handdator

Visa fullständig version : Skippa bänkpress och maklyft?


Limee
2013-10-11, 14:24
Hej.

Jag körde innan sommaren ett löpande 3 split med en vilodag (rygg,armar,ben/mage) men har sedan sommaren kört nåt i stil med 5/3/1 programmet 4ggr i veckan.

Men jag har nu börjat träna muay thai 4ggr i veckan, mån-tor.

Såhär har jag tänkt att mitt schema ska se ut.

Måndag: Lätt muay thai träning (+ev. konditionspass)

Tisdag: Hård muay thai träning

Osnsdag: Sparring (inte så ansträngande, så kanske ev. Konidionspass)

Torsdag: Hård muay thai träning

Fredag: ben, mage, bålstyrka (främst knäböj)

Lördag: överkropp (stående axelpress, lutande hantelpress, rodd, chins)

Så marklyften och bänkpressen skippas nästan helt men kanske kör det ibland då och då. Vad tycker ni om det? Skadligt eller bra? Kör väldigt ofta armhävningar på muay thai btw...

J89
2013-10-11, 14:29
Varken mark eller bänk är "måste" övningar om det är muskler du är ute efter.
Men då du kör en axelpress på överkroppspasset så skulle jag bytt ut lutande hantelpress mot en plan bröstpress som tex bänkpress, några sets sidolyft skadar inte heller.

Limee
2013-10-11, 15:34
Varken mark eller bänk är "måste" övningar om det är muskler du är ute efter.
Men då du kör en axelpress på överkroppspasset så skulle jag bytt ut lutande hantelpress mot en plan bröstpress som tex bänkpress, några sets sidolyft skadar inte heller.

Allright, sidolyften hade jag tänkt fortsätta med faktiskt. Kanske kör bänk med mindre volym än vanligt isåfall. Tycker jag blir så stel annars. Kanske även ett set marklyft efter knäböjen?

Men på överkroppspasset tänkte jag inte ta tungt i både hantelpresss och axelpress på samma pass, utan varannan vecka tungt och lätt...

J89
2013-10-11, 15:40
Allright, sidolyften hade jag tänkt fortsätta med faktiskt. Kanske kör bänk med mindre volym än vanligt isåfall. Tycker jag blir så stel annars. Kanske även ett set marklyft efter knäböjen?

Men på överkroppspasset tänkte jag inte ta tungt i både hantelpresss och axelpress på samma pass, utan varannan vecka tungt och lätt...

Jao, och vill du ha lite mer fokus på hamsen och gluteus så kan du ju alltid köra raka eller rumänska marklyft istället.

Tobbey
2013-10-11, 16:13
Jao, och vill du ha lite mer fokus på hamsen och gluteus så kan du ju alltid köra raka eller rumänska marklyft istället.

+1 de tränar baksidan effektivt fast är mindre ansträngande än vanliga marklyft eftersom du begränsas av vikten något. Har själv precis slängt om lite i träningen och kommer för det mesta köra rakmark istället för standard mark just för att kunna återhämta mig lite snabbare med ökad frekvens i marken.

Limee
2013-10-11, 17:06
Tack för svaren!

Mentality
2013-10-11, 18:37
Skulle lätt lägga in Cleans samma dag som knäböjen. Lär ju vara grymt bra för muy thai med explosivitet och styrka

arthax
2013-10-11, 19:25
Två styrkepass i veckan;

Dag 1
Knäböj 531, Bänk 531, hantelrodd

Dag 2
Marklyft 531, Press 531, chins

Jag vet att detta inte var vad du efterfrågade, men detta som Wendler skrev som ett alternativ till MMA-utövare tycker jag låter bra! Mest tillbaka per investerad tid.

Limee
2013-10-12, 09:45
Två styrkepass i veckan;

Dag 1
Knäböj 531, Bänk 531, hantelrodd

Dag 2
Marklyft 531, Press 531, chins

Jag vet att detta inte var vad du efterfrågade, men detta som Wendler skrev som ett alternativ till MMA-utövare tycker jag låter bra! Mest tillbaka per investerad tid.

Låter vettigt, men problemet är ju att mina styrkepass är 2 dagar i rad...

delizh
2013-10-12, 10:26
Låter vettigt, men problemet är ju att mina styrkepass är 2 dagar i rad...

Du kanske kan köra böj ena veckan och mark ena veckan? Desamma med bänk o press då med.

z_bumbi
2013-10-12, 11:08
Kör du böj och stelbenta marklyft på samma dag så räcker det antagligen bra för din idrott och för övrigt tränande. Det funkar iofs också att köra böj och mark men träningslivet är långt så vanliga mark kan du slänga in senare om du tycker du saknar dem. Det funkar också med frontböj och mark eller utfall och mark osv.
Bänk, axelpressar och liknande övningar går att köra efter liknande tänk dvs skifta i olika perioder.

dluddeckens
2013-10-12, 12:06
Två styrkepass i veckan;

Dag 1
Knäböj 531, Bänk 531, hantelrodd

Dag 2
Marklyft 531, Press 531, chins

Jag vet att detta inte var vad du efterfrågade, men detta som Wendler skrev som ett alternativ till MMA-utövare tycker jag låter bra! Mest tillbaka per investerad tid.



Så har jag kört, när jag tränade thaiboxning 3-4 ggr i veckan. Fungerar skitbra. Undvik spec armträning, det förstör mer än det ger.

Klarar du av frivändningar tekniskt så hade jag valt dem istället för chins.

Limee
2013-10-12, 15:05
Så har jag kört, när jag tränade thaiboxning 3-4 ggr i veckan. Fungerar skitbra. Undvik spec armträning, det förstör mer än det ger.

Klarar du av frivändningar tekniskt så hade jag valt dem istället för chins.

På vilket sätt förstör det? Vilka övningar?