handdator

Visa fullständig version : Attraktion till lärare


Rundhus
2013-10-11, 06:42
Det är så att jag efter en längre paus från skolan nu börjat plugga på folkhögskola.

Dessvärre har jag börjat känna en viss attraktion till min lärare. Alltså inget jag känner att jag skulle göra någonting åt eftersom jag är gift men jag tycker det är lite spännande att leka med tanken. Har tagit några extra lektioner eftersom jag har svårt att hänga med i vissa ämnen då jag läser dubbelt för att bli klar tidigare. Detta medför att det ganska ofta blir bara vi två under lektioner. Hon visar inga som helst tecken på att också leka med tanken förutom de saker som jag i mitt huvud hittar på som tecken.

I måndags så bad hon mig komma på body pump senare under kvällen. Är ganska säker på att det endast berodde på att de vill ha mer folk och framförallt fler killar på gruppträningarna. Men hon talade med mig ganska mycket under träningen och skojade och efter träningen gick hon före mig. Efter ett tag vände jag mig om och kollade mot utgången och såg att hon såg mot mig och väntade på en ögonkontakt för att säga hej då. Ja, ni kanske märker att jag greppar efter halmstrån här.

Utöver det är det lite små skämt under lektionen osv, typ sånt som vanliga människor gör.

Jag tycker det är lite spännande att bara leka med tanken. Jag har haft många andra tillfällen att vara otrogen men låtit bli så risken finns inte att jag skulle agera ut. Men risken är ju att det blir någon sorts besatthet och att jag tänker på det mer och mer om jag inte håller det under kontroll. Tänkte på henne större delen av gårkvällen vilket ledde till att jag drömde om henne under natten. Skulle knappast ha dragit på bodypumpen om hon inte bett mig heller.

Hon är dessutom äldre än mig.

Finns det något generellt tips i såna här lägen?
Var snäll och låt bli kommentarer om att jag inte borde tänka på någon annan än min hustru. Vi har varit gifta i över tio år jag anser att både hon och jag har rätt att leka med tanken på andra så länge vi vet att vi aldrig skulle göra något åt det.

TheOne1994
2013-10-11, 07:02
håll dig till tanken är mitt råd. Alla har drömt om att sätta på lärare...
hur gammal är du ?

Rundhus
2013-10-11, 07:04
håll dig till tanken är mitt råd. Alla har drömt om att sätta på lärare...
hur gammal är du ?

Jo, det är ju en självklarhet. Tänkte mest på hur man håller tanken något så när under kontroll så det inte spårar ur och jag funderar på det 24/7. Jag är född 84.

spoonchest
2013-10-11, 07:14
Lek färdigt med tanken, så försvinner den över tid.

Rundhus
2013-10-11, 07:17
Lek färdigt med tanken, så försvinner den över tid.

Försvinner den även om jag ser henne varje dag?

TheOne1994
2013-10-11, 07:25
Försvinner den även om jag ser henne varje dag?

det är lite upp till dej. Min chef rådfrågade mig för ett år sedan om en sådan här grej. Han hade i princip läge att strula runt med en brud ( otrohet alltså )
Jag avrådde honom osv. Idag när vi pratar om det fattar han inte att han kunde ha sådana tankar att vara otrogen mot sin tjej. Vi killar tänker väl med både och...pitten och huvet.
Om du nu skulle "go for it" så medför det vissa problem för dej och din tjej. Det drar mkt skit med sig. Är hon värd det bara för hon flörtar med dej ?

Mental
2013-10-11, 07:26
Finns det något generellt tips i såna här lägen?
Var snäll och låt bli kommentarer om att jag inte borde tänka på någon annan än min hustru. Vi har varit gifta i över tio år jag anser att både hon och jag har rätt att leka med tanken på andra så länge vi vet att vi aldrig skulle göra något åt det.

Kan du prata med din fru om dina tankar då? Efter 10 års äktenskap borde man ha nått till en nivå där det går att lufta även lite känsligare ämnen? Det kanske blir mindre dramatiskt och mindre hjärnspöke om du luftar det med henne.

Tolkia
2013-10-11, 07:27
Om du vore lite ynge skulle nog de flesta kalla detta för ett typiskt tonårssvärmeri; den unga människans fascination inför en spännande vuxen, elevens fascination inför en spännande lärare, fan:ets fascination inför en spännande sångare/musiker/skådespelare. Lite fysisk attraktion, lite idoldyrkan, lite "personkemi" (man gillar ju vissa personer bättre än andra även när det inte handlar om personer man vill ha sex med), lite (ofta mycket!) påspädning från själva situationen. Det är inget som bara förekommer i tonåren, även om det är vanligare då än senare, något som säkert delvis beror på att man i fjortisåldern pratar öppet om det på ett annat sätt än man gör när man är fyrtio.

Acceptera det för vad det är, men odla det inte till en noja. Som vuxen elev får man ofta en annan relation till sina lärare än vad man är van från grundskolan; den kan vara vänskaplig på ett annat sätt, särskilt om man är få elever. Man får lära sig att separera det från fantasin att man själv är så speciell att läraren är mycket mer intresserad av en själv än av alla andra elever någonsin ("hon såg mot mig och väntade på en ögonkontakt för att säga hejdå" osv.; obs. att detta är extremt normalt beteende om man dragit med en person på ett gruppträningspass första gången). Det är klart att det händer att lärare blir kompisar med, eller tar ihop det med, sina elever, men inget i det du beskriver tyder på att hon i dagsläget är intresserad av dig som något annat än just en trevlig elev.

Det man gör för att undvika att det spårar ur är nog, som jag skrev ovan, att acceptera det för vad det är. Det är ett svärmeri från din sida, en sen tonårsförälskelse. Roligt så länge det varar, men inte "verkligare" (i brist på bättre ord) än om du svärmet för Britney Spears.

Edit: Jag skulle avråda från att prata om det med din fru i första ledet. Skapa inte ångest hos henne för att lätta din egen; det är ganska fult. Prata med din fru kan du göra om det blir ett problem på allvar.

begt
2013-10-11, 07:28
Kan du prata med din fru om dina tankar då? Efter 10 års äktenskap borde man ha nått till en nivå där det går att lufta även lite känsligare ämnen? Det kanske blir mindre dramatiskt och mindre hjärnspöke om du luftar det med henne.

Varför?!!

Det kan hon ju ta på vilket sätt som helst. Varför riskera att det slår helt fel?

Rundhus
2013-10-11, 07:31
det är lite upp till dej. Min chef rådfrågade mig för ett år sedan om en sådan här grej. Han hade i princip läge att strula runt med en brud ( otrohet alltså )
Jag avrådde honom osv. Idag när vi pratar om det fattar han inte att han kunde ha sådana tankar att vara otrogen mot sin tjej. Vi killar tänker väl med både och...pitten och huvet.
Om du nu skulle "go for it" så medför det vissa problem för dej och din tjej. Det drar mkt skit med sig. Är hon värd det bara för hon flörtar med dej ?

Nej, absolut inte värt det. Det är jag 100 procent medveten om. Sen tror jag ju att jag inbillar mig att hon flirtar med mig för att jag vill att hon ska göra det.

Kanske svårt att förklara, men jag har liksom inga som helst "planer" på att vara otrogen och jag är ganska säker på att OM hon mitt i allt skulle stå naken framför mig så skulle jag låta bli. Men det är klart att helt säker kan jag väl inte vara. Utan det är mer att jag inte vill att tankarna ska eskalerar så att det blir något jag går och tänker på hela tiden. Det har hållit ganska rimlig nivå någon månad men det har börjat spåra ur ju närmare relation vi fått.

Mental
2013-10-11, 07:33
Varför?!!

Det kan hon ju ta på vilket sätt som helst. Varför riskera att det slår helt fel?

Det är ju därför jag frågar OM han kan, efter 10 år som gifta har många en stor öppenhet och möjlighet att prata om allt möjligt. Han har ju inte gjort något fel.
Men har de inte ett så förtroligt äktenskap eller om det är ostabilt av andra anledningar så får man ju låta bli.

Tolkia
2013-10-11, 07:37
Det är ju därför jag frågar OM han kan, efter 10 år som gifta har många en stor öppenhet och möjlighet att prata om allt möjligt. Han har ju inte gjort något fel.
Men har de inte ett så förtroligt äktenskap eller om det är ostabilt av andra anledningar så får man ju låta bli.
Man behöver definitivt inte ha ett "ostabilt" äktenskap för att man inte berättar precis allt man tänker och känner i precis alla situationer för sin partner. Alla är ju olika, och har olika nivå på vad man tycker är privata fantasier, men det är onödigt att försöka antyda att TS äktenskap inte skulle vara bra för att han inte berättar för sin fru varje gång det rycker där nere.

Mental
2013-10-11, 07:42
Man behöver definitivt inte ha ett "ostabilt" äktenskap för att man inte berättar precis allt man tänker och känner i precis alla situationer för sin partner. Alla är ju olika, och har olika nivå på vad man tycker är privata fantasier, men det är onödigt att försöka antyda att TS äktenskap inte skulle vara bra för att han inte berättar för sin fru varje gång det rycker där nere.

Nej, men det här låter som en 24/7 fantasi, och ett behov av att lufta tankarna. Inte som att det stränar lite i brallan när kassörskan på coop har lite för lågt skuren urringning. Jag säger inte att äktenskapet är dåligt om man inte kan prata om det, det jag säger är att har man höjd för att prata om sådana här lite "jobbigare" ämnen så är det här en bra sak att lufta. Jag tror det blir mindre dramatiskt innombords om man pratat om det hemma med frugan.

Efter 10 år bör man ha en aning om vad man kan och bör prata om där hemma.

Rundhus
2013-10-11, 07:42
Om du vore lite ynge skulle nog de flesta kalla detta för ett typiskt tonårssvärmeri; den unga människans fascination inför en spännande vuxen, elevens fascination inför en spännande lärare, fan:ets fascination inför en spännande sångare/musiker/skådespelare. Lite fysisk attraktion, lite idoldyrkan, lite "personkemi" (man gillar ju vissa personer bättre än andra även när det inte handlar om personer man vill ha sex med), lite (ofta mycket!) påspädning från själva situationen. Det är inget som bara förekommer i tonåren, även om det är vanligare då än senare, något som säkert delvis beror på att man i fjortisåldern pratar öppet om det på ett annat sätt än man gör när man är fyrtio.

Acceptera det för vad det är, men odla det inte till en noja. Som vuxen elev får man ofta en annan relation till sina lärare än vad man är van från grundskolan; den kan vara vänskaplig på ett annat sätt, särskilt om man är få elever. Man får lära sig att separera det från fantasin att man själv är så speciell att läraren är mycket mer intresserad av en själv än av alla andra elever någonsin ("hon såg mot mig och väntade på en ögonkontakt för att säga hejdå" osv.; obs. att detta är extremt normalt beteende om man dragit med en person på ett gruppträningspass första gången). Det är klart att det händer att lärare blir kompisar med, eller tar ihop det med, sina elever, men inget i det du beskriver tyder på att hon i dagsläget är intresserad av dig som något annat än just en trevlig elev.

Det man gör för att undvika att det spårar ur är nog, som jag skrev ovan, att acceptera det för vad det är. Det är ett svärmeri från din sida, en sen tonårsförälskelse. Roligt så länge det varar, men inte "verkligare" (i brist på bättre ord) än om du svärmet för Britney Spears.

Edit: Jag skulle avråda från att prata om det med din fru i första ledet. Skapa inte ångest hos henne för att lätta din egen; det är ganska fult. Prata med din fru kan du göra om det blir ett problem på allvar.

Mycket vettigt i detta inlägg. Det är inte så mycket tankar i stil med "åh fan vad jag vill ligga med henne" . Det är inte heller som att jag vill ta en promenad på stranden och ligga och kramas utan någonstans där emellan.

Ska försöka ta till mig av dina råd. Vill ju inte att det ska märkas på mig hur det ligger till för jag trivs ju faktiskt med våran vänskapliga relation, vill inte riskera att sabba något.

Tolkia
2013-10-11, 07:52
Mycket vettigt i detta inlägg. Det är inte så mycket tankar i stil med "åh fan vad jag vill ligga med henne" . Det är inte heller som att jag vill ta en promenad på stranden och ligga och kramas utan någonstans där emellan.

Ska försöka ta till mig av dina råd. Vill ju inte att det ska märkas på mig hur det ligger till för jag trivs ju faktiskt med våran vänskapliga relation, vill inte riskera att sabba något.
Om hon är lärare på folkhögskola så är det garanterat inte första gången hon är med om att en manlig elev är lite förälskad i henne. Men det är bra att du ser det för vad det är, för just p.g.a. detta så är frågan om huruvida det "är värt det" att försöka ta det till någon annan nivå än en förälskelse på avstånd med typ 99,9% sannolikhet en ickefråga, och det som skulle hända om du försökte göra det är att det skulle bli så jäääääävla pinsamt för dig.

Jag var en period med i ett folkdanslag där det fanns en manlig medlem som hade "Det(tm)" på ett sätt som nästan inte var av denna världen. Jag tror att varenda kvinna i danslaget hade varit småförälskad i honom från början; oavsett ålder och relationsstatus - undertecknad inkluderad. För alla gick det över efter ett tag och mannen i fråga är vad jag vet fortfarande lyckligt gift. Det är helt enkelt sådant som händer med vissa personer, och i vissa situationer.

Rundhus
2013-10-11, 07:53
Nej, men det här låter som en 24/7 fantasi, och ett behov av att lufta tankarna. Inte som att det stränar lite i brallan när kassörskan på coop har lite för lågt skuren urringning. Jag säger inte att äktenskapet är dåligt om man inte kan prata om det, det jag säger är att har man höjd för att prata om sådana här lite "jobbigare" ämnen så är det här en bra sak att lufta. Jag tror det blir mindre dramatiskt innombords om man pratat om det hemma med frugan.

Efter 10 år bör man ha en aning om vad man kan och bör prata om där hemma.

Skulle säkert kunna ta upp det men jag tror hon skulle hålla på fundera och greja på varje gång jag är på lektion. Sen skulle jag inte vilja att hon berätta för mig så länge det var kvar i tankestadiet. Om jag känner att det börjar bli risk för otrohet så blir ju läget ett annat. Även om jag nu mest troligt ändå skulle försöka lösa det själv.

spoonchest
2013-10-11, 08:04
Försvinner den även om jag ser henne varje dag?
Det skulle jag tro.

Jag tycker Tolkia har rätt på alla punkter, och det kommer från en som levt ihop med sin fru i tio år.

benya
2013-10-11, 08:55
Till skillnad från tolkia tycker jag det finns belägg för att tolka det som en mer diskret form av flirt från hennes sida. Skämten, fritidsumgänget med initiativ från henne etc, du är yngre, hon äldre – situationseffekten finns på hennes sida också. Sen kan jag ju ha helt fel med, beror lite på dig och hur du ser ut – ser bra ut? Brukar damer flirta med dig? Fysiskt välbyggd?

Om det nu skulle vara så att hon vill ha dig i sängen så skulle jag avråda dig från att spänna på ’na! Eran relation är för ”djup”, ni ses regelbundet och risken för tråkiga konsekvenser i ditt övriga sociala liv är för stor!
DET är fel helt enkelt. :)

Hur snygg är hon på en skala förresten? :D

Rundhus
2013-10-11, 10:33
Till skillnad från tolkia tycker jag det finns belägg för att tolka det som en mer diskret form av flirt från hennes sida. Skämten, fritidsumgänget med initiativ från henne etc, du är yngre, hon äldre – situationseffekten finns på hennes sida också. Sen kan jag ju ha helt fel med, beror lite på dig och hur du ser ut – ser bra ut? Brukar damer flirta med dig? Fysiskt välbyggd?

Om det nu skulle vara så att hon vill ha dig i sängen så skulle jag avråda dig från att spänna på ’na! Eran relation är för ”djup”, ni ses regelbundet och risken för tråkiga konsekvenser i ditt övriga sociala liv är för stor!
DET är fel helt enkelt. :)

Hur snygg är hon på en skala förresten? :D

Haha, ja jag vet inte vem som har rätt av er. Jag är så pass partisk eftersom jag vill se allt som tecken på flirt från hennes sida. Ärligt talat så anser jag att jag är ganska snygg, bra stil, trevlig och rolig. Jag är ganska självkritisk i det mesta jag gör så jag tror jag är ärlig i min bedömning.

Hon är inte direkt snygg på så sätt att hon skulle kunna göra modellkarriär. Men man kan ju vara snygg på olika sätt. Tjejen från transformers är snygg på ett sätt medan typ, tja kommer inte på något exempel men tänk nån äldre skådespelare som inte är direkt snygg utan mer "vacker". Sen tror jag personligheten gör hon snyggare än vad hon nu nödvändigtvis är.

Vafan det här låter ut som en kärleksförklaring men vet inte hur jag annars ska beskriva det.

TheOne1994
2013-10-11, 10:36
testa att dra denna historien för henne som tredje person: jag har en kompis....

tycker du han ska go for it ?

:)

Rundhus
2013-10-11, 10:40
testa att dra denna historien för henne som tredje person: jag har en kompis....

tycker du han ska go for it ?

:)

Jisses, skulle nog bli tvungen att sluta plugga efter det ifall det blir bakslag. Dessutom vill jag ju inte ens go for it. :)

Rundhus
2013-10-11, 10:42
En viktig detalj jag glömde nämna är att hon också är gift. :D Tror däremot det mest är för att hålla skenet uppe om den "perfekta familjen".

filmjölk
2013-10-11, 10:59
Bara lägg ner är mitt tips. Sitta där och fantisera ihop en romans som bara existerar i ditt huvud är rätt onödigt.

Det är nog annars mest en kvinnlig grej att hålla på sådär, och tolka precis all information, oavsett vad, som att personen vill ha en. "Jaha, han hälsade...han vill ha mig!" "ahaaaa...han hälsade inte ens utan tittade bort...han vill ha mig!"

Rundhus
2013-10-11, 11:13
Bara lägg ner är mitt tips. Sitta där och fantisera ihop en romans som bara existerar i ditt huvud är rätt onödigt.

Det är nog annars mest en kvinnlig grej att hålla på sådär, och tolka precis all information, oavsett vad, som att personen vill ha en. "Jaha, han hälsade...han vill ha mig!" "ahaaaa...han hälsade inte ens utan tittade bort...han vill ha mig!"

:D
Jag mår bra av att fantisera ihop den. Även om jag nu innerst inne är rätt säker på att det inte är någonting. Sen så är det kanske en överdrift att jag tolkar allting som att hon vill ha mig. Det var väl mest det där med gruppträningen men jag har ju även skrivit att jag tror det berodde på att hon ville ha mer folk till träningarna och framförallt killar.

I övrigt var det ett bra försök att ta ner mig på jorden. :)