MVH

BigBoy
2013-10-12, 16:02
Krävs lite mer än enkel proteinsyntes för att förklara muskeluppbyggning.

En fråga jag kom att tänka på såhär enkelt för det låter konstigt i mina ögon, det är väl inte så att proteinsyntesen i en viss muskel är förhöjd utan det är väl proteinsyntesen i hela kroppen som är förhöjd ?

MVH

Det är ju min grundfråga, som du fick bättre ord på.

King Grub
2013-10-12, 16:12
Krävs lite mer än enkel proteinsyntes för att förklara muskeluppbyggning.

En fråga jag kom att tänka på såhär enkelt för det låter konstigt i mina ögon, det är väl inte så att proteinsyntesen i en viss muskel är förhöjd utan det är väl proteinsyntesen i hela kroppen som är förhöjd ?

MVH

Proteinsyntesen stimuleras lokalt, i den tränade muskeln.

Tränar du ett ben, t ex, händer det inget i det andra.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16972050

Sverker
2013-10-12, 16:28
Jag har för mig att man studerat effekten av att fortsätta träna det hela benet medan det brutna benet varit passivit i ett gipspacket.
Resultatet att det gipsade benet tappar mindre musklemassa och snabbare kommer tillbaka till ursprunglig styrka. Något som är possitivt både för sjukvården och för patienten.

Sanning eller överbevisat idag ?

Anders The Peak
2013-10-12, 16:31
Jag har för mig att man studerat effekten av att fortsätta träna det hela benet medan det brutna benet varit passivit i ett gipspacket.
Resultatet att det gipsade benet tappar mindre musklemassa och snabbare kommer tillbaka till ursprunglig styrka. Något som är possitivt både för sjukvården och för patienten.

Sanning eller överbevisat idag ?

fortfarande sanning

BigBoy
2013-10-12, 17:02
Vi fortsätter frågorna. Stimuleras proteinsyntesen mer av att mangla en muskel rejält?
På pappret dvs:-)

major Pectoralis
2013-10-12, 17:10
Försöker du legitimera fjutträning?

Man måste självklart pressa sig för att utvecklas i längden.

King Grub
2013-10-12, 17:17
Vi fortsätter frågorna. Stimuleras proteinsyntesen mer av att mangla en muskel rejält?
På pappret dvs:-)

Hög volym med låg belastning stimulerar proteinsyntesen mer än låg volym med hög belastning.

http://www.plosone.org/article/fetchObject.action?uri=info:doi/10.1371/journal.pone.0012033.g001&representation=PNG_I

Fasted-state mixed (A), myofibrillar (B), and sarcoplasmic (C) protein synthesis (FSR) at rest and following resistance exercise.

Capital letter indicates a mean that is significantly different from rest, P<0.05. *Significantly different from 30WM within that time point, P<0.05. †Significantly different from 90FAIL within that time point, P<0.05. ‡Significantly different from 24h post within group. Values are means ± SEM.

90% of repetition maximum (1RM) until volitional failure (90FAIL), 30% 1RM work-matched to 90%FAIL (30WM), or 30% 1RM performed until volitional failure (30FAIL)

low-load high volume resistance exercise is more effective in inducing acute muscle anabolism than high-load low volume or work matched resistance exercise modes.

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0012033

Akut proteinsyntes stimuleras maximalt vid en intensitet av 60-90% av 1RM. Större intensitet än 75% av 1RM verkar inte ge större stimulans, snarare tvärtom.

http://jp.physoc.org/content/587/1/211/F2.medium.gif

Dose–response relationship of myofibrillar protein synthesis (FSR, fractional synthetic rate,% h−1) measured at 1–2 h post-exercise for 5 young men and 5 older men at each intensity The responses of the young men overall were greater than those of the older men (P < 0.04). The responses between 60 and 90% of 1 RM in young and old were indistinguishable from each other but those in the young were together significantly higher than in the older men (P < 0.01) for 15 subjects in each group

http://jp.physoc.org/content/587/1/211.long

BigBoy
2013-10-12, 17:32
Försöker du legitimera fjutträning?

Man måste självklart pressa sig för att utvecklas i längden.

Nej, jag försöker utröna det här med träningsfrekvens och volym per pass..
Grejen är ju den att läser man på nätet vill det flesta odopade tränande ha en frekvens på två ggr per muskelgrupp och vecka. Flertalet av dessa verkar dock inte endera tränat länge eller så har de inte provat exempelvis klassisk 5 split bro-mode.
Eller en tvåsplit med 6 pass iveckan.

Jag får svårare och svårare att hålla träningspassen rimliga och få ut något av dem med fler muskelgrupper än 1 per gång.

Felstavningar beror på mobilrn

major Pectoralis
2013-10-12, 17:38
Fast det kan ju vara så att de kör 2 pass/muskel/vecka just för att de läser mycket på internet om proteinsyntes m.m.

Många "tränade" man stöter på som inte läser/följer internet kör ju 5-split, även de som inte är dopade.

Jag minns tiden då alla sneglade lite snett på en på gymmet då det framgick att man tränade mer än en muskelgrupp per pass....

BigBoy
2013-10-12, 17:47
Ja tanken har slagit mig med, någon läsrr någonting på nätet och basunerar sedan ut det som sanning.
Jag har tränat all sorts splittar genom åren, och just nu är det 4-5 split med frekens på em gång per vecka som fungerar. Man undrar ju dock när alla i kör skrker sl 5x5 och böj var dag:-)

major Pectoralis
2013-10-12, 18:06
Kör som det funkar för dig. Att lyssna på sin egen kropp är en erkänd framgångsmetod.

Jag har tränat på relativt många gym.

Generellt är väl OL/SL-inspirerad träning stor på gym som har mycket studenter och motsvarande. Där är ett klientel som antagligen läser en hel del på nätet.

För att använda en term från historieforskningen kan man nog med fog säga att internet är tendentiös, milt uttryckt. Om man spårar många dominerande tankegångar lär man hitta en startstation i US och A. Antagligen är det en hel del "fjärilseffekt" också.

Tränar man på mera "praktiskt skolade" träningsanläggningar är det mera kable-cross, bänkpress, curl, chins osv. Böj är inte så vanligt. Tränar man frivändningar är man rentav suspekt. För att inte tala om ryck.

BigBoy
2013-10-12, 18:26
Jodå, hade inte tänkt byta. Vet allt för väl vad som fungerar för mig, dåtid och nutid.
Vill däremot veta det vetenskapliga bakom dessa processer.

starkaillern
2013-10-12, 18:50
Om du vill kalla det så, ja. Men det betyder inte att de är helt återhämtade.

Jadå, kan skilja dem åt :)

Detta är väl en av fördelarna med att träna mer frekvent fast med mindre volym. Så att man kan stimulera proteinsyntesen så ofta som möjligt och ändå återhämta sig tills dess.

major Pectoralis
2013-10-12, 21:07
Jodå, hade inte tänkt byta. Vet allt för väl vad som fungerar för mig, dåtid och nutid.
Vill däremot veta det vetenskapliga bakom dessa processer.

ok, bra det.

Vetenskapen får man en bra bild av på nätet.

Det bästa är väl att träna efter "praktik, teori och önskemål/individanpassning". Men det gör du ju redan.