handdator

Visa fullständig version : Du får introducera tre matvaror för ett nyttigare liv


supercharge
2013-10-11, 18:22
Problemet med kost och dieter tycks vara att de tenderar att gå mot extremen, vilket man kan se inte minst på när medelsvensson bantar.

I den tråden ska vi försöka göra mest nytta med så få ingrepp i vardagen som möjligt - för att introducera vanor som är enkla att följa.

Scenariot är att vi tar en vanlig ung person i tvåtusentalets Sverige - ungefär det som tycks vara genomsnittsanvändaren på forumet. Personen äter kanske lite skräpmat ibland, frysmat, godis, alkohol emellanåt - ja, det klassiska.

Du får inte ta bort någonting, eller moralisera över dålig kost, utan istället får du introducera tre nya enkla matvaror (regler) för att se till att personen får i sig ungefär vad man ska i vitamin och mineralväg. Det kan alltså vara t.ex. att äta en Kiwi om dagen, eller något liknande. Piller och tillskott är inte tillåtet.

Vad som exakt är en vanlig ung person i Sverige, är förstås subjektivt vilket är del i övningen. Dels får man först försöka fundera över vilka brister som överlag kan tänkas vara värst för hälsan, och sedan hur de på enklast möjliga sätt åtgärdas.

LillisJ
2013-10-11, 18:24
Broccoli.

StarkaUlf
2013-10-11, 18:26
2 ägg till frukost.

maqan
2013-10-11, 19:33
Magert protein, grönsaker/frukt och bra fett till varje måltid.

Stjarnan
2013-10-11, 19:35
Ägg, broccoli och mjölk

Sniggel
2013-10-11, 19:42
Ägg, broccoli, makrill (i tomatsås) - om det godkänns som matvara, annars lax :p.

Fjrebqll
2013-10-11, 19:54
Är Nässlepulver godkänt? Går ju att få tag ute i naturen :p

60g av det samt 3 ägg och man ligger på och över RDI på de allra flesta mikronutrienter!

tjing
2013-10-11, 19:55
Ägg, lax och broccoli.

R Scarpa27
2013-10-11, 19:58
tre.
fett,kolhydrater protein.
nötter,ris & kyckling

ouch nästa kyckling jacob =).

hurril
2013-10-11, 20:00
Gröt (havregryn), ägg och (lite mjölk om personen inte dricker det sedan tidigare, en god lufttorkad skinka till äggen annars)

Morty
2013-10-11, 20:16
Spenat
Kikärtor (pga godast just nu-baljväxten)
Havre


Skulle kunna ta vilken böna som helst men kikärtor är gott och mkt mångsidigt.

raddum
2013-10-11, 20:20
Ägg havregryn lättmjölk

Lorena
2013-10-11, 20:44
Ni andra har sagt det, jag repeterar, ägg, kålgrönsaker, fisk. Inga konstigheter!

Tolkia
2013-10-11, 21:48
Jag tolkar startinlägget som att man skall lägga till saker till något slags genomsnittlig tonårings standardföda, och i så fall: Morötter, broccoli, äpplen. Broccoli kan väl vara lite tveksamt kanske, det skall ju bli ätet också. Jag vet inte hur petiga genomsnittsungdomar är.

DPahkamaa
2013-10-11, 21:52
Surkål, havre, blåbär.

supercharge
2013-10-12, 00:30
Jag tolkar startinlägget som att man skall lägga till saker till något slags genomsnittlig tonårings standardföda, och i så fall: Morötter, broccoli, äpplen. Broccoli kan väl vara lite tveksamt kanske, det skall ju bli ätet också. Jag vet inte hur petiga genomsnittsungdomar är.

Ja, tanken är att personen - som äter som unga överlag gör, med medföljande konsekvenser - ska kunna göra en väldigt liten förändring i sitt beteende, t.ex. börja dricka ett glas mjölk elller två om dagen, eller äta börja äta blåbär två gånger i veckan. Tre sådana tillägg får man göra, helst som personen kan äta vid sidan av som något slags hälsoinslag utan att behöva ändra sina måltider. Och genom dessa små tillägg i kosten ska personen, något sånär, kunna balansera upp sitt i övrigt kanske undermåliga ätande och få i sig nödvändiga mineraler och vitaminer, antioxidanter, fetter och vad man nu behöver.

Vikt är inte en faktor här, vi förutsätter att personen inte behöver deffa eller banta, och stora mängder protein är inte heller nödvändigt då förutsättningen gäller en vanlig medelperson och inte nödvändigtvis någon som tränar ā la kolozzeum. Iställt handlar det om att på enklast och mest smärtfritt vis komplettera övrig kost med tre sorters matvaror (frukter, bär, nötter, grönsaker, vad som helst) som sammantaget innehåller en så bra sammansättning som möjligt av det en person med tvivelaktig livsstil kan riskera att lida brist på.

Nutrid
2013-10-12, 10:48
Sötpotatis, grönsaksblandning och bärblandningar.

z_bumbi
2013-10-12, 11:11
Med målgruppen tonåriga killar:
*Fet fisk
*Mager fisk
*Frysta grönsaksbladningar

Med målgruppen tonåriga tjejer:
*Fet fisk
*Kött eller blodrätter
*Fryst grönsaksblandning

BobaFett
2013-10-12, 22:30
Jag kunde inte få ihop allt på tre så jag kommer med fyra som täcker det mesta om resten av kosten är normal (dvs. inte bara kakor typ).

1. Tonfisk i olja avrunnen (D,E vitamin).

2. 3-4 ägg

3. C-vitamin (broccoli, kiwi, apelsin etc.) Behövs inte så jättemycket av det här. Brukar äta t.ex. 1-2 kiwi.

4. A-Vitamin t.ex. morötter.

Äter jag dessa tilll min ordinarie kost så täcker jag alla näringsämnen som finns på Dumbbell.se ...även på kaloriunderskott. Och jag kan även unna mig 500 kcal skräp om dagen. Brukar även ta omega-3 utöver detta.

BobaFett
2013-10-12, 22:42
Jag tolkar startinlägget som att man skall lägga till saker till något slags genomsnittlig tonårings standardföda, och i så fall: Morötter, broccoli, äpplen. Broccoli kan väl vara lite tveksamt kanske, det skall ju bli ätet också. Jag vet inte hur petiga genomsnittsungdomar är.

Varför äpplen?

Ramrod
2013-10-12, 22:45
Ägg
Vitkål
Gröna ärtor

maqan
2013-10-13, 19:24
Varför äpplen?

Det är en billig, näringsrik och inte alltför sockerhaltig frukt. Framförallt om man väljer traditionella svenska sorter.

z_bumbi
2013-10-14, 07:57
Det är en billig, näringsrik och inte alltför sockerhaltig frukt. Framförallt om man väljer traditionella svenska sorter.

Jag skulle snarare säga att äpplen innehåller vattenlösliga fibrer, en del näring, är lätta att ha med sig och att de är goda.

Att det är så stor skillnad mellan olika äpplesorter vad gäller sockerhalten var det någon anti-kolhydratsförespråkare som spred rykten om för några år sedan men det stämmer inte med verkligheten. Det finns några extrema exempel i Asien som, mig veterligen, inte går att köpa i Sverige men de har fortfarande bara ca 15vikt% sockerarter. Lite ironiskt är att några av de svenska sorterna faktiskt är bland de sötare men spannet som äpplen varierar mellan är inte så stort så det är inget man behöver bry sig om.

Dreas
2013-10-14, 08:04
Jag kunde inte få ihop allt på tre så jag kommer med fyra som täcker det mesta om resten av kosten är normal (dvs. inte bara kakor typ).

1. Tonfisk i olja avrunnen (D,E vitamin).

2. 3-4 ägg

3. C-vitamin (broccoli, kiwi, apelsin etc.) Behövs inte så jättemycket av det här. Brukar äta t.ex. 1-2 kiwi.

4. A-Vitamin t.ex. morötter.

Äter jag dessa tilll min ordinarie kost så täcker jag alla näringsämnen som finns på Dumbbell.se ...även på kaloriunderskott. Och jag kan även unna mig 500 kcal skräp om dagen. Brukar även ta omega-3 utöver detta.Tonfisk i olja har ju nackdelen att fettet inte är någon höjdare.

Pretorian
2013-10-14, 09:33
Högrev
Högrev
Högrev

http://25.media.tumblr.com/tumblr_lmeth8Aeta1qkae66o1_500.jpg

Snubben
2013-10-14, 09:49
Broccoli, Spenat och Sparris!

tearz
2013-10-14, 11:50
Kyckling,ägg och potatis.

eAzy
2013-10-14, 18:15
Kvarg, Lätt yogurt, Vassle

straycat
2013-10-14, 18:46
Kyckling,ägg och potatis.

Ingår inte detta redan i ett svensson liv? Tänker bara på kyckling på fredag. Ägg äter jättemånga och potatis behöver jag väl inte ens nämna? :)

-1smoothie om dagen med bär och frukt nermixat. Om det gills som fler produkter så köp en smoothie istället som innehåller många olika bär och frukter.
- fet fisk
- vita bönor på burk (pruttfesten får du lära dig att leva med)